Citat från: ATVeeler skrivet 18 maj 2010 kl. 21:04:12Jag brukar ofta para ihop mina hobbyn fiske och atv, genom att ta fyrhjulingen när jag far och fiska. Använder själv ett teleskopspö då det blir att ta fyrhjulingen, dragen i en mjukdraglåda som rymmer all utrustning. Inte förstås samma känsla i teleskopspöt som i ett vanligt spö men de finns bättre och sämre teleskop. En kompromis av hobbyna alltså..Fiskar med spinnspö, mäst med skeddrag och spinnare. Vobblers hittar man inte många av i mitt arsenal.Många trevliga fiske/åkstunder har man haft, men inga intressanta äventyr som andra skulle uppskatta. Bara sådana man själv kan "njuta" av att få komma fram till någon stilla sjö en kall höst morgon.Ja det är något speciellt med att få vara ensam med naturen, sjön och fiskarna!! Det var därför jag köpte en ATV - det finns många spännande sjöar och tjärnar härikring som som jag inte kommer åt med min bil. De flesta teleskopspön jag ägt har gått sönder ganska fort så jag håller med om att vanliga är bättre. Inga wobblers?! Jag tycker de är kanon till gäddfiske (rödvit rappala är alltid ett säkert kort!). Största gäddan fick jag dock med en stor mört på trekroken.
Jag brukar ofta para ihop mina hobbyn fiske och atv, genom att ta fyrhjulingen när jag far och fiska. Använder själv ett teleskopspö då det blir att ta fyrhjulingen, dragen i en mjukdraglåda som rymmer all utrustning. Inte förstås samma känsla i teleskopspöt som i ett vanligt spö men de finns bättre och sämre teleskop. En kompromis av hobbyna alltså..Fiskar med spinnspö, mäst med skeddrag och spinnare. Vobblers hittar man inte många av i mitt arsenal.Många trevliga fiske/åkstunder har man haft, men inga intressanta äventyr som andra skulle uppskatta. Bara sådana man själv kan "njuta" av att få komma fram till någon stilla sjö en kall höst morgon.
Citat från: ehm skrivet 18 maj 2010 kl. 21:34:03Citat från: ATVeeler skrivet 18 maj 2010 kl. 21:04:12JJa någon Rapala countdown och rattling har jag nog i lådan. Men tycker det är bättre känsla att fiska med skeddrag, lättare också att kasta ut prick imellan stenar och landkanter mm. Största gäddan jag fått var 10,2kg med ingen annat än biltemas blå-silver sked. Kanske en historia att berätta ändo.Detta hände en tidig morgon som jag vaknade något bakfull på en kompis stuga. För att fördriva tiden och lätta på bakfyllan gick jag ut till stranden, tog med kompisens kastspö. En gammal Daiwa försett med biltemas blå-silver sked. Ett försiktigt övnings kast på ca. 10m rullade in och kastade följande kast, lite strul med rullen på Daiwan så de fick också bli ett försiktigt övnings kast på kanske 20m. Började rulla in och kände ett hårt ryck, perkele tänkte jag.. botennapp. Rullade och drod och till sist började de ge med sej och "monstred" visade sig. Hämta håven för helvete!! skrek jag vad jag orkade och vid följande stund var gäddan på 10,2 kg (uppmätt på postens våg) uppe på stranden. Största fisken man fått och den fick man bakfull imisstag med en jävla tur.. Haha det är vad man kallar tur! Citat från: ehm skrivet 19 maj 2010 kl. 21:48:54 Mycket bra sätt att utnyttja bakfylletiden på och grattis till att ha kommit över 10-kilosgränsen Har du nån bild att dela med dig av?Själv har jag inte lyckats få någon större än ynka 9,0 kilo IMG]http://i42.tinypic.com/287qatf.jpg[/IMG]Vadå bara 9kilo!? Eller iof så får man hellre en på 7 än en på 9 så nära 10kilos gränsen!Jag har börjat fundera på vad jag gör för fel för jag har säkert fiskat minst 350 timmar de 3 senaste sommrarna men inte fått någon större än 2,5kg Min kompis som var med på "båttippningen" hade eldrig fått en gädda på över 3kg hal´n heller men förra våren fick en på 8,2kg i en sjö som vi aldrig fått gädda i tidigare och 3 dagar senare fick han en på 5,2kg Ganska mkt tur det oxå!Den på 8,2 fick han på en svart liten 7g King spinnare som jag även fått minsst 75% av mina fiskar på Världens helt överlägset bästa drag enligt mig!! klar 2a ligger Tobyn som också är fruktansvärt bra för gädda!
Citat från: ATVeeler skrivet 18 maj 2010 kl. 21:04:12JJa någon Rapala countdown och rattling har jag nog i lådan. Men tycker det är bättre känsla att fiska med skeddrag, lättare också att kasta ut prick imellan stenar och landkanter mm. Största gäddan jag fått var 10,2kg med ingen annat än biltemas blå-silver sked. Kanske en historia att berätta ändo.Detta hände en tidig morgon som jag vaknade något bakfull på en kompis stuga. För att fördriva tiden och lätta på bakfyllan gick jag ut till stranden, tog med kompisens kastspö. En gammal Daiwa försett med biltemas blå-silver sked. Ett försiktigt övnings kast på ca. 10m rullade in och kastade följande kast, lite strul med rullen på Daiwan så de fick också bli ett försiktigt övnings kast på kanske 20m. Började rulla in och kände ett hårt ryck, perkele tänkte jag.. botennapp. Rullade och drod och till sist började de ge med sej och "monstred" visade sig. Hämta håven för helvete!! skrek jag vad jag orkade och vid följande stund var gäddan på 10,2 kg (uppmätt på postens våg) uppe på stranden. Största fisken man fått och den fick man bakfull imisstag med en jävla tur..
J
Mycket bra sätt att utnyttja bakfylletiden på och grattis till att ha kommit över 10-kilosgränsen Har du nån bild att dela med dig av?Själv har jag inte lyckats få någon större än ynka 9,0 kilo IMG]http://i42.tinypic.com/287qatf.jpg[/IMG]
Den på 8,2 fick han på en svart liten 7g King spinnare som jag även fått minsst 75% av mina fiskar på Världens helt överlägset bästa drag enligt mig!! klar 2a ligger Tobyn som också är fruktansvärt bra för gädda!
Bra - nu vill vi se bildbevis