Jag brukar ofta para ihop mina hobbyn fiske och atv, genom att ta fyrhjulingen när jag far och fiska. Använder själv ett teleskopspö då det blir att ta fyrhjulingen, dragen i en mjukdraglåda som rymmer all utrustning. Inte förstås samma känsla i teleskopspöt som i ett vanligt spö men de finns bättre och sämre teleskop. En kompromis av hobbyna alltså..Fiskar med spinnspö, mäst med skeddrag och spinnare. Vobblers hittar man inte många av i mitt arsenal.Många trevliga fiske/åkstunder har man haft, men inga intressanta äventyr som andra skulle uppskatta. Bara sådana man själv kan "njuta" av att få komma fram till någon stilla sjö en kall höst morgon.
Tjena! Jag är åxå en riktig fiskenörd! På sommrarna gör jag inte mkt annat än att fiska, träna och åka fyrhjuling så klart.En söndag förra året fick jag och 2 kompisar skjuts av farmor (Brukar åka fyrhjuling annars) till en sjö ca 1 mil upp i skogen från där jag bor. Mina föräldrar var på Bruce Springsteen i Göteborg tilsammans med den ena kompisens föräldrar och den andra kompisens mamma bor i 20 mil härifrån och hans pappa var ute och jagade rådjur.På natten före hade jag drömt att jag ramlade i vattnet så att telefonen gick sönder så farmor sa att jag skulle lämna den hemma men mina kompisar hade sina med sig.Vi lånade brorsans kompis gamla vingliga plåt eka. Efter att tag sa en av mina kompisar att båten tog in vatten men jag trodde inte på honom utan sa att det hade varit där sen vi åkte ut.Men efter att tag märkte jag åxå att den tog in vatten, men det var inte mkt så det var bara att ta öskaret och ta bort det.Det var väldigt dåligt fiske. Det var bara några små abborrar som nappade. Efter en stund tröttnade vi så vi bestämde oss för att åka hem. Men på vägen hem skulle vi testa några kast vid ett syra som man nästan alltid får fisk i. Då var kl kvart i 8 på kvällen.Vi kastade ankare där och satt och kastade en lång stund men inte heller där nappade det bra.Då tröttnade vi och skulle åka hem. Vi väntar med att ringa farmor tills vi kommer in till land eftersom det är en bit att gå till vägen sa jag åt mina kompisar. Men när vi skulle dra upp ankaret satt det fast stenhårt! Vi hade lånat ett ankare från en annans båt så vi ville inte skära av linan heller. men efter ett tag så blev vi tvungna att skära av linan, men då hade alla 3 glömt att ta med sig kniv! Men ist för att försöka skära av ankarlinan på något annat sätt så ställde vi oss alla 3 längst bak i båten och försökte dra upp ankaret tillsammans. Då tappade någon av mina kompisar balansen så båten vinglade till och alla tre ramlade och landade på samma sida av båten. Då välte båten och alla 3, plus alla fiskesaker i vattnet. Kompisarna kom upp över vattenytan före mig och försökte klättra upp i båten från samma håll. Då tog båten in ännu mer vatten så den sjönk ännu mer. Som tur va så fanns det vattentäta lådor under sittbrädorna i båten så den sjönk inte till botten. Det var bara aktern och fören på båten som syndes ovanför vattenytan. Det var ca 3 m djupt.Jag fick med mig min kompis spö i farten och han fick med sig sin draglåda. Vi simmade ca. 100 m in till land i iskallt vatten. När vi kom in dit var det första vi gjorde att ta av oss till kallingar. Sedan sprang jag och en av kompisarna upp till närmaste stuga och letade något varmt att värma in sig i. Vi lyckades inte bryta oss in i stugan och vi ville inte krossa en ruta. Då såg vi att det fanns en vedbod bakom stugan så vi sprang dit. När vi kom in dit var det första vi såg en fladdermus som höll på att flyga in i oss. Efter att vi letat ett tag hittade vi ett gammalt täcke som luktade jätte äckligt, en gammal trasmatta och en tunn galonrock. Vi sprang ner till bryggan nere vid vattnet och lade oss på den. På vägen ner från stugan kunde vi springa genom skogen barfota för det var så kallt att vi inte hade någon känsel i fötterna. Vi bredde ut mattan på bryggan och lade oss alla 3 på den med täcket över oss. Då kom vi att tänka på "Hur fan ska vi komma hem för telefonerna är vell trasiga"!Dom tog upp sina telefoner och dom var svart. Vi plockade isär dom så mkt vi kunde och blåste på dom för att få dom torr. Efter ett tag satte vi ihop dom igen men dom var fortfarande död. Då började vi fundera på om vi skulle gå upp till vägen eller stanna på bryggan. Vi bestämde oss för att gå Till vägen men efter några meter ångrade vi oss för vi frös så mkt.Vi låg på bryggan länge länge och ropade och ropade men ingen kom eller svarade. Mina kompisar sade att dom hörde både bilar å helikoptrar men det var bara för att dom ville hörde det. Efter ett tag började vi fundera på om dom inte tänkte komma och leta oss. Men helt plötsligt började en av kompisarnas mobil fungera. Vi ringde hans pappa som var och jagade bock. Men för det första så är det väldigt dålig mottagning där uppe åxå funkade inte telefonen riktigt. Så vi hörde inte vad han sade och han hörde inte vad vi sade. Men så hörde vi lite grann, men precis då dog telefonen igen. Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!!!! skrek vi! Vi försökte knäppa på telefonen igen men det gick inte. Men då hörde vi plötsligt en bil och den här gången var vi säker på att det var en bil.Det var en ganska stor sjö men många stigar från vägen och hans pappa visste inte vid vilken stig vi var. Då plötsligt startade telefonen igen och vi kunde ringa till hans pappa och berätta vart vi var. När han äntligen hittade oss var åxå hans granne med. Vi fick låna deras jackor och springa upp till bilen. När vi kom upp dit kom vi på att vi glömt kläderna på bryggan men hans pappa sade att han kunde hämta dom dagen efter. När vi skulle slänga in min kompis fiskespö som jag fått med mig och hans draglåda som han fått med sig var det fullt i bakluckan på bilen pga det låg en 6taggad råbock där. Då fick vi ta sakerna inne i bilen. Vi var fortfarande väldigt chockade och fattade inte riktigt vad som hade hänt. När vi kollade på termometern i bilen var det exakt 0 grader. Klockan var strax efter 12 så vi hade legat på bryggan i ungefär 4 timmar. När vi kom hem åkte jag till farmor osh tog en lång varm duch för att tina upp mig.Jag har inte vågat åkt till den där sjön nå mer sen dess och jag tänker aldrig mer göra det!Jag blir superrädd när båten lutar minsta lilla eller att det är lite vågor när jag åker båt!
...Jag blir superrädd när båten lutar minsta lilla eller att det är lite vågor när jag åker båt!