10 mil är riktigt långt!Tror du skulle behöva en riktigt bra maskin för att orka åka så varje dag. Typ Yamaha Raptor eller Suzuki LTZ. Eller kanske en Dinli 450.Men med dom milen så får du serva rätt ofta om du ska följa serviceintervallerna.Nu har jag inte åkt quad på landsväg direkt, men jag tror inte det är lika följsamt och behagligt som på en mc tex. Helst inte dom billigaste maskinerna, där är det nog en utmaning att komma fram helskinnad och i tid efter varje resa.Köp en mc istället om du inte ska åka bil, eller så fortsätter du med bilen till jobbet och skaffar en fyrhjuling för nöjes skull! För det är riktigt kul, men ställer lite stora krav om man ska åka 10 mil/dagen.
10 mil / dag kan visserligen låta mycket , men dock endast 5mil enkel. Jag tycker inte detta behöver bli ett problem. Mitt råd av 4-hjuling är Dinli 450cc med balanserade landsvägsdäck, och då updrevad både i motor och bakaxel för att få ner motorvarven. Motorn orkar då den är stark! Jag har kört långt med uppdrevad dinli450 och nu Kymco500, bägge fungerar men till kymcons nackdel nämnligen motorvarven.Lycka till i ditt sökande av 4-hjuling, för långt Nixmvh svenne
En Kymco Kxr är nog inte så dum, då kan du ju även dreva den för lite lämpligare varv.En sån borde du kunna få för runt 15k. Det är nog mkt bättre än en pgo eller badboy. Dinlin lär du väl upp mellan 20-25 för att få nått att åka med. Dock är ju det en mkt starkare och roligare maskin.Smc, barossa och Adly är väl också märken som är någorlunda (vad jag har läst mig till).Annars får du väl köpa en Golf GTI, ingen fyrhjuling men du får nog en rätt rolig bil för dom pengarna 10-15k.Jag ska själv pendla runt 8-9 mil/dag nu i sommar, dock inte på hjulingen. Skulle väl kanske funka om man jobbar dagtid, men nu ska jag gå 5-skift och då är det ju inte alltid så kul att flänga omkring sent eller tidigt på dygnet. Men det är ju bara min åsikt.Skulle inte vilja åka hem i regn, mörker och kyla. Då sitter jag hellre i min gamla Jetta och poppar musik.Men försök hitta någon i närheten som har en maskin, och be att få låna den på en tur på någon mil. Så känner du om det verkar vettigt. Du kanske kommer att snitta 60-70 på dom 5 milen så det tar ju en stund, risk för babianröv och sadeln är elak.
Köp en dieselbil då! Blir ju betydligt billigare milkostnad! Är det någon längre stund du ska pendla eller är det sommarvikariat (som i mitt fall)?Beroende på hur bra maskinen laddar (brukar inte vara så överdrivet bra laddförmåga på billigare maskiner) så kan du ju alltid hänga på några extraljus. Men jag tror inte många maskiner skulle gilla för mkt extra effekt, men xenonljus kanske kan vara nått. Dom drar väl mindre ström och ger bättre ljus. Inte lika billigt som halogen dock.Du får väl göra en liten kalkyl på bränsle och inköp och allt sånt, kan ju hända att du kan köpa en lite dyrare maskin om den går billigare. Kolla runt i dom olika avdelningarna om bränsleförbrukning. Dock så åker väl många med terräng eller crossdäck, och det drar väl mer än vägdäck som jag antar är aktuellt i ditt fall.
Det blir sällan så mycket billigare än 15, om det inte är några värre defekter. Men försök att hitta en maskin du tror att du också kan sälja senare utan att tappa för mkt pengar på. För om du tycker det är skitskoj att åka så kommer du vilja ha en värre maskin, och tycker du inte att det är kul så tar du bilen istället. Nu överdrev jag ju lite, det är klart att den smc 250 räcker ett tag. Men många blir bitna och vill ha värre grejer. Men som kompis över sommaren så duger den nog utmärkt om budgeten inte tillåter värre.Själv har jag väl egentligen en minusbudget när det gäller möjligheter till att byta maskin. Men nog drömmer man ändå.Spara pengar kan jag göra när jag sitter på hemmet...