Går det att köra startkablarna från bilbatterit?
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
Citat från: HADES skrivet 26 april 2010 kl. 13:56:409 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis.... Mvh
Men dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri. Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.