Jag är imponerad av dessa snabba svar Spännaren kostar ca 1000 kr hos atv huset så det plockar ju till givetvis o kedjan ca 600krVerkar det vettigt att byta efter dessa mil?Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?
Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?
Citat från: farenheit skrivet 9 april 2010 kl. 22:32:52Han stannade tvärt för mig 2 gånger idag vid på drag men startade utan problem igen, kan det ha någonting med att kedja är slak kanske?Vad menar du med stannade? motorstopp eller bakslag på tomgång?
Det är bra att ha koll på detta med kedjan och spännaren. (gäller alla maskiner)Om du släpper på skruvarna till spännaren och den inte fjädrar ut speciellt mycket då börjar kedjan bli lite lång och det är dags att byta kedja. Spännaren kan börja klappra den också. men oftast är det kedjan som börjar bli lite lång. Men det är väl aldrig fel att byta allt om man ändå håller på.Ja första årsmodellerna hade tydligen lite tåligare grejer så det är nog därför du kunnat köra så långt på kedjan.Viktigast är ju att den håller sig spänd så den inte kuggar över. Det dröjer nog tills den går helt av, så den börjar nog låta illa långt innan den går av. (då sträckaren inte når att spänna den)
Ok kan inte tänka mig att den tvärdog pga att kamkedjan är lite för lång, om den nu inte kuggade över men då borde den blivit svårstartad så det beror nog på något annat.. (Eller ev. kvamna pga av dåligt med bränsle, snålställd)Att den ger bakslag på tomgång kan bero på att tomgången är lite för låg eller att den går lite snålt på "lågen" (kan gå att lösa med att dra ut bränsleskruven lite till)