En del av vårdningen är bland annat varje körning späns alla bulter och muttrar, varannan rensas luftfiltret och smöras in med ny fett, efter 150 km rensar jag förgasaren och ny olja....
Jävla idiot, snacka för dig själv istället för att snacka för andra. Alla har sin mening om något.Alla har sin rätt och tro vad de vill, det inte så att jag tvingar folk till och tro på mig.Så sluta va så barnslig, inget är omöjligt, bara för du har en ltz450 så tror du att allt under inte går att toppa upp på 110km/t? Kanske för att din inte klarar av det eller avundsjuk? Kan inte bedöma, vill inte heller, för då kommer denna tråd bara bli dubbel så lång på grund av någon ska vara mr. einsteinDetta är ett forum för helvete, alla kan tro vad dom vill, man du kan inte stämpla mig för att vara otrovärdig.
Citat från: Zany skrivet 8 april 2010 kl. 18:57:26Men är det inte stor skillnad på kvalitén på raptor och dinli? Vill gärna slippa strul, meck o extra kostnader. Undrar också varför alla säger att 450 är mer till grus/lek, är det enbart pga hårdare sits? Och varför ska 450 ha service oftare än övriga? Hur ofta ska det göras på 350 då?Många 450-maskiner är renodlade crossmaskiner.De är byggda för bana, och för att gå framåt.De saknar alltså back.De har också ett annat "temprament" i motorn och har en högre trimningsgrad och kräver därmed mer service.Beroende på märke så vill de ha oljebyte var 3:e till 5:e timme... Efter lite lugnare vägåka bör det väl dock funka med glesare intervall kanske, men det är ändå betydligt tätare intervall än på övriga maskiner!Crossmaskinerna är lättare och oftast både lägre och bredare än de vanliga, och det är kanske därför folk sagt att de är bättre för grusbus... Ett tips är annars att du frågar de som sagt så för bästa svar.Dinli, Goes, Hyosung och några till har också 450-maskiner, men dessa är INTE crossmaskiner och har alltså mer normala intervall... samt backväxel.Och visst skiljer det i kvalité emellan Raptor och Dinli, men när man snackar motorvägsfart så är det faktiskt lite jobbigt för en 350......och man kan aldrig vara säker på att slippa problem när man äger en fyrhjuling, oavsett märke och årsmodell.Alla maskiner kan ibland behöva verkstadsbesök. Köper du en välvårdad maskin och sen bara åker gata så frestar det inte så värst, och då håller det oftast.Gör en sökning på Blocket efter Raptor 350 och du får upp ett bra gäng i Skåne.. åk och testa och se om det passar!Om inte, och du fortfarande tvunget vill handla av en skåning så finns ju tex dessa:http://www.blocket.se/landskrona/Dinli_450_ss__RIKTIGT_GRYM__26651048.htm?ca=21&w=3http://www.blocket.se/kristianstad/Dinli_450_DEMOMASKIN_26276794.htm?ca=21&w=3Det finns massor av Dinlis på Blocket för 30-40, med extrautrustning och fräcka fälgar mm... de tidiga modellerna var väl de med mest problem, 08-09 är i många fall uppdaterade.Om inte varken Dinli eller Raptor 350 passar så kan du ju offra några timmar i bilen:http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTZ_400_26528615.htm?ca=21&w=3http://www.blocket.se/sodermanland/Polaris_Predator_500_VAGREGGAD_26708820.htm?ca=21&w=3 Kika även in på www.skanequad.se för att finna likasinnade på nära håll!
Men är det inte stor skillnad på kvalitén på raptor och dinli? Vill gärna slippa strul, meck o extra kostnader. Undrar också varför alla säger att 450 är mer till grus/lek, är det enbart pga hårdare sits? Och varför ska 450 ha service oftare än övriga? Hur ofta ska det göras på 350 då?
Men tillbaka till han som behövde hjälp med en hoj!Jag tycker du ska kolla på en ltz400 de ligger runt de priset, och den hastigheten klar den utan problem och motor mässigt går och går den bara Och om du blir sugen på köra mer offroad eller bana så funkar den även för de! Men ska du köra i högre farter än 110km/h så rekomenderar jag dinli 450 den bruka gå få upp i högre farter än ltz. Men då är den inte lika smidig och offroad vänlig som Ltz.Ska du ligga mest efter vägen så tycker jag skarpt på dinlin!