ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Hjälp, första fyrhjlingen
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Hjälp, första fyrhjlingen  (läst 5214 gånger)

Utloggad *Anton*

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2190
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Mud In My Blood!!
    • Visa profil
*Anton*
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #12 skrivet: 9 april 2010 kl. 21:19:29 »
Här kommer Einstein 2  8)



Sant, detta e ett forum. Men jag håller med dom andra om att Smc 250 inte går i 110.

Om den går i det så vill jag mer än gärna ha bevis för det!   PÅ FILM! 

Även om du
Citat från: Azzyh skrivet  9 april 2010 kl. 17:30:38


En del av vårdningen är bland annat  varje körning späns alla bulter och muttrar, varannan rensas luftfiltret och smöras in med ny fett, efter 150 km rensar jag förgasaren och ny olja....

Om du drar muttrar o bultar efter varje körning så sitter däcken bättre... toppfarten ökar inte, det vet ALLA som vet vad en motor är.

Luftfiltret kan öka prestandan men inte markant.

Ny olja i motor hjälper inte för toppfarten o att rensa förgasaren så ofta som du gör borde göra att du inte märker någon skillnad mot innan egentligen.

Jag hade fattat om du hade drevat... men av det du nämt så borde det inte öka farten.

O sen...  denna tråd är för nån som vill veta vad han ska köpa för nån maskin för runt 40 k

Om jag hade den budgeten skulle jag ALDRIG LÄGGA pengarna på en Smc 250... för jag e inte korkad  :P

O eftersom du skriver att din Smc e original så tvivlar jag att du pratar sanning i dina inlägg...



O nu så kan vi sluta klottra o lägga in OT inlägg i denna tråd!  ()p

//Anton
Anmäl till moderator   Loggat
Fan vilken status jag får när jag skriver min utrustning här!

*Kattlåda
*Bananskal
*Clone A Willy
*Bamseplåster

Utloggad Tumult_79

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 348
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Tumult_79
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #13 skrivet: 9 april 2010 kl. 23:06:25 »
Jävla tråkig attityd det är ibland!
Det måste väl gå att vara tveksam till vad fok säger utan att hoppa på vederbörande. Lär av hydros inlägg som allt som oftast är välbalanserade och innehållsrika.

Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Raptor 700

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #14 skrivet: 9 april 2010 kl. 23:26:12 »
Ja det var verkligen hårda ord här.

Men har haft en smc 250 själv och den var ju ingen raket precis över 80 km/h
Med lite bättre bestyckning så blev det bättre fart upp till ca 90-100 men ville man över 100 då var det nog medvind och nedför. Min var även drevad.

Så man kan väl säga att den KAN komma upp till 110 om man verkligen tankpressar och ger den lång tid att få varva ut.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad teppas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 302
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
teppas
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #15 skrivet: 9 april 2010 kl. 23:37:27 »
Halloj vilka sura miner  ;D  Jag hadde en smc 250 innan min Ltz och jag hadde då upp min i 115km/h en gång den började bara på tok varva ut  :o! och 100-110km/h var då inga problem. och det där mäta jag jag upp med gps! gick då att göra omkörningar på E4 (90km/h väg) och det gick då  :) 

Men tillbaka till han som behövde hjälp med en hoj!

Jag tycker du ska kolla på en ltz400 de ligger runt de priset, och den hastigheten klar den utan problem och motor mässigt går och går den bara  ()p Och om du blir sugen på köra mer offroad eller bana så funkar den även för de! Men ska du köra i högre farter än 110km/h så rekomenderar jag dinli 450 den bruka gå få upp i högre farter än ltz. Men då är den inte lika smidig och offroad vänlig som Ltz.

Ska du ligga mest efter vägen så tycker jag skarpt på dinlin!
Anmäl till moderator   Loggat
smc cbw250 -05 såld!
Ltz400 -vit -06 såld!
Hotcams steg 1                       
Yoshimura-helsystem       
KN filter                        
xeonljus                         
Rev-Max 2 Tändbox 
Bigbore 453cc, 96mm       
Keihin FCR39 
Topp planad o portad!
Hotrod vevparti

Utloggad ennon23

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • SUZUKI LTR 450
    • Visa profil
ennon23
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #16 skrivet: 10 april 2010 kl. 00:01:13 »
Citat från: Azzyh skrivet  9 april 2010 kl. 20:55:03
Jävla idiot, snacka för dig själv istället för att snacka för andra. Alla har sin mening om något.

Alla har sin rätt och tro vad de vill, det inte så att jag tvingar folk till och tro på mig.

Så sluta va så barnslig, inget är omöjligt, bara för du har en ltz450 så tror du att allt under inte går att toppa upp på 110km/t? Kanske för att din inte klarar av det eller avundsjuk? Kan inte bedöma, vill inte heller, för då kommer denna tråd bara bli dubbel så lång på grund av någon ska vara mr. einstein

Detta är ett forum för helvete, alla kan tro vad dom vill, man du kan inte stämpla mig för att vara otrovärdig.

Jag har själv haft både SMC 250 och SMC 300 .... jag har meckat och trimmat motorer i över 20år..... så om det nu skulle vara sant det du skriver, så är din standard maskin ett unikt exemplar och då ber jag givetvis så mycket om ursäkt!
Jag skall ner till Trelleborg i morgon så då kan jag köra inom Kristineberg och få beviset på hur fel jag har ...... samt så kan jag be om ursäkt öga mot öga  ()p

Tänkvärt:
Låt säga att en person som går i köp tankar och läser ditt inlägg och tänker "sån skall jag köpa för dom går i alla fall i 110km/t" Hur besviken kommer han sedan bli på det köpet när den i verkligheten knappt når 90-100?


För att tillföra något vettigt till TS så är det som tidigare nämnts raptor 350 som minst för att kunna hålla en marschfart på 110km/t

Anmäl till moderator   Loggat
Tyvärr finns det även här som på alla andra forum självutnämnda professorer därav alla bonn tips!

Utloggad Zany

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Zany
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #17 skrivet: 10 april 2010 kl. 13:22:35 »
Eftersom jag inte har en tanke på att köpa en smc 250 så kan vi väl lägga ner den diskussionen här. Kan ju starta en annan tråd till det.

Annars tackar jag för vettiga svar :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Zany

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Zany
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #18 skrivet: 10 april 2010 kl. 13:33:50 »
Citat från: Hydro skrivet  8 april 2010 kl. 19:28:50
Citat från: Zany skrivet  8 april 2010 kl. 18:57:26
Men är det inte stor skillnad på kvalitén på raptor och dinli? Vill gärna slippa strul, meck o extra kostnader. Undrar också varför alla säger att 450 är mer till grus/lek, är det enbart pga hårdare sits? Och varför ska 450 ha service oftare än övriga? Hur ofta ska det göras på 350 då?

Många 450-maskiner är renodlade crossmaskiner.
De är byggda för bana, och för att gå framåt.
De saknar alltså back.
De har också ett annat "temprament" i motorn och har en högre trimningsgrad och kräver därmed mer service.
Beroende på märke så vill de ha oljebyte var 3:e till 5:e timme...
Efter lite lugnare vägåka bör det väl dock funka med glesare intervall kanske, men det är ändå betydligt tätare intervall än på övriga maskiner!

Crossmaskinerna är lättare och oftast både lägre och bredare än de vanliga, och det är kanske därför folk sagt att de är bättre för grusbus...
Ett tips är annars att du frågar de som sagt så för bästa svar.

Dinli, Goes, Hyosung och några till har också 450-maskiner, men dessa är INTE crossmaskiner och har alltså mer normala intervall... samt backväxel.

Och visst skiljer det i kvalité emellan Raptor och Dinli, men när man snackar motorvägsfart så är det faktiskt lite jobbigt för en 350...

...och man kan aldrig vara säker på att slippa problem när man äger en fyrhjuling, oavsett märke och årsmodell.
Alla maskiner kan ibland behöva verkstadsbesök.
 
Köper du en välvårdad maskin och sen bara åker gata så frestar det inte så värst, och då håller det oftast.

Gör en sökning på Blocket efter Raptor 350 och du får upp ett bra gäng i Skåne.. åk och testa och se om det passar!

Om inte, och du fortfarande tvunget vill handla av en skåning så finns ju tex dessa:
http://www.blocket.se/landskrona/Dinli_450_ss__RIKTIGT_GRYM__26651048.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Dinli_450_DEMOMASKIN_26276794.htm?ca=21&w=3

Det finns massor av Dinlis på Blocket för 30-40, med extrautrustning och fräcka fälgar mm... de tidiga modellerna var väl de med mest problem, 08-09 är i många fall uppdaterade.

Om inte varken Dinli eller Raptor 350 passar så kan du ju offra några timmar i bilen:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_LTZ_400_26528615.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Polaris_Predator_500_VAGREGGAD_26708820.htm?ca=21&w=3
 
Kika även in på www.skanequad.se för att finna likasinnade på nära håll!
 

Tack för bra svar :)

Låter bra det, tänkte främst köra på gata, sen kanske man slirar lite i skogen någon gång men i princip bara gata ska den köras.

Har också kollat på de dinlins och är främst sugen på SSn i landskrona, o demon finns två mil här ifrån så tänkte provköra den först. Sen hitta jag ju två fina raptor inom 5 mils radie härifrån(se första inlägg). Så om jag hinner tänkte jag börja provköra lite nästa vecka.

Ang SS så bör det väl gå att pruta lite eller vad tror ni?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Zany

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Zany
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #19 skrivet: 10 april 2010 kl. 13:36:56 »
Citat från: teppas skrivet  9 april 2010 kl. 23:37:27
Men tillbaka till han som behövde hjälp med en hoj!

Jag tycker du ska kolla på en ltz400 de ligger runt de priset, och den hastigheten klar den utan problem och motor mässigt går och går den bara  ()p Och om du blir sugen på köra mer offroad eller bana så funkar den även för de! Men ska du köra i högre farter än 110km/h så rekomenderar jag dinli 450 den bruka gå få upp i högre farter än ltz. Men då är den inte lika smidig och offroad vänlig som Ltz.

Ska du ligga mest efter vägen så tycker jag skarpt på dinlin!

Tänkte i princip inte köra något offroad så det lutar mer och mer mot en dinli 450 nu :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Zany

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Zany
SV: Hjälp, första fyrhjlingen
« Svar #20 skrivet: 10 april 2010 kl. 13:45:28 »
Har funderat på det här med service också. Har läst att vissa betalar tusenlappar för en service. Har ju tänkt köpa en quad som har gått minst 3-400 mil så undrar vad det är som ska servas var 100 mil därefter. Främst byta olja bara eller annat också som man kanske klarar av. Garantin gäller väl inte om man gör det själv men dinli 450 har väl 3 år och på en 08 går den ut nästa år ändå.
Är inte så sugen att betala typ 2000kr var 100 mil, går ju milkostnaden upp med 20 spänn  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Hjälp, första fyrhjlingen
 


Online just nu.

573 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan
Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info