ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Terränghjulingar »
  • Ämne: Låg utväxling på backen
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Låg utväxling på backen  (läst 7688 gånger)

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
Låg utväxling på backen
« skrivet: 31 mars 2010 kl. 07:52:37 »
Vilket av alla märken inom fyrhjulingar har den lägsta utväxlingen på backen, samt lågväxel? Nu kan jag bara se till min CF X5, men den har för hög utväxling på lågen och ser man på backen så är den ju för högt utväxlad enligt mig.
När man backar i terrängen med X5:an (exempelvis uppför, eller med en timmervagn påkopplad) så får man gasa rätt mycket för att man ska få maskinen att gå bakåt, och när den väl börjar gå bak så går den så fort att man får släppa på gasen igen.

Sen får man göra om samma igen, för jag har iaf inget behov av att backa snabbt, speciellt inte inte i skogen med lass. Detta måste slita mycket på koppling och rem? Alltså maskinen är inte byggd för detta endamål.

Det går ju att byta till en bättre koppling på X5:an, men blir det verkligen skillnad på problemet?

Så vad har vi för övriga maskiner på marknaden som har bättre/lägre utväxling för skogskörning?

Mvh//Mikko
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad JussiN

  • Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 565
  • Total likes: 80
  • Kön: Man
  • Fyrhjuling sedan -07
    • Visa profil
JussiN
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2010 kl. 10:44:01 »
Kineserna har tydligen bråttom att backa. :banghead: Arctic cat Mudpro borde ha lägst utväxling i backen/lågen
Anmäl till moderator   Loggat
Sålt min fyrhjuling

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2010 kl. 12:38:53 »
Citat från: JussiN skrivet 31 mars 2010 kl. 10:44:01
Kineserna har tydligen bråttom att backa. :banghead: Arctic cat Mudpro borde ha lägst utväxling i backen/lågen
Ja helt klar måste de ha väldig bråttom bakåt  :hmmm: okej en vägmaskin fungerar det på , men varför ha denna utväxling på en "såkallad" arbetsmaskin?? Eller vet dom inte vad skogsterräng är i kina?

Arctic cat mud pro har säkert en bra utväxling, men måste man köpa en MudPro maskin med massa lull lull och ett pris som är riktigt högt för att få en maskin med rätt utväxling för skogterräng??

Mvh// Mikko
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2010 kl. 13:07:05 »
Jag är också nyfiken på skogsterrängen i Kina.... Min Linhai är ju också riktigt snabb bakåt!
Har inte vågat maxa den bakåt än, tänkte göra det nu i vinter på isen. Men blev aldrig bra förhållanden för sånt. Men nog gör den nog 40-50 bakåt skulle jag tro!
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #4 skrivet: 1 april 2010 kl. 22:04:22 »
Har heller inte lagt full tumme bakåt, tänker inte göra det heller då det känns högst ostabilt.
Även om Linhai och cf är allround maskiner så förstår jag inte varför det har så hög utväxling på lågen och backen?
Lågväxel är väll ändå till för just köra sakta i terräng, inte tusan ligger man och kör på lågväxel efter vägen. Och backen, vad har man för nytta av att kunna backa i 30km/h, måste ju få bättre egenskaper samt mindre slitage på maskinen om den hade lägre utväxling på båda.

Jag tror att man kan slita ut en cf rätt fort med fel körteknik, och då tänker jag på körning i skogen. Behöver inte va att dra timmervagn, räcker nog med att köra runt i lite lerhål och klättra lite.

Så enda maskinen på marknaden som har låg utväxling är Arctic cat mudden?  :hmmm:

 :)
« Senast ändrad: 1 april 2010 kl. 22:06:00 av Miko »
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad centhor

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 163
  • Total likes: 1
    • Visa profil
centhor
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #5 skrivet: 1 april 2010 kl. 22:49:46 »
Min Suzuki går llika både fram och back, känns det som iallafall. Dinlin orkarde inte backa med vagn men de gör Sukkan, har inte gått bet än.
Sen går de ju att smyga fint bakåt som på lågen ungefär...
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki 750 Axi servo 2011
CF ALLROAD 90 - 10
Arctic Cat Powder Special
Arctic cat Bearcat
Suzuki LT-A450X -07(inbytt)                          Centhor 700-09(Såld)
Yamaha Kodiak-97(såld)
Yamaha Kodiak-99(såld)
Suzuki Quad Runner-88(såld

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #6 skrivet: 1 april 2010 kl. 23:46:23 »
Citat från: centhor skrivet  1 april 2010 kl. 22:49:46
Min Suzuki går llika både fram och back, känns det som iallafall. Dinlin orkarde inte backa med vagn men de gör Sukkan, har inte gått bet än.
Sen går de ju att smyga fint bakåt som på lågen ungefär...
Låter intressant, måste va en grym fördel att den går lika både fram och back. Känns som man får planera sin körning rätt bra, vilket man ska göra i alla lägen men speciellt med en maskin som jag har.
Just att kunna smyga (krypförmågan) saknar jag på min maskin, det klart det går att krypa men känns inte nått vidare bra för rem och koppling med den körstilen på x5.
Men sukkan låter ju klart intressant när du säger detta.
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #7 skrivet: 2 april 2010 kl. 00:05:55 »
Jag tror att i Kina är det så dåligt med skog att om man stannar o "lånar" lite ved så gäller det att ha en snabb back så man kommer undan lätt  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad JussiN

  • Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 565
  • Total likes: 80
  • Kön: Man
  • Fyrhjuling sedan -07
    • Visa profil
JussiN
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #8 skrivet: 2 april 2010 kl. 02:10:24 »
Citat från: Miko skrivet  1 april 2010 kl. 23:46:23
Citat från: centhor skrivet  1 april 2010 kl. 22:49:46
Min Suzuki går llika både fram och back, känns det som iallafall. Dinlin orkarde inte backa med vagn men de gör Sukkan, har inte gått bet än.
Sen går de ju att smyga fint bakåt som på lågen ungefär...
Låter intressant, måste va en grym fördel att den går lika både fram och back. Känns som man får planera sin körning rätt bra, vilket man ska göra i alla lägen men speciellt med en maskin som jag har.
Just att kunna smyga (krypförmågan) saknar jag på min maskin, det klart det går att krypa men känns inte nått vidare bra för rem och koppling med den körstilen på x5.
Men sukkan låter ju klart intressant när du säger detta.

Alla "märkesmaskiner" jag har kört har haft lika utväxling på lågen och backen.
Anmäl till moderator   Loggat
Sålt min fyrhjuling

Utloggad Stefan_-78

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Welcome to nowhere!
    • Visa profil
Stefan_-78
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #9 skrivet: 2 april 2010 kl. 21:15:26 »
Arctic Cat brukar få bra kritik i testerna för deras låga lågväxel.....jag åker själv Mud Pro å eftersom den är nerväxlad 20% i jämförelse mot en vanlig 700 så har den en verkligt låg lågväxel, kanske lite väl låg. 
Anmäl till moderator   Loggat
Nuvarande maskin: Arctic Cat Mud Pro -2010
Tidigare: Arctic Cat Thundercat -09, Arctic Cat 400 -08

Utloggad centhor

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 163
  • Total likes: 1
    • Visa profil
centhor
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #10 skrivet: 2 april 2010 kl. 22:52:58 »
Kan väl aldrig bli för låg växel tycker jag....
Om det inte påverkar högen för mycket så det tokvarvar vid 60-70.
Då är de inte kul.
Ja det är nog så att alla "märkes" har bra backväxel..
Anmäl till moderator   Loggat
Suzuki 750 Axi servo 2011
CF ALLROAD 90 - 10
Arctic Cat Powder Special
Arctic cat Bearcat
Suzuki LT-A450X -07(inbytt)                          Centhor 700-09(Såld)
Yamaha Kodiak-97(såld)
Yamaha Kodiak-99(såld)
Suzuki Quad Runner-88(såld

Utloggad Stefan_-78

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Welcome to nowhere!
    • Visa profil
Stefan_-78
SV: Låg utväxling på backen
« Svar #11 skrivet: 3 april 2010 kl. 11:41:54 »
Mud Pro:n går kanske i 80 km/h med orginalhjulen men då är det på varvstoppen.  ^-^ Har man en låg lågväxel och slungkoppling så får man en bra motorbroms på köpet å det är inte så dumt om man drar en tung timmerkärra. Det är lätt å saxa om man åker utför å behöver nypa i bromsen.
Anmäl till moderator   Loggat
Nuvarande maskin: Arctic Cat Mud Pro -2010
Tidigare: Arctic Cat Thundercat -09, Arctic Cat 400 -08

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Terränghjulingar »
  • Ämne: Låg utväxling på backen
 


Online just nu.

658 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Peter667
Flest online idag: 685. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info