Har märkt att invalidmoppen inte laddar och batteriet såg förjäkligt ut så jag köpte mig ett nytt gel-batteri på biltema.Märkte att den fortfarande inte laddade genom att mäta över batteripolerna med en multimeter och startade och varvade en del. Ingen förändring i spänningen. Tog då bort kåpan till svänghjulet och det rinner ut cirka 5 dl gammal olja! Varför jag vet att den är gammal är för att jag bytte olja för någon månad sen och den nya oljan är ljus och fin och den gamla ser ut som... Ja, gammal olja Rengjorde statorn och svänghjulet så gott jag kunde och satte tillbaka kåpan. Startade och mätte igen över batteriet. Fortfarande ingen förändring.Att jag måste byta packning är jag väl medveten om och det ska göras.Kablaget innanför kåpan såg bra ut och inga missfärgningar, frågan är om statorn är helt slut eller om det går att dränka i sprit så jag får bort all gammal olja ur den? Och vart kan jag mäta spänningen från statorn på enklaste sätt sen för att se om den ger någon ström?
Med risk att idiotförklara mig själv.Du vet att det SKA vara olja där va?
Generatorn ska ligga i olja, hur gör du när du byter olja? eftersom det fanns så mycket gammal olja som är separerad från den nya oljan.