Tack för ditt svar.Vad avgjorde valet för dig när du valde en Grizzly 550? Både vad gäller val av märke/modell och motorstyrka. Inga nackdelar med 700 så vitt du vet mer än 10k dyrare?Kör man mkt tungt borde rimligtvis den starkare behöva slita lite mindre tycker man.Vissa här på forat verkar mena att Yamaha inte är nåt att ha då det finns maskiner med 20-30 hk mer, men har man verkligen nytta av detta?Hur upplever du växellådan? Är det svårt att hitta backen som ngt atvtest antydde?Tycker du frontfästet känns stabilt? För mig är det en stor fördel ju högre jag kan hissa bladet så det är nog frontfäste som är aktuellt. Även centermonterat borde väl gå att höja ganska mkt?
Valet var inte så svårt efter att man tittat runt lite och testat olika maskiner. Jag tycker Yamahan känns otroligtstabil och smidig i skogen och är en maskin jag känner att jag kan lita på i ur och skur. 5års garanti och en mycket bra lokal handlarespelar också en stor roll för mig. Att jag valde en 550 istället för en 700 var nog mer en smaksak än för och nackdelar. När det gäller att dra saker i skogen och "få jobben gjorda"så spelar det nog ingen större roll vilken man väljer båda löser dom problem man stöter på utan bekymmer. Jag använder min till arbete och inteså mycket bus efter skogsvägar och då klarar man sig gott och väl med en 550. Förr var ju 450 den maskin som stog för dom tunga jobbet och denklarade uppgiften galant så det gör även 550.Jag har plogat med min i stort sett hela tiden sen jag köpte den och har aldrig haft problem att få in backen. Frontfästet är jag jättenöjd med, den tar inget av markfrigången som andra fästen gör vilket är bra för då kan man ha det sittandes året om. Man monterar av och på plogen på underminuten.
Dom första timmarna på min 700:a kändes växelreglaget lite motspänstig, lite fjädrande känsla i spaken vilken man kanske kan uppleva som svårt att hitta växellägena.Detta var på min en inkörningspetitess , nu med 15 timmar på mätaren fungerar växelväljaren som en våt dröm.Att du måste bromsa för att flytta spaken tänker man inte på, det går ju att ta bort spärren om man nu skulle reta sig på detta.Offerten du har fått på 700:an verkar ju riktigt bra, vad väntar du på??
Citat från: Blomman69 skrivet 27 februari 2010 kl. 09:39:28Dom första timmarna på min 700:a kändes växelreglaget lite motspänstig, lite fjädrande känsla i spaken vilken man kanske kan uppleva som svårt att hitta växellägena.Detta var på min en inkörningspetitess , nu med 15 timmar på mätaren fungerar växelväljaren som en våt dröm.Att du måste bromsa för att flytta spaken tänker man inte på, det går ju att ta bort spärren om man nu skulle reta sig på detta.Offerten du har fått på 700:an verkar ju riktigt bra, vad väntar du på??Tror dem menade att man lätt missade backen och ist hamnade på parkering, eller om det var förvillande med parkeringsläget. Då jag kommer röja ganska mkt snö då vi har en del fastigheter så vill jag inte att man ska behöva sitta o tänka o krångla då man kör fram o tillbaka hela dagarna. Inte för att det skulle avgöra valet men nu känner jag mig iaf lite lugnare vad det gäller det.Det jag väntar på är att få lite feedback här inne så att köpet känns rätt redan innan jag får hem maskinen o får testa. Tycker att priset verkar riktigt bra. Får ju alla prylar jag behöver i detta paket. Provade du både 550 och 700 innan du bestämde dig? Dem flesta verkar mena att det är hugget som stucket, men va tusan, ska jag behöva singla slant? Om ingen kan peka på nackdelar så lutar det nog åt en 700 då ju mått o så är precis lika. Better safe than sorry.Hittils är det ingen iaf som försökt att få mig att tänka om och styra in på andra maskiner. Antar att det innebär att jag är på helt rätt spår eller? =)Har även hört att man kan söka, och få förhållandevis lätt, dispens att köra på väg i samband med snöröjning. Några erfarenheter av det ngn? Om inte, visst är det väl fritt fram att köra på privat område som inte är inhägnat, så kan jag dra runt maskinen på kärra mellan fastigheterna.