Så här kanske!
Citat från: LAHA skrivet 19 februari 2010 kl. 09:26:08Så här kanske!ja det påverkar rullomkretsen...
Citat från: IceMannen skrivet 21 februari 2010 kl. 14:19:25Citat från: LAHA skrivet 19 februari 2010 kl. 09:26:08Så här kanske!ja det påverkar rullomkretsen...Absolut inte!
omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i. man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.
Citat från: Dhenniz skrivet 21 februari 2010 kl. 16:52:32omkretsen på däcket är ju omkretsen på däcket, men har du lite luft, blir ju däcket lite plattare nertill, och det är ju mot marken du måste mäta "omkretsen" i storlek när du kör, dvs ta radien från navcentrum och till mark. säg att det skiljer 3cm mellan höger och vänster däck, så blir det en stor skillnad i den "rullande omkretsen" som påverkar den utväxling hjulen snurrar i. man får räkna radien gånger radien gånger pi, och mäta radien från nav till marken. så visst spelar däcktryck stor roll.2*radien*pi ska det väl vara för omkretsen?radien*radien*pi ger arean
Ja men omkretsen är ju densamma, det är "utväxlingen" som ändras och inget annat....