Hej igen....kul med debatt.... Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet 64.4cm27-11-12 bak mäter 66,3cm ( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....
Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.
Citat från: larsno skrivet 16 februari 2010 kl. 19:34:15Hej igen....kul med debatt.... Kommer precis från garaget..har mätt mina ITP 589M/S 27-9-12 fram mäter från högsta punkten på däcket till garagegolvet 64.4cm27-11-12 bak mäter 66,3cm ( Och då är bakdäcken betydligt mer slitna än framdäcken)Det där med profiler var kanske inte så bra ...en tankevurpa...men fakta kvarstår däcken har olika diameter...samt att framhjulen snurrar något fortare fram...Om det är medvetet av tillverkaren för att kompensera ovanstående fakta...vet jag inte men faktum kvarstår....Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.
och mäter man från toppen på däcket till garage golvet, så spelar ju hjulingens VIKTFÖRDELNING in också.exempelvis att den kanske är tyngre fram? samt däck tryck såklart.HeHe,, där har du nog ägget efter katten ---------------tror det bästa är att mäta rullomkretsen på "lösa" hjul!jag är ganska säker på att alla däck som mäts i tum har samma rullomkrets oavsett bredd!!
Citat från: esso skrivet 16 februari 2010 kl. 20:36:01Faktum måste vara att du har nåt fel fel på dina däck, om däcken är 12" och yttermåttsvärdet 27 så ska dom enligt alla de regler som bara finns ha samma mått och då givetvis samma rullningsomkrets och då dom är lika slitna givetvis, då du säger att bak är betydligt mera slitna så blir det ännu mera mysko. Skulle föreslå att du mäter rullningsomkretsen i stället för diagonalen.Gissar att du menar diametern och inte diagonalen, svårt med diagonaler på cirklar eller? d-:omkrets = "pi"*r*2 = D*3,14alltså...644*3,14=2022 mm663*3,14=2082mmRäknat på en höft..
Om man ska räkna på rullningsomkretsen så måste man i rimlighetens namn räkna på däckets verkliga diameter. Alltså alla däcken är 25" nya vilket ger grovt räknat 25 x25,4 x3.14 = 1994 mm. Man kan också mäta rent mekaniskt med ett brett band runt om på däcket utan belastning och få ett värde som motsvarar däckets fysiska status vid just det tillfället. Framdelen på ett fordon brukar dessutom vara betydligt tyngre vilket ger en diameter som avviker från bakdelen och särskilt också eftersom oftast lufttrycket också är olika om man mäter diametern från golvet. Tyvärr så ser verkligheten ut så här.
lättaste sättet att kolla om hjulen är lika är väl att göra ett streck på alla hjulen och rulla maskinen ... så slipper man räkna
Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....