Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Körställning?  (läst 4448 gånger)

Utloggad Beta

Körställning?
« skrivet: 4 januari 2010 kl. 09:26:13 »
Hur sitter ni då ni kör? (tänker mest på körning med quad på bana nu)
I grova drag så ser jag att det finns 2 olika sätt att sitta,
nr 1 är att man sitter ganska långt fram, så smalbenet lutar lite framåt och röven är placerad ganska precis ovanför fotpinnarna.

nr 2 så sitter man som längre bak så att själva smalbenet är nästan i 90 graders vinkel mot låret och röven placerad en bit bakom fotpinnarna.

Då man ser på filmer så verkar de flesta köra som i exempel nr 2, och jag ser ju fördelarna med det. Är väl kanske så man ska köra också? Men jag kör enligt exempel 1, jag försöker dock att sitta ganska långt bak för att få mer bakvikt och det går väl ok (även om jag tycker att det är skönare att sitta långt fram) tills första kruvan då jag flyttar fram för att kunna burka, sedan så är det bort glömt, och jag sitter "längst fram" igen.

Vet inte om det bara är jag som gör så eller om det är olika beroende på hur lång man är. Men skulle vilja höra hur ni andra gör.

Hoppas ni förstod hur jag menade med mina exempel, hade tänkt rita en liten bild i paint men det hade nog bara blivit ännu mer rörigt  ::)
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad Karlssson

SV: Körställning?
« Svar #1 skrivet: 4 januari 2010 kl. 09:32:41 »
Hur sitter ni då ni kör? (tänker mest på körning med quad på bana nu)
I grova drag så ser jag att det finns 2 olika sätt att sitta,
nr 1 är att man sitter ganska långt fram, så smalbenet lutar lite framåt och röven är placerad ganska precis ovanför fotpinnarna.

nr 2 så sitter man som längre bak så att själva smalbenet är nästan i 90 graders vinkel mot låret och röven placerad en bit bakom fotpinnarna.

Då man ser på filmer så verkar de flesta köra som i exempel nr 2, och jag ser ju fördelarna med det. Är väl kanske så man ska köra också? Men jag kör enligt exempel 1, jag försöker dock att sitta ganska långt bak för att få mer bakvikt och det går väl ok (även om jag tycker att det är skönare att sitta långt fram) tills första kruvan då jag flyttar fram för att kunna burka, sedan så är det bort glömt, och jag sitter "längst fram" igen.

Vet inte om det bara är jag som gör så eller om det är olika beroende på hur lång man är. Men skulle vilja höra hur ni andra gör.

Hoppas ni förstod hur jag menade med mina exempel, hade tänkt rita en liten bild i paint men det hade nog bara blivit ännu mer rörigt  ::)
   
jag föredrar att sita långt fram,i (allafall i kurvor ()p
En cigg förkortar livet med 5 minuter. En öl förkortar livet med 2
minuter.En fotbollsmatch förkortar livet med 90 minuter. HATA FOTBOLL!!!
S G T
K R I
J Ä G
U V
T

Utloggad Devil

SV: Körställning?
« Svar #2 skrivet: 4 januari 2010 kl. 10:09:20 »
Haha, kul att någon gjort samma iaktagelse som ja själv...  :lol:
Kör enligt exempel #1 ...  ()p
Honda ATC110...   -Utsliten
Polaris 250R...       -Klotad
Rapier 450...         -garantibytt...
Rapier 450 #2...    -Projekt Hyosung- =;)

Utloggad SkoGsvilden_

SV: Körställning?
« Svar #3 skrivet: 4 januari 2010 kl. 12:27:31 »
Ja först från grinden och till första kurvan så hänger man så långt bak som går för att armarna inte ska gå av,
Sen beror det ju på hur snäv kurvan är och så om man ska runt så gott som 90 grader är man ju så långt fram som möjligt för att lättare få runt baken.
Är det en lång kurva nästan rak så är man ju nästan nr. 2 men burkar så mycket som möjligt.
Så jag använder hela sätet och inte bara en del, jag har ju ändå betalat för hela quaden!  ;D

Men sen äre ju som ni säger att man glömmer bort ibland och blir trött och man gör det inte riktigt så mycket som man borde..  ()p
Åker: Yamaha YFZ 450R 2009 med lite smått och gott i tillbehörsväg.

If Quadcross was easy it would be called motocross..

http://perssonquadracing.cybersite.se/startsida.html

Utloggad ennon23

SV: Körställning?
« Svar #4 skrivet: 4 januari 2010 kl. 12:41:52 »
Skulle vilja säga att en kombination av 1 och 2 är det bästa.
Ett tips är att skaffa styrhöjare som går att justera tex. http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=100_102&products_id=4272
Med en sådan styrhöjare kan man anpassa "arbetsområdet" för kunna arbeta så smidigt som möjligt fram och bakåt samt åt sidorna.
Rör kanske till det lite extra mycket :hmmm:
Det jag menar är att sadel-längden är ditt arbetsområde och desto lättare man kan utnyttja hela desto bättre kontroll får man.
Sen beror dessa faktorer också på hur lång eller kort man är.

Fan vad svårt att förklara :hmmm: ;D
Tyvärr finns det även här som på alla andra forum självutnämnda professorer därav alla bonn tips!

Utloggad Beta

SV: Körställning?
« Svar #5 skrivet: 4 januari 2010 kl. 17:57:49 »
Skönt att det finns fler som verkar köra som jag iallafall :) trodde att ett tag att jag var ensam om att köra på det där viset, då kanske jag inte har så kass körställning ändå  :headbang:
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad TAZ™

SV: Körställning?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2010 kl. 22:47:59 »
anntar man sitter långt bak i accselerationer, för att sedan flytta fram och åt sidan för att burka igenom kurvan för att när man närmar sig slutet av svängen gå bak igen för att få så mycket vikt på bakhjulen så möjligt, och så håller man på!

har fått lära mig något om att man ska ha höga armbågar så man är i "attack" ställning igenom kurvorna, såg detta i någon tips o tricks film och har testat lite och de verkar faktiskt vara ganska vettigt, dock jobbigt :hmmm:

har undrat en sak om styrhöjare, jag körde med ganska högt styre förr, men ju mer jag kör destu lägre har jag haft styret...och om man kollar profs och duktiga åkare så ser man aldrig någon med en "styrhöjare" utan max en ett par cm längre styrstång, så är verkligen en styrhöjare bra för banan och tävling? för vanlig åkning på gata, grusgropar lite bana mm kan jag se en stor för del med styrhöjaren då man kan sitta bekvämre, men för banan är den verkligen bra då?
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad Beta

SV: Körställning?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2010 kl. 23:06:06 »
har fått lära mig något om att man ska ha höga armbågar så man är i "attack" ställning igenom kurvorna, såg detta i någon tips o tricks film och har testat lite och de verkar faktiskt vara ganska vettigt, dock jobbigt :hmmm:
Jag har fått för mig att man skulle hålla armbågarna högt för att det skulle vara mindre jobbigt, främst att man skulle spara på orken i underarmarna och ta emot stöttarna eller hur jag nu ska formulera det, med bröstmusklerna istället. Men det var iofs en 2-hjlingsåkare som sa det till mig men det borde vara ganska lika. Men det kanske är som du säger det låter ju också ganska logiskt.
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad Karlssson

SV: Körställning?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2010 kl. 08:04:06 »
anntar man sitter långt bak i accselerationer, för att sedan flytta fram och åt sidan för att burka igenom kurvan för att när man närmar sig slutet av svängen gå bak igen för att få så mycket vikt på bakhjulen så möjligt, och så håller man på!

har fått lära mig något om att man ska ha höga armbågar så man är i "attack" ställning igenom kurvorna, såg detta i någon tips o tricks film och har testat lite och de verkar faktiskt vara ganska vettigt, dock jobbigt :hmmm:

har undrat en sak om styrhöjare, jag körde med ganska högt styre förr, men ju mer jag kör destu lägre har jag haft styret...och om man kollar profs och duktiga åkare så ser man aldrig någon med en "styrhöjare" utan max en ett par cm längre styrstång, så är verkligen en styrhöjare bra för banan och tävling? för vanlig åkning på gata, grusgropar lite bana mm kan jag se en stor för del med styrhöjaren då man kan sitta bekvämre, men för banan är den verkligen bra då?
jag tror mest bara att man ska styrhöjare för att det ska va "fränt" iaf i skoter vet jag att det är knattar som kör med styrhöjare å de ser ju verkligen inte bekvämt ut... :hmmm:
En cigg förkortar livet med 5 minuter. En öl förkortar livet med 2
minuter.En fotbollsmatch förkortar livet med 90 minuter. HATA FOTBOLL!!!
S G T
K R I
J Ä G
U V
T

Utloggad jonas 4923

SV: Körställning?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2010 kl. 08:32:23 »
Kul med diskusion ang styhöjare, 

Jag har styrhöjare på större delen av mina hojar men största anledningen för mej är för att inte behöva böja ryggen så mycket när man står upp om ni förstår hur jag menar, sedan finns det ju grader av hur högt man skall höja, jag kör inte men mer än 2" höjning. Man vill ju inte ha Chopper stuket när man sitter ner .......

Med styrhöjning får man oxå lite mer känsla att sitta i hojen isf på hojen.
Jag gillar no både och beroende på var jag skall köra, på isbana tex skulle jag nog föredra lågt styre för både tyngdpunkt och känsla, medan crossbanan mitt e mellan, långsamma leder där man står mycke lite högre.
Jag tror att man skall testa sig fram till det som passar var och en bäst, precis som TAZ, tror det beror massor på körstil och var man åker.

Det finns säker även de som monterar styrhöjare utan att egentligen vet varför, men om dom känner sig nöjda med det så, ok för mej.

Rock on  :headbang:

Mvh

Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Yffan

SV: Körställning?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2010 kl. 09:23:56 »
jag måste ju säga att jag inte ångrar mig ett dugg sen jag köpte min styrhöjjare, undrar bara varför jag inte gjort det tidigare, har även det på skotern, och det är inte bara en grej som gör ett snyggt utseende, utan även sparar in på ryggont osv :)
Yamaha YFZ450

Utloggad TAZ™

SV: Körställning?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2010 kl. 13:35:35 »
jaa man brukar ju knappst föredra en kör ställning som tar på krafterna ??? när jag gjort de har de kännts som att jag måste koncentrera mig för mycket på att hålla armbågarna rätt att de blir jobbigt...villket innebär att jag troligen gör fel ;D

Citera
jag måste ju säga att jag inte ångrar mig ett dugg sen jag köpte min styrhöjjare, undrar bara varför jag inte gjort det tidigare, har även det på skotern, och det är inte bara en grej som gör ett snyggt utseende, utan även sparar in på ryggont osv

jo så kännde jag oxå när jag började köra med styrhöjare, (vet att du inte kört med höjare så länge) men varje gång jag böjt en styrstång (villket man lätt gör med styrhöjare) så har jag alltid flyttat styret lägre och lägre och tyckt de blivit bekvämare, men fram förallt mycket lättare och mindre jobbigt att köra i kurvor :)
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

 


Online just nu.

159 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
lill_bringis
Flest online idag: 211. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme