Citat från: Narmasil skrivet 16 december 2009 kl. 14:43:06För atv/quad är det inte tillåtet att ens köra original effekt på gatan så något trim är det inte tal om (för dom flesta i alla fall)Visst vet man att polisen kan kolla allt som plitas ned, men om det sen kan kommas som någon bevisning för ett brott är ju en annan sak, dom kan ju använda det t.ex om nån säger "åååh kolla grabbar jag stal 3 hjulingar igår, se här va fina dom är" så en bild på det.Men om man säger "Jag stog och burnade på torget tills däckena var slut sen körde jag för fort därifrån" kan du ju inte på några sätt bli tagen för. Ett forumkonto kan ju bli accesserat från andra håll, man kan ju dra iväg lite påspätt skryt för att verka cool etc etc.Ja tycker ju iofs det är bra att polisen övervakar forum osv om dom nu gör det, Däremot skulle det ju vart lite regeländringar, framförallt angående effekten på vägreggat, endel borde inte få vara vägreggade (Kinamoshkin 250cc för 3000kr) medans andra (Raptor 700 för 100.000kr) borde få ha full effekt, när det ändå trots allt surrar runt Hayabusor och R1'or på vägarnaword
För atv/quad är det inte tillåtet att ens köra original effekt på gatan så något trim är det inte tal om (för dom flesta i alla fall)Visst vet man att polisen kan kolla allt som plitas ned, men om det sen kan kommas som någon bevisning för ett brott är ju en annan sak, dom kan ju använda det t.ex om nån säger "åååh kolla grabbar jag stal 3 hjulingar igår, se här va fina dom är" så en bild på det.Men om man säger "Jag stog och burnade på torget tills däckena var slut sen körde jag för fort därifrån" kan du ju inte på några sätt bli tagen för. Ett forumkonto kan ju bli accesserat från andra håll, man kan ju dra iväg lite påspätt skryt för att verka cool etc etc.Ja tycker ju iofs det är bra att polisen övervakar forum osv om dom nu gör det, Däremot skulle det ju vart lite regeländringar, framförallt angående effekten på vägreggat, endel borde inte få vara vägreggade (Kinamoshkin 250cc för 3000kr) medans andra (Raptor 700 för 100.000kr) borde få ha full effekt, när det ändå trots allt surrar runt Hayabusor och R1'or på vägarna
Strypning av maskiner är ett otyg, är det nåt den nya ATV-föreningen borde satsa på är det att ta bort kravet på strypning och istället införa en max tillåten hastighet där föraren själv ansvarar för farten, och tar böterna om det går för fort.Jag tycker 80 KM/h kan vara en lämplig maxfart för fyrhjuling, ungefär som Finnarna har på familjebussar och lätta lastbilar som har sämre väghållning än en vanlig personbil - max 80 KM/h.Precis som man gjort för snöskotrarna, där har vi maxfarten 70 km/h men maskinerna är inte strypta, frihet under ansvar.
Citat från: Rickard Marklund skrivet 17 december 2009 kl. 11:57:36Strypning av maskiner är ett otyg, är det nåt den nya ATV-föreningen borde satsa på är det att ta bort kravet på strypning och istället införa en max tillåten hastighet där föraren själv ansvarar för farten, och tar böterna om det går för fort.Jag tycker 80 KM/h kan vara en lämplig maxfart för fyrhjuling, ungefär som Finnarna har på familjebussar och lätta lastbilar som har sämre väghållning än en vanlig personbil - max 80 KM/h.Precis som man gjort för snöskotrarna, där har vi maxfarten 70 km/h men maskinerna är inte strypta, frihet under ansvar.Hur kul är det att ligga efter vägen i 80 km/h och det kommer en lastbil i 85 km/h ikapp och ska köra om. Nä då är det bättre att hålla gällande hastighet på vägen och följa med i trafikrytmen.
Jag är inte så säker på att det är olagligt i den bemärkelsen att det är ett lagbrott med rättslig påföljd att köra ostrypt. Det kan som värst leda till att man måste ombesiktiga maskinen vilket iofs är illa nog men säkert inget straffbart brott. Det kan likställas med att byta till större fälgar o däck eller montering av sportavgasrör på bilen än det den är reggad med.Att däremot bryta direkt mot en lag, för terrängkörningslagen är väl en lag där det kan utdömmas straff om man bryter mot den. Det samma gäller om man kör på någon annans mark utan lov.Så nog är det stor skillnad på att köra ostrypt och att köra i terrängen olovligt!