Terrängkörningslagen gäller alla motordrivna fordon.Sedan att det finns olika registreringar av fordon bryr sig inte denna lag om.Läs vad som gäller snöbeklädd mark så får du en bra beskrivning vad som gäller.
Citat från: Onlyhenke skrivet 19 november 2009 kl. 16:52:54Terrängkörningslagen gäller alla motordrivna fordon.Sedan att det finns olika registreringar av fordon bryr sig inte denna lag om.Läs vad som gäller snöbeklädd mark så får du en bra beskrivning vad som gäller.Både ja och nej på det där påståendet. Terrängkörningslagen gäller för alla motordrivna fordon, men det är inte så enkelt att man bara kan hänvisa till TKL utan du måste även ta med Terrängkörningsförordningen, där det regleras vilken reggning som ska hålla sig på skoterleder.Sen om man söker här på forumet så finns det hänvisningar till lagar och förordningar http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12806.0Sen kan det säkert finnas lokala föreskrifter om vad som gäller körning på skoterspår och i terräng.Vad som gäller för den nya reggningen terränghjuling vet har jag inte hittat några bra texter att läsa om det i än. Men då jag får tid nån dag så ska jag ringa till transportstyrelsen och be dom fixa fram några åt mig.
Ska jag vara ärlig så väljer jag att tro på vägverkets tolkningar av lagar och förordningar än nån random foummedlem, och då gäller att alla fordon som inte är terrängskoter registrerade inte får köra på allmänna skoterleder.