Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.
tackar för bra svar,har en diskussion med en polare hemma som hävdar att man får, och jag inte.men alla lagar är ju motsägelse fulla tycker jag.inget riktigt klar språk precis
Citat från: "Beta"Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.Nope, den måste vara terrängreggad också.
Citat från: "gurra-g"Citat från: "Beta"Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.Nope, den måste vara terrängreggad också.Källa på att den ska vara terrängreggad?För att vara på den säkra sidan så ringde jag till vägverket idag och frågade.Första svaret jag fick var att man inte fick köra i terräng med en LV-reggad maskin. Men efter en liten stund då dom hade pratat ihop sig på vägverket angående om detta också gällde på snötäckt mark/skoterspår så var dom mer osäker. Så har inte fått nåt riktigt svar av dom än då dom skulle ringa upp mig då dom läst på lite mer vad som gällde, men som det ser ut nu så får man inte köra i skogen med en LV-reggad hoj.Så jag kan ha eventuellt ha haft fel :oops: men vi får väl se vad dom säger om dom nu hör av sig.