så, då får jag tacka för alla svaren. ( det var ju lite att läsa he he ) Jag slår i 95 oktanig soppa ( oblandad, ingen olja ) i min Honda trx 450er.
om jag hade tur med de sakerna jag skrev av från google då måste jag ta en lott för jag vet nästan inget om hur man söker på webensvara på dina frågor behövs ej du är ju mästaren själv roligt att någon tycker man är einstein villket j-a liv om soppa,torsk
F-n va lungt det var på forumet..... Hänt något när jag varit borta i helgen :?:
Citat från: "Jocke72"Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.Allt som inte går att få tag på som ren handelsbensin är racesoppa.
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.
Citera102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån... Ändra tändningen så har du säkert mer att hämta.
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån...
CiteraAspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle. Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.Ren eller sotig, snackar vi mest mos per krona så får den sota hur mycket den vill =D
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle. Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.
CiteraJag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.Som sagt, en halv grads förtändning får fart på förbränningen med högre oktan. Summan blir kallare avgaser, vilket i sin tur tar mindre plats än varma och kan därför evakuera förbränningsrummet fortare.
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.
CiteraSkillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet. Det är de samanlgda modifieringarna som gör det. Byter man det ena så byter man det andra. Trimmar man motorn så kör man på soppa med mer oktan för att få ut max peformance ur delarna. Men som du säger, det är bara en enda cylinder oftast, skillnaden är minimal.
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet.
CiteraDet har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.Att köra renare avgaser och sota mindre är bra på alla sätt och vis. Men att jämföra bilar med ATV's i övrigt är som att jämföra hästar med hundar.
Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.