Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?  (läst 78369 gånger)

Utloggad jimmerholt

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #156 skrivet: 23 januari 2014 kl. 08:47:10 »
Jag lessnade, och satte dit ett grövre spännband i stället  :whip:
Höll hela förra vintern, och så här långt  :P
Can Am OutlanderR Xxc  -11

Utloggad GRAND

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #157 skrivet: 27 februari 2014 kl. 22:16:44 »

Um jag plogade med ATV ,  körde med  vanlig bilsäkerhetsbelt  ()p
« Senast ändrad: 27 februari 2014 kl. 22:20:27 av GRAND »
Yamaha Grizzly 550 -11
Vizac REX 400 ( ODES) -08, inte i bruk för tillfället
Pioneer 250 -09

Utloggad NorrlandsDogge

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #158 skrivet: 2 november 2018 kl. 21:44:19 »
hejsan e ny på atv forumet men har det inte hänt nåt på plog fronten angående infästning?
CanAm 570T3B abs 2018 mappad till 650  ()p

Utloggad skogsbonne

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #159 skrivet: 2 november 2018 kl. 23:31:58 »
Vänd på vinschrullen så linan kommer uppifrån så blir den inte sådan vinkel när linan ska ner till plogen
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Tomterna

  • Skoternörd, fast vuxen...
  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Totalt antal gillanden: 1
  • Kön: Man
  • Can-Am Outlander 570 MAX PRO -18
    • Visa profil
SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #160 skrivet: 14 januari 2019 kl. 20:41:08 »
Mina teorier kring detta:

1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.

2. En vajer som fått ett veck, går sönder.

3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.

Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.

Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...

En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...

Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.

Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)

Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.





Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!

Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...

Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^

P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
« Senast ändrad: 14 januari 2019 kl. 20:44:07 av Tomterna »

Utloggad Tedde

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #161 skrivet: 16 januari 2019 kl. 22:35:17 »
Smart lösning med blocket å stroppen :)  håller även med dig i dina andra funderingar.
Jag funderar på att bygga en ny vajerstyrning med ett litet linhjul istället för rullarna som är nu.. använder ändå vinchen bara till plogning vintertid.. tar nog efter din idé med stroppen då :)
Can-Am Outlander 1000 xt-p -14
Sålda:
Can-Am Outlander 800 xxc -11
Goes 520 -12
Arctic-cat DVX 400 -04
Suzuki LTZ 400 -04

Utloggad NorrlandsDogge

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #162 skrivet: 6 februari 2019 kl. 19:49:19 »
Mina teorier kring detta:

1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.

2. En vajer som fått ett veck, går sönder.

3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.

Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.

Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...

En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...

Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.

Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)

Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.

 [ Attachment ]  [ Attachment ]


Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!

Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...

Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^

P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
smart klart värt att prova  ()p
CanAm 570T3B abs 2018 mappad till 650  ()p

 


Online just nu.

149 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 230. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme