Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?  (läst 76451 gånger)

Utloggad jimmerholt

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #156 skrivet: 23 januari 2014 kl. 08:47:10 »
Jag lessnade, och satte dit ett grövre spännband i stället  :whip:
Höll hela förra vintern, och så här långt  :P
Can Am OutlanderR Xxc  -11

Utloggad GRAND

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #157 skrivet: 27 februari 2014 kl. 22:16:44 »

Um jag plogade med ATV ,  körde med  vanlig bilsäkerhetsbelt  ()p
« Senast ändrad: 27 februari 2014 kl. 22:20:27 av GRAND »
Yamaha Grizzly 550 -11
Vizac REX 400 ( ODES) -08, inte i bruk för tillfället
Pioneer 250 -09

Utloggad NorrlandsDogge

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #158 skrivet: 2 november 2018 kl. 21:44:19 »
hejsan e ny på atv forumet men har det inte hänt nåt på plog fronten angående infästning?
CanAm 570T3B abs 2018 mappad till 650  ()p

Utloggad skogsbonne

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #159 skrivet: 2 november 2018 kl. 23:31:58 »
Vänd på vinschrullen så linan kommer uppifrån så blir den inte sådan vinkel när linan ska ner till plogen
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Tomterna

  • Skoternörd, fast vuxen...
  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Totalt antal gillanden: 1
  • Kön: Man
  • Can-Am Outlander 570 MAX PRO -18
    • Visa profil
SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #160 skrivet: 14 januari 2019 kl. 20:41:08 »
Mina teorier kring detta:

1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.

2. En vajer som fått ett veck, går sönder.

3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.

Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.

Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...

En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...

Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.

Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)

Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.





Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!

Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...

Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^

P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
« Senast ändrad: 14 januari 2019 kl. 20:44:07 av Tomterna »

Inloggad Tedde

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #161 skrivet: 16 januari 2019 kl. 22:35:17 »
Smart lösning med blocket å stroppen :)  håller även med dig i dina andra funderingar.
Jag funderar på att bygga en ny vajerstyrning med ett litet linhjul istället för rullarna som är nu.. använder ändå vinchen bara till plogning vintertid.. tar nog efter din idé med stroppen då :)
Can-Am Outlander 1000 xt-p -14
Sålda:
Can-Am Outlander 800 xxc -11
Goes 520 -12
Arctic-cat DVX 400 -04
Suzuki LTZ 400 -04

Utloggad NorrlandsDogge

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #162 skrivet: 6 februari 2019 kl. 19:49:19 »
Mina teorier kring detta:

1. En torr vajer som böjs frekvent går sönder. (den interna friktionen/radieskillnaden som uppstår vid böjning) Ju snävare radie, desto större risk för brott.

2. En vajer som fått ett veck, går sönder.

3. Den som inte kör med insidan av huvudet aktiverat fattar dåliga beslut, som kan leda till överbelastning av vilken vajer eller syntetlina som helst, hel eller skadad.

Hade jag haft kvar stålwiren, så hade den varit redigt infettad vid anliggningsytan mot rullen.

Men nu kör jag med en sån kort Warn syntetlina under plogsäsong, och den fungerar fint. Visst har jag lyckats slita sönder den, för man vill ju gärna lyfta plogen bara liiite till när man sjunkit ner i snön, och föröker komma loss...

En pålstek och 2 wirelås blev lösningen på det problemet. Efter den ”lagningen”, så har knuten slitits upp några gånger, för man vill ju faktiskt väldigt gärna lyfta plogen bara liiiite till när man sjunkit ner i snön, och försöker komma loss...

Ett problem som jag hade, var att linan ofta hoppade loss från det lilla vändhjulet på plogen när plogen åker upp och ner med terrängen. Och när det hände, så slutade det alltid med att linan gick av/knuten slitits upp.

Lösningen på det blev en riktig ”Åsa-Nisse-lösning”. En gummistropp med ett litet block från Biltema håller linan spänd hela tiden, så linan inte slakar sig, och därmed inte hoppar loss från vändhjulet.
Sedan denna monterades, har linan aldrig hoppat loss från vändhjulet.
MEN visst har knuten slitits loss ändå, för man vill ju... (ja ni förstår...)

Jag har inte provat, men det torde funka fint på en stålvajer också, då den då inte kommer att trassla/veckas/skadas för att den inte har nåt motstånd vid inspolning.

 [ Attachment ]  [ Attachment ]


Biltemablocket är dock inte öppningsbart, så det blir lite knepigt att få igenom kroken genom denna, men det finns ju öppningsbara alternativ på marknaden också!

Skallen då? Ja, när det går tungt, så sliter det på grejerna.
Lyft inte en plog som är full med blötsnö, och ni står med den inkörd i snödrivan. Backa 10 cm, höj lite, och kör fram igen så blir belastningen myyycket mindre på vinsch/wire/lina. Har den hakat i ett hinder under snön, backa tillbaks 10 cm och lyft sen.
Kör inte vajern ändå in till mekaniskt stopp, då både vajer och övrig mekanik (fästen, ram etc) slits av detta. Nånting måste ju ge sig...
Jag har inhandlat en sån brytare som bryter när man lyft plogen max, men inte hunnit montera den ännu. Blir nog kanske när det är dags för service...

Snön faller med rask fart utanför fönstret så kanske får man ploga lite imorrn bitti igen!! ^-^

P.s Ska man ut och leka vintertid, så tar man givetvis snöskotern! Mycket roligare!! D.s
smart klart värt att prova  ()p
CanAm 570T3B abs 2018 mappad till 650  ()p

 


Online just nu.

159 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tedde
Flest online idag: 199. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme