Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?  (läst 72100 gånger)

Utloggad Impulze

Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« skrivet: 28 oktober 2009 kl. 18:52:10 »
Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern som det hänvisas till i tråden "Stort Test av Can Am 800..." så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf.

//Matte
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:23:02 av Rickard Marklund »
Can-am 500XT -10
Warn Pro Vantage Tapered 60"
Warn Pro Power Pivot

Utloggad AtvNerd

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2009 kl. 21:04:46 »
Intressant tråd :)
Hann dock inte vänta på din testkörning innan jag beställde en Can-Am. Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf.

//Matte
kör ut wiren helt och linda den åt fel håll på vinshen ( så att wiren går medsols , neråt) då slits det lite mindre, sen kan man byta placering på kablarna till vinschen för att få  in/out att gå rätt.  ()p
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:21:23 av Rickard Marklund »

Utloggad ca650xt

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2009 kl. 22:38:34 »
Intressant tråd :)
Hann dock inte vänta på din testkörning innan jag beställde en Can-Am. Blev en 500XT med plogutrustning. Angående slitningen på vajjern så sa säljaren i Arvidsjaur att can-am har nått fäste man kan montera så vajern går upp och vänder och ner till plogen. något långsammare blir den men man slipper nötningen iaf.

//Matte

Är det detta du menar?
Jag har aldrig haft problem med viren så här. ()p
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:21:36 av Rickard Marklund »
Can-am outlander 650xt -07
Can-am Outlander 500 -07
Can-am Spyder RT LTD -14
Can-am Spyder Rs-s -10 SÅLD

Utloggad Impulze

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2009 kl. 22:47:12 »
Ingen aning, var säljaren som sa att den kunde nötas. Och på Rickards sida 1 så verkar han mena på att vajjern inte kommer hålla så länge. Får min Can-am nästa vecka så då får jag ta en titt på hur det ser ut.


//Matte
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:21:49 av Rickard Marklund »
Can-am 500XT -10
Warn Pro Vantage Tapered 60"
Warn Pro Power Pivot

Utloggad AtvNerd

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2009 kl. 23:21:49 »
dragblocket funkar bra!

det bästa är väl ändå att köra med syntetlina, det finns ju även en snikvariant där linan är typ 1m lång för plogning , men då blir det ju jobbigt att byta till wire när man ska ut och leka...
Sen såg jag på nån sida att man kunde köpa rullstyrning med ETT stort hjul i underkant, för att minska slitaget på linan...
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:22:04 av Rickard Marklund »

Utloggad Rickard Marklund

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 17:26:06 »
Jag körde med blocket halva säsongen förra året, på min 650, och det fungerar bra mycket bättre än utan.
Utan blocket fick jag reparera vajjern var 3:e-4:e plogsväng jag gjorde, och efter "uppgraderingen" kanske var 7:e

Inte helt perfekt alltså, men mycket bättre, kanske jag provar vända vajjern som du AtvNerd föreslår, det borde definitivt bli bättre.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Lillhajen

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 19:07:15 »
Finns egentligen ingen anledning att ha wire istället för syntetlina, byt  ()p
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Rickard Marklund

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 19:11:02 »
Finns egentligen ingen anledning att ha wire istället för syntetlina, byt  ()p

Allvarligt talat, byt...
Vinschen sitter ju så jävligt till att man får riva halva maskinen för att byta lina, eller hur har ni gjort?
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad core_am

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 19:36:16 »
finns det inte risk att syntetlinan går av fortare än wiren?
men jag kan ha fel!

Utloggad Lillhajen

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 19:52:33 »
Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.

Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire.

 
« Senast ändrad: 1 november 2009 kl. 07:46:05 av Lillhajen »
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad V-twin

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #10 skrivet: 1 november 2009 kl. 07:29:53 »
Vad rekomenderar ni för linhjul,vsr på Jula igår och tittade på ett
som det finns ett "lock" på för att enlkelt kunna få in linan.
Vet inte om den håller))
Can am Outlander 650 xt max-07 med bandsats
Polaris Sportsman 800 EFI-08 med band(såld)
Can am Outlander 400 efi -08(såld)
Tms 50(dotterns)
Buster xl Mariner 90 hk -04
toyota Celica Carlos Seinz (såld)
Volvo S80 T6(såld)
Passat v6 4-motion(såld)
Passat 2.0 tdi 4-motion-08

Utloggad AtvNerd

SV: Vinschwire nöts fort vid plogning av snö, vad göra?
« Svar #11 skrivet: 1 november 2009 kl. 14:14:06 »
Vet inte hur de sitter på 10orna, men på min 06a var det definitivt inga problem. Bara att lyfta ut winchen åt sidan. vincha ut linan så du kommer åt "knappen som låser wiren på trumman. Vips så är det bara att byta.

Jag kan inte garantera, men har aldrig varit med om att syntetlinan inte har behållt bättre skick än wire.

 
håller med "Småfisken" ! bara att släppa fyra skruv och dra ut på sidan där kablaget sitter..gjorde så idag när jag bytt till syntet lina...  ()p

 


Online just nu.

188 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rudolphi
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme