Alla böjar är ett mottryck men ju varmare avgaserna är ju mindre mottryck ger dessa (därför lindar många in sina avgassystem för att göra det lilla extra)
Att linda in avgassystemet ger HÖGRE avgastemperatur, vilket i sin tur ger HÖGRE mottryck pga. större volym. Alltså ingen effektökning.Däremot kan det användas för att stämma av avgassystemet (kan göra mycket på 2-takt, mindre på 4-takt) för att ändra karaktären på motorn.
Hmm kan väl hålla med om att det går att avstämma ett avgassystem med lindning men att det skulle bli större mottryck om avgaser blir varmare ställer jag mig lite frågande till då varma ångor förflyttar sig lättare genom något och volymen ska ju inte bli större då det är samma volym ut från motorn. Det är då min logik. Ang filter olja får jag se om jag lanserar receptet Är den klibbig så har du en hel del flödesproblem där och den är säkert mycket bra i ökenförhållanden där det är extrem miljö men flödesoptimalt är det inte. Kördesjälv tidigare klibbig filterolja och den var inte bra för flödet.tror man hittar en hel del om man söker på filterolja i detta forum.
Det handlar om att avgaserna tar större plats desto varmare dom är. Samma sak gäller turbotrimning när man använder små avgashus som är känsliga för höga mottryck, och där använder man sällan avgasbandage av just den anledningen.