Det här med startmotor och batteri, jag underhållsladda min efter varje gång jag va ute och körde med plogen. Samma sak endå när man skulle starta när det va kallt. Satt dit extra batteri samma sak, fick startrelä bytt samma sak och min handlare hadde kollat min startmotor och sa att den va ok endå starta den inte under -15 så då är det nått fel. Och säger min handlare att det är ok måste jag kunna lita på det eller?
Hajt!CiteraDet här med startmotor och batteri, jag underhållsladda min efter varje gång jag va ute och körde med plogen. Samma sak endå när man skulle starta när det va kallt. Satt dit extra batteri samma sak, fick startrelä bytt samma sak och min handlare hadde kollat min startmotor och sa att den va ok endå starta den inte under -15 så då är det nått fel. Och säger min handlare att det är ok måste jag kunna lita på det eller?Det kan också vara så att dom har förändrat startmotorn (till det sämre) för att spara pengar. Sånt är inte alls ovanligt.Jag och min kollega och en kompis till oss köpte en ny 2007:a och hade aldrig startproblem, och jag har inte hört tidigare om dessa startproblem så det känns som ett ganska nytt fenomen?Om du kan lita på andra handlare eller ej kan jag inte svara för Beträffande förändringar:Bruteforcen har tex problem med framdiffen, på vår -07:a så var framdiffen helt ok, på -08:an så gick diffarna på löpande band, ingen vet varför.Bruteforcen har även problem med glappande, främre A-armar, väldigt tidigt.Detta gnäller ingen om utan byter till en starkare sort bara.Vår Grizzly 700 hade skramlande värmesköldar, trasig vattenpump innan 70 mil, dör då och då vid krypkörning (vanligt på Grizzly med insprutning), gnälls det på det? Nej, ingen säger nått om saken.Vi har tappat skruvar på alla våra ATVer vi testat en längre tid.Jag säger inte detta för att kasta skit på annat märke eller måla upp CF som bättre men av nån anledning så hörs det inte mycket om andra märken, trots att även dom har små skitfel, eller större fel.CF kanske skulle må bra av en kraftigare startmotor. Det kan ju även vara kabelarean som är för klen så startmotorn får taskig ström....kanske.Vi har kunder som kört över 700 mil med sina CF och där har det varit en startmotor och en damask eller två, inget mer.Barnsjukdomar har dom fixat, under 2007 så åtgärdades 27 punkter, det tycker jag är en hel del fixat.En annan sak man får ha i åtanke är att det säljs fler kinamaskiner som CF, jämfört japanska märkesmaskiner, självklart är det då fler som har fel, procentuellt.Det är oavsett trist att råka ut för fel som gör att man inte litar på maskinen, sådant händer på alla märken men likväl tråkigt./Benny
Mitt batteri är alltid full laddat efter körning, men efter 5-6 dagars stillastående så är batteriet i stort sett dött, den orkar inte dra runt motorn iaf.Jag har då aldrig varit med om ett batteri håller så dåligt. Sen att detta inte går på garanti är riktigt kasst.
Ni som har problem med startmotorn kan plocka isär den och rengöra den bana som kolen går i, ta en kniv och dra mellan varje kopparbana och rengör med ren sprit eller likn, så allt fett försvinner.Inte för att verka negativ eller något, men ska man behöva göra sånt på en maskin som är 3mån? Jag kan göra det men skulle aldrig göra det pga att i grund och botten är det ett fel från tillverkare.
enda som är tråkigt med den här historien nu är ju att jag måste börja om med allt godis igen som ska på hojen
Dom säljs ju med plogpaket.vad ska man med det till då? om laddning o batterier inte räcker till,även vid bara -5,
o ännu värre är att när sen batteriet o laddning packar ihop så ingår det inte i garantin.
Då borde det stå så här i annonsen. Perfekt att ha till utflykt ljumma sommar dagar,funkar även på vintern om man kör utan lyse o laddar batteriet efter varje körning.Detta är inte nått på hopp på just CF, utan gäller alla märken som inte håller vad annonsen eller reklamen lovar, för när sen maskinen är såld så hjälper det inte att ha en bra återförsäljare, när generalagenten inte vill stå för vad som sägs i reklamen.Är det inte olagligt att sälja saker, som man vet inte kommer att fungera som utlovat?
Det kan mycket väl vara fel på ditt batteri och visst har du garanti på batterier.Det kan även vara något som drar ström i din maskin när den står still, men jag tippar på batteriet.Och om batteriet är dåligt så kommer startmotorn gå runt segt vilket resulterar i brända kol och en startmotor som snabbt blir sämre.
Detta har som sagt inte med maskinen att göra, felet ligger i batteriet som orsakar följdfel.Det tar 20 minuter att ta isär startmotorn och rengöra, den är mycket enkel att öppna och det är väl mycket smidigare än att lämna in den? Givetvis efter du har bytt batteri.
Ring din ÅF och säg att du har dessa problem, maskinen har garanti och du har full rätt att nyttja den, det hjälper inte att gnälla på forum om ÅF inte får höra det (menar alla överlag nu, oavsett märke)
Vad beträffar en kall maskin så är det bara att starta, gasa lite grann, i med växeln och dra iväg lite lagom, det är inga som helst problem, jag lovar Grejjerna håller!Motorer med förgasare ÄR så (oftast), om du inte vill ha det så får du köpa en insprutare.