Det kan vara ide att ta kontakt med komsumentvägledarenidin kommun, läs gärna i konsument köp lagen där står vad som gäller vad vilka tider osm gäller och vem som ska bevisa vad. det är den som gäller inte enbart ÅF´s garantier.Garantier är ofta en stort + Men dom ger också en hel del problem när ÅF hänvisar till Varumärkets garantier vid fel på varan, istället för det du har rätt till enligt konsumentköplagen.Läs gärna och tryck sedan på rätt punkter samtalen.
jag vill inte ta mig den extra orken att ta maskinen till ett ställe med för mig okända mekanikers där min maskin kan busköras eller så.
Jag undrar även om jag får utlägg för hyra av kärra samt bensinkostnad till och från Karlstad (12mil t o t från Säffle)?
Det verkar som Du har rätt i det du säger Gregenmo att säljaren skall stå för resekostnader vid garantiärende. http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/129/I mina ögon helt obegripligt. Vem vågar sälja nåt till en långväga kund då?!Handlare har väl inte så höga marginaler att de kan stå för resekostnader hit och dit över landet?! 16:-milen á 60 mil (eller vad det nu var) bli ju nästan 1000 spänn och sedan skall den repareras också.Jag kan bara säga att jag skulle inte kräva reseersättning för resa i garantiärende. Jag köpte min maskin 50 mil bort och jag skulle inte komma på den tanken.Jag tycker ändå att detta ärende kunde ha hanterats på annat mera framgångsrikt sätt av TS. Jag anser att man inte bara kan kräva, det måste finnas ett samspel också.
Jag har nu sett den här tråden bland senaste inläggen ett bra tag och nu känner jag mig föranled att lägga mig i. Citat från: joeychandlerson skrivet 31 mars 2009 kl. 01:45:46jag vill inte ta mig den extra orken att ta maskinen till ett ställe med för mig okända mekanikers där min maskin kan busköras eller så. ) Du förolämpar hans mekaniker utan anledning, helt onödigt! Eller missförstår jag? Är det inte Tommys mekaniker du menar?CiteraJag undrar även om jag får utlägg för hyra av kärra samt bensinkostnad till och från Karlstad (12mil t o t från Säffle)? Det här är ju helt uppåt väggarna! Köper man en maskin långt bort så får man stå sitt kast! Ska jag annars om jag köper en maskin 5 mil bort också ha ersättning för mina utlägg i samband med garantiåtgärd?! Var skall gränsen dras?!Du får trots allt ett respektabelt svar från Tommy där han anser att du kan ta dit den men att han inte kan stå för resekostnaderna (helt begripligt). I det här läget har du en öppning, man vet ju inte vad som händer när han tittar på maskinen men det finns i alla fall en chans att det löser sig.Du väljer då att fokusera på resekostnaderna och börjar dra in en massa andra saker i ärendet. Du verkar ju anse att det är Tommy som är den som skall stå för det så varför börja dra upp en massa andra aktörer?!Du skulle ha bitit i det sura äpplet och åkt dit med maskinen.Nu har du jiddrat så mycket att den lösningen känns avlägsen.Du borde ha ringt, så mycket lättare att ta det över telefon och undvika de missförstånd som så lätt uppstår i mailkonversationer.Det finns ingen perfekt värld!En konsument måste också stå för sina handlingar! En näringsidkare kan inte ställa upp på orimliga krav för goodwillens skull speciellt inte för en engångskund. Det finns psykologi i allt.Jag har inget med Tommys att göra har aldrig handlat där men jag skulle inte baserat på detta ärende dra mig för att göra det.
Bra svar joey. Det är ju du som vet bäst hur du ska hantera ditt eget ärende. Jag kände mest att kritiken blev ensidgt mot Tommys motor och jag hade lite invändningar därvid. Det är alltid svårt att tolka andemeningar i skriven text men jag tolkade det som om att du krävde ersättning för resan (att det var ett "måste") och trots att jag nu vet att man tydligen har rätt att göra det så har jag svårt att se att man kommer nånstans i verkligheten med såna krav.Jag vet inte vad jag ska säga mer men Du har en bra inställning här på forumet som klarar av att bemöta typ mina inlägg på ett korrekt sätt. All heder!