En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)
Citat från: "Mr2t"En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)Så brukar jag med göra men jag har hört att man kan skada ladd regulatorn om man gör det. Så ta bara bort den mycket kort. Du märker direkt om den inte funkar eftersom hojen då kommer att sluta tända, lampor slocknar etc.
Citat från: "STENE"Citat från: "Mr2t"En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)Så brukar jag med göra men jag har hört att man kan skada ladd regulatorn om man gör det. Så ta bara bort den mycket kort. Du märker direkt om den inte funkar eftersom hojen då kommer att sluta tända, lampor slocknar etc.Helt rätt, knepet kan göra att det lägger av. Har inte funderat på varför egentligen men elektronik är ganska känsligt så personligen så skulle jag nog inte prova det knepet även om det är frestande.I flera servicemanualer för båtmotorer har jag dock sett att det inte rekomenderas och den tanken är lika dan som för en quad/atv.