Citat från: Oskar P skrivet 12 maj 2011 kl. 16:38:30Citat från: Cornsnake skrivet 24 april 2011 kl. 08:02:13Den heter Kimpex Outback och ligger mellan 3000-3500kr har jag sett på många ställen. www.gooffroad.se har den på deras sida. Jag köpte min från den lokala handlaren.Mycket nöjd den rymmer mycket plus en 5l bensindunk bakpå. beställde en sån nu! hyllan där bak var lite dum för nån bränsledunk behöver jag inte ta med då jag tar mig 35 mil på en full tank, men det kan iofs va bra att ha med sig en vattendunk om man åker på en heldagstur!Ja jag har också haft vatten där bak om jag ska vara ute en hel dag. Posta bilder på hjulingen när du fått dit den så får jag se hur det ser ut!!!/Jon
Citat från: Cornsnake skrivet 24 april 2011 kl. 08:02:13Den heter Kimpex Outback och ligger mellan 3000-3500kr har jag sett på många ställen. www.gooffroad.se har den på deras sida. Jag köpte min från den lokala handlaren.Mycket nöjd den rymmer mycket plus en 5l bensindunk bakpå. beställde en sån nu! hyllan där bak var lite dum för nån bränsledunk behöver jag inte ta med då jag tar mig 35 mil på en full tank, men det kan iofs va bra att ha med sig en vattendunk om man åker på en heldagstur!
Den heter Kimpex Outback och ligger mellan 3000-3500kr har jag sett på många ställen. www.gooffroad.se har den på deras sida. Jag köpte min från den lokala handlaren.Mycket nöjd den rymmer mycket plus en 5l bensindunk bakpå.
Hjälpte pappa att plocka ut lite vindfällen.Normalt kör han skotare, men nu ville vi testa om det kan vara ett alternativ att köra ut sånt här smått med ATV istället.Men nej, blir det för backigt och stenigt så får man inte ta för många pinnar i stöten innan det blir för tung. Och då är det tillslut smidigare med skotaren.Men det var kul att leka! (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Även jag har varit ute och kört lite vindfällen. När man håller på själv i skogen blir morbror på 80år inspirerad och kan inte hålla sig utan tar med sin gamla Ferguson ut på luftning .Ser bra ut med lunningsvagnar, funderar/skissar på en själv men skulle vilja ha en dubbelmodell typ som man hissar upp de större stockarna i båda ändar för att slippa släpa den i marken alls. (eftersom man sågar det mesta själv nu börja man bli kinkig så man inte slöar kedjan på sågverket ) Alternativet är att jag fixar en speciallösning med fristående vinsch på en benställning som pallar att lyfta 500-700 kilo, för att sedan väga in eller backa under vagnen. Någon som gjort något liknande?Warnvinschen klarar väl ca 1 ton men kranen mäktar endast 250-300kilo.(enligt manualen )Nu är iaf vindfällorna slut, kanske blir en tur till skogs idag ändå och ta ner lite färska träd. Frågan är bara hur surt det är efter allt regnande
Då skulle du ha nåt liknande den här tillsatsen som kommer en bit in i filmen: Förstår problemet med sten i stocken men det problemet har man väl mest om man kör på grusväg? Ser dock en stor nackdel med en sådan bakvagn och det är ju att man lär ha en rätt rak eller bred väg upphuggen för man kan ju inte direkt slingra sig mellan träden med några hjul längs bak som hugger i. Det är lite därför jag har en lunningsvagn, för att slippa hugga upp en bred stickväg till varje vindfälle.Jag tänkte på begränsningen på kranen, är det inte när den står rakt ut åt sidan då? Tänkte om du backar bak vagnen mot ena änden av stocken och drar upp den med kranen rakt bakåt. Funkar det? Har själv ingen kran till vagnen men det kanske man skulle ha gjort sig en.... Verkar va en fin vagn du fått tag på.
Jodå pojkar, välter inte vagnen går det lyfta lika mycket som vinschen orkar, visserligen lyfter en Warn 30 med full trumma inte mer än kanske 6-7 hundra kilo.Men kranbommen håller lätt för det.Jag har själv lyft ekstock eller rättare sagt, dragit på stocken bakifrån.Jag har haft kastblock för att få dubbel lina.Många gånger är det för tungt, d.v.s 1,2 till 1,5 tons dragkraft räcker inte till för att få på stocken men vagn och kran håller för mer än man tror.Själv har jag Avestas budgetvagn som vi väl i dag får kalla ciquitavagnen.(Ciquita, eller hur det nu stavas är en banan, d.v.s den är böjd och krokig precis som min vagn )