yup var fram på maskinen jag menade.
venus.... du ser ut o ha lite luft i vänster "framdäck" på timmerkärran, eller har jag fel? //Anton
Citat från: *Anton* skrivet 18 februari 2010 kl. 17:34:17venus.... du ser ut o ha lite luft i vänster "framdäck" på timmerkärran, eller har jag fel? //Antonpassar på att svara flera av erjo det är ett vanligt brytblock (tror det heter så?? en krok med en wire rulle på), som används mest vid plogning för att få ner hastigheten på vinshen och öka styrkan.det blir lite ryckigt med vinshen direkt på plogen.jag har använt det vid ett annat tillfälle när inte vinchen orkade dra ner ett träd som jag kilade fast lite klantigt i ett annat träd.men fick då ta "spjärn" mot ett annat träd så att hjulingen skulle stå still jag har ungefär 0.6kg i varje däck på kärran, men det ser ut att vara mindre i det däcket pga att när man backar och svänger skarpt och har tung last så kränger det en del i boggien,det blir ju givetvis samma när man åker framåt och svänger men det gjorde nog inget med lite mer luft iaf...
finns många olika namna men ja tycker bryblock e ett passande namn då du använder den te å bryta dragvinkeln
Citerafinns många olika namna men ja tycker bryblock e ett passande namn då du använder den te å bryta dragvinkeln Jo precis =) sen att man med en blockning på 360 grader kan dubbla dragkapaciteten hos vinchen är ju ett + det med..
Citat från: Marcus_ skrivet 18 februari 2010 kl. 21:53:52Citerafinns många olika namna men ja tycker bryblock e ett passande namn då du använder den te å bryta dragvinkeln Jo precis =) sen att man med en blockning på 360 grader kan dubbla dragkapaciteten hos vinchen är ju ett + det med..jupp jupp eller så använder man än 4-5 st å sätter i lite stubbar å grejer så kan man dra upp en skogsmaskin behövs dock lite större brytblock å en å annan grövre vajer
Tog ännu en dag ledigt från jobbet för att vara i skogen.Men det börjar att bli löjligt mycket snö nu bor faktiskt i östergötland.Traktorn med vagn driven vreten har även den stora bekymmer att ta sig fram.Var i en 40årig gran gallring det var inte så mycket snö på backen där (hängde i träna) Men tillräckligt ändå ca 40cm men lite mera på körvägarna.Jag tror att även centhor börjar att få problem nu eller
Tog ännu en dag ledigt från jobbet för att vara i skogen.Men det börjar att bli löjligt mycket snö nu bor faktiskt i östergötland.Traktorn med vagn driven vreten har även den stora bekymmer att ta sig fram.Var i en 40årig gran gallring det var inte så mycket snö på backen där (hängde i träna) Men tillräckligt ändå ca 40cm men lite mera på körvägarna.Jag tror att även centhor börjar att få problem nu eller (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)så här såg det ut efter jag passerat !(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)