Jahapp. då har man fått ett haveri, cylindern är lite skrapad och kolven är skrot, en kolvring har bränt fast sig också... Kan det bero på att motorn inte får tillräckligt med olja när man kör långa wheelies? ligger ju nånstans på 5000-6000 varv ganska länge ibland. Får motorn dåligt med olja då eller ska det inte spela någon roll?MvH En mycket orolig raptor pappa
varvar aldrig så mycket på lägre växlar än 4-5 typ... och nyman det har med det att göra ja. För lite olja i motorn vet jag ju inte. på Raptor är det ju en tank utanför motorn.Och jag körde in cylindern lugnt och fint och den har gått cirkus 100 mil nu utan ett enda missljud, och så stukade jag knät, den stog still i typ 3 månader, sen VÄGRA den starta, kom både bensin och gnista, körde i lite startgas och den tuffa igång och efter det starta den hur fint som helst, sen stog den i ytterligare 1 vecka (inomhus såklart) och då var han grinig och ville inte gå på tomgång, så ja höll han vid liv med hjälp av å gasa lite jämnt så den höll sig på dryga tomgångsvarvet (den rök även lite blått när jag skulle starta).Sen körde jag, iväg sakta och försynt för å värma upp motorn, vid runt 40 grader tyckte jag att jag hörde ett nytt ljud smyga sig på jag aldrig hört som blev värre och värre... vid 70 grader lät den som en gammal tändkule fiskebåt och då skruvade vi isär motorn i småbitar
jag var inte helt säker på att det var något fel när den var vid 40 grader. och när jag varvade över tomgång så lät det inge... så jag körde lite lagom hårt och sen när jag släppte ner den till tomgång så började det banka.ventiltätningarna är inte slitna... ventilerna är inslipade för kanske 100 mil sen (samtidigt som big-bore sattes på)den puffade bara lite blårök precis när den var kall, när den kom upp i cirka 30 grader kanske så slutade det.Kolvbultar och sånt är det inge fel på, och vi har rivit cylindern och det ser ut ungefär som att den har fått för dåligt med olja eller vad man ska säga, det är liksom pluppar på cylindern.Okey! Men har du kollat ventiltätningarna? Inslip av ventil och ventiltätning är ju inte riktigt samma sak! Antar att du har slipat in mot sätet? Har bytt olja 3 gånger efter jag bytte till Big-bore och filter också, Visst har det kanske kommit ner smuts även om allt är rent som du säger, jag torkar alltid rent behållaren före jag öser på men det är ju det filtret är till för.Oljepumpen går allt den också
du använder väll inte biltemma olja eller?
glömde du skriva ?