På sätt och vis. Autotunen gör ju inte jobbet HELT själv... Du får själv ställa in vilket Bränsle/Luft värde du vill ha på olika varvtal så ställer den in efter det. Med tanke på att vissa kör på E85 osvMen det blir väl tillräckligt exakt, kompisen kör med Autotune och det verkar funka bra.Tänk på att med autotune måste du borra ett hål på ovansidan i ditt avgasrör ca 15-20cm från toppen där lambdan ska sitta... så sätter du i en stor mutter (propp) där när du är klar. Kan ju va folk som tycker det är fult, om man nu är så petig
jo precis... att ha samma värde över hela är väl inte så jättebra men ungefär som Bulten sa funkar fint.Du får nog en PC5 + Autotun för runt 5000kr skulle jag tro
Tänk på att med autotune måste du borra ett hål på ovansidan i ditt avgasrör ca 15-20cm från toppen där lambdan ska sitta... så sätter du i en stor mutter (propp) där när du är klar. Kan ju va folk som tycker det är fult, om man nu är så petig
Citat från: ankan55 skrivet 4 februari 2009 kl. 09:20:03hehe dum ja knr mig på något sätt men vad menas egentligen med "mappning" letat efter ett tydligt svar:\mvhankanMappningen är de instoppad siffrorna i styrboxen som bestämmer hur motorn går. Det är lättare att förklara till en bil, men det är ett gäng värden som beskriver hur pass snålt/fett den ska gå när du har olika % last, varvtal och på mer avancerade system tar den även hänsyn till syremängd i luften (ändras med temperatur och höjd), så att om du mappar den (ställer in den) efter att gå bra på hög höjd med lite syre kommer den gå jätte snålt om du kommer till längre punkter där syretätheten är större kommer den naturligtvis gå mycket snålare.Så när folk pratar om "chipning" så pratar man om att ändra styrboxens mapp över motorn, fast då genom att värden sparats på ett chip, så byter man helt enkelt ut det. Men de finns många system som inte har chip utan att man får genom en dator gå in och korrigera mappen efter önskemål.Osäker om jag lyckats träffa rätt för att du ska hänga med, men säg på en bil så har du en karta från 1000-7000 varv och även breddad med % skala från 0-100 % i last, alltså hur mycket du gasar. Så vi t.ex 4000 varv och 100% last kanske den har 11.4 delar luft på 1 del soppa (Air/fuel Ratio som förkortas AFR), medan samma varvtal med 10% last kanske du har 17 delar luft. En sweet spot där du har maximal förbränning utav bränslet är 14.6 delar luft på 1 del soppa men o andra sidan får du vid de en enorm värmeutveckling (vid hög last, alltså effektuttag) som gör att man vill ha lite extra soppa för att kyla kolv m.m från temperaturerna som blir utav att få ut "max effekt".. Annars smälter du den. Kartan som bildas utav olika värden, är den man pratar om att ändra när man mappar. Sen finns de flera andra kartor som beskriver kallstart m.m.Varför olika mappar, jo. En mapp som den går ganska snålt på kan vara bra vid långkörningar och fungera bra vid mycket lugn körning och ge bra med pulver. Medan det kan vara så att den går alldeles för snålt för att må bra vid lång och upprepad hårdkörning och man får helt enkelt välja att spara motorn genom att låta den gå fett.Beror ju mycket på temperatur, hur mycket kylning du får av vind och hur hårt den får gå. Men jag skulle då aldrig välja att låta den gå så snålt att den kan rasa av lite hård körning, för man står ju där med skägget i brevlådan om man glömt byta mapp eller bara tänkt gasa "lite". Men en tanke är ju att ha en mapp för vinter/sommarkörning, det är bara fantasin som sätter gränserna.Lite överkurs, men kallare utomhus blir mer syre per kubik millimeter i luften så tekniskt sätt ska man ju öka på mer soppa för att få samma AFR värde. Men samtidigt går den svalare för den får kallare luft och kyler bättre, så brukar ibland bli att man får snåla in den för att kunna bibehålla arbetstemp istället.Ps. Chippning är aldrig något vidare, i och med att de aldrig är individuellt inställt så har man extra marginaler att ta hänsyn till. Men det finns folk som tycker annorlunda självklart i och med att individuellt mappad (inställd) kostar mer pengar att göra.. Ds.
hehe dum ja knr mig på något sätt men vad menas egentligen med "mappning" letat efter ett tydligt svar:\mvhankan