Urkärnare, en sån mojäng som man kärnar ur äpplen med tex, den få ju med sej hela kärndelen ut, som en rörbit. Bara att mäta längden ju. Annars kan man borra hål, trycka ner något flytande, en kork i ett snöra tex, sen mäter man snörets längd...finns massor med trix.
Citat från: "Mr2t"Urkärnare, en sån mojäng som man kärnar ur äpplen med tex, den få ju med sej hela kärndelen ut, som en rörbit. Bara att mäta längden ju. Annars kan man borra hål, trycka ner något flytande, en kork i ett snöra tex, sen mäter man snörets längd...finns massor med trix.Skall du för hand trycka en urkärnare genom 15 cm kärn-is?? klarar du det skulle jag nog välja att inte gå på den isen. Varför trycka ned något flytande? med en spiral borr ser du när det kommer vatten. Gör en markering på borren innan man ger sig iväg. kan du borra längre än markeringen utan att det kommit vatten så är saken biff.
GIvetvis ska urkärnaren tillämpas på en borr. Nu spelar du bara besvärlig så jag är färdigskriven i denna tråden.
1.2 Förlängningssladd istället för att baxa runt på hojen? Låsoljan löser fortfarande upp isbildningen ifall du inte hittar hårtorken.
Citat från: "Mr2t"GIvetvis ska urkärnaren tillämpas på en borr. Nu spelar du bara besvärlig så jag är färdigskriven i denna tråden.Eh, nu får jag nog ta STENE lite i försvar, du spelade väl också lite "besvärlig" i tråden om att "köra på isen" i Övrigt-forumet Citat från: "Mr2t"1.2 Förlängningssladd istället för att baxa runt på hojen? Låsoljan löser fortfarande upp isbildningen ifall du inte hittar hårtorken. /johan
hej jag har kört genom isen på örkärn i fagersta det var inge skönt kallt som fan :x fyrhjulingen en suzuki lts 280 skönk till botten den flöt ej :oops: den fick ligga 3 veckor på sjöbotten så när isen smälte så rodde vi ut bland isflaken o dragade vi fick tag på den på en gång drog upp den till båten o rodde mot land upp med den på en kärra o hem till garagettrodde alldrig att den skulle starta något mer :oops: ur med oljan i motorn. ur med bensinen rev bort bensin pumpen o förgasaren o blåste rent. i med ny bensin o motorolja .o laddade batteriet . o startade den startade på en gång inga fel blev det på den fick byta motor olja 5 gånger för att vattnet skulle gå ur så jag rekomenderar att ej köra på isen :?: