ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Bygga CDI trim
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3 ... 12  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Bygga CDI trim  (läst 32985 gånger)

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #12 skrivet: 18 maj 2006 kl. 16:43:03 »
Känner igen problemet, finns det tid över så ska den gå till nått annat....

Jag har funderat en del på just tändningen o ju mer jag funderar dessto sämre verkar orginalet.

Tex, får tändboxen nån indikering på gaspådrag? Alla motorer ska ju ha en dynamisk förtändning, annars går dom ju skit.

Det går kanske en vakuumslang in i tändboxen, vet du STENE?
(Jag ska kolla sen annars)

Sen ang varvstoppet, din motor varvar 7500 enligt specifikationen, min varvar 6500, är det samma "bottendel" i min o din?

Jag borde ju kunna ha din tändbox o öka farten lite i så fall.

/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Bygga CDI trim
« Svar #13 skrivet: 18 maj 2006 kl. 18:33:34 »
Även jag tror att orginal boxen suger.. hårt.. Har läst att tex staterna har dålig soppa och däför kan man inte ha lika mycket för tändning som man kan i tex sverige. Så för att slippa en massa olika tändboxar så bygger de en som är kass men funkar i hela världen.

Har inte en aning om den får någon indikation om gas pådrag men tvivlar stark på det.

Jag har varit ute och kört med tribon som även han har en ny maskin. Och vi åker ganska jämt (min går ett uns fortare men inte de ca 15% som varvtals ökningen borde ge). Så om min klarar högre varv så borde era vara drevade på ett annat sätt. Vart har du hittat uppgifter på varvtalen? Jag vet att även malagutti använder sig av yammas yp motor och de har sitt varvtals stopp 1000 varv högre.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #14 skrivet: 18 maj 2006 kl. 18:40:51 »
Har kollat nyss och det finns inte en chans att tändboxen får indikering på gaspådrag.

Så då lär den inte gå speciellt optimalt.

Ang varvtalen så har jag läst specifikationen, googlat en halv dag typ:)

Men har inte fått reda på om den tål högre RPM.

Dock LÄR den tåla mer än det stopp som är satt nu.

Om man varvar upp den på neutralen så kommer den som det låter inte ens halvvägs innan det stoppar... "bruuu-u-u-u-u-u-u-u-uuuuuummmm"

Jag vill ha "vrååååååååååååååååååååålllll" :)


Jag frågade på ett elektronikforum om nån ville koda en ny modul men det gick inget vidare då det skulle kosta massor.... för alt jobb mm.

Om vi gjorde den så blir det mer eller mindre ideellt hehe

Jag bryr mig inte i utvecklingskostnader i form av TID...

/B

/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Bygga CDI trim
« Svar #15 skrivet: 18 maj 2006 kl. 20:29:10 »
Något vrååååål tror jag inte att vi komemr att hitta :-) men lite mer än bludderbludderbludder bör man iaf kunna klämma ur den.

Ang pris så tror jag att komponent kostnad kan hamna runt en 500:- med risc processor, div elektronik, låda och kontakter etc.

Ang gaspådrag så kan de ha löst det med mjukvara. Typ om varvet ökar med X% så skjuter man fram tändingen lite extra. kanske inte optimalt men iaf något. Det är så vi kommer att få lösa det iaf. för att installera en vakum avkännare känns lite overkill på en linhai.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #16 skrivet: 18 maj 2006 kl. 20:43:55 »
Nä, inget vrål kanske:)

Men dom har garanterat ordnat en tändkurva mjukvarumässigt men den kan aldrig känna av gasens läge.

Med en hög tändkurva på låg gas o du ger fullt så kommer den spika satan.

Det MÅSTE till en form av spjäll/trottel-lägesgivare.

Gå ut till bilen o haka av din vakuumslang till fördelaren så får du ju se hur pigg den blir:)

antingen en vakuummätare(MAP) eller en lägesgivare, jag har en lägesgivare till en gammal bil, den ger, tror jag, tomgång, halv gas o full gas.

Kan man åtminstånde använda detta så vinner man mycket i effekt, det e jag säker på.

Linhai eller inte:)
Soppaförbrukningen lär bli lägre.
/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Bygga CDI trim
« Svar #17 skrivet: 19 maj 2006 kl. 08:35:09 »
Borde inte vara några problem att styra det mjukvarumässigt. Det handlar väl "bara" om att man har en större förtändning vid högre varv.
Typ mäta tiden mellan två pulser. Kort tid = högt varv
om tiden<x1 så är för tändningen = 2 grader
om tiden<x2 så är för tändningen = 2.5 grader
...
...
...
om tiden<x20  eller mer så är för tändningen = 10 grader

Sedan får man labba lite med tider etc. Men först får man koppla upp osccilloskopet till hojen och kolla hur kurvan ser ut nu. sedan utgå ifrån den.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #18 skrivet: 19 maj 2006 kl. 09:03:52 »
Man kan inte endast ha tidigare förtändning vid högre varv, det styrs även med vilken gas man har. Den ska ju dels ha tidigare o tidigare förtändning ju högre varv man har men ju mer gas man har o ju mer motstånd den får(fartvind mm) desto lägre tändning krävs då den får mer soppa som brinner snabbare.

Så här:

Om du gasar fullt så pumpar den in massa soppa, den soppan brinner snabbt vilket gör att den kommer spika om tändningen står för högt.

Om du gasar lite o sakta så den hinner varva upp lite lagom snabbt så kan du ha en högre tändning då mindre mängd soppa brinner långsammare.

Ligger du på halv gas o har högt varv så ska tändningen vara hög, gasar du fullt o den inte kan ändra sig spikar den sönder.


Så, ska den gå bra på alla varvtal så MÅSTE man ha en indikation på vilken gas man har.


:)

/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #19 skrivet: 19 maj 2006 kl. 10:18:12 »
Kolla här:

http://www.roadster.se/Omexdelar.htm

Mitten på sidan har du en TPS och under en MAP.

TPS är det man behöver för o hålla koll på trottelläget.

Nu är det skillnad på trottel o spjäll, den TPS:en passar inte för trottel...men själva principen är samma.


EDIT:

OMEM2001   THROTTLE POTENTIOMETER 8mm (5/16”) D drive, general purpose 695,00 kr
/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Bygga CDI trim
« Svar #20 skrivet: 19 maj 2006 kl. 10:18:21 »
Hmm... mycket och tänka på.. Men eftersom man alltid åker på fullgas så kan man optimera den för fullgas repor så får den gå lite sämre på halvgas.

Visst skulle man kunna installera givare för gas, lambda sonder etc men det känns som overkill på en maskin som vi förmodligen ändå inte kommer att få ut så mycket mer av. Jag är mest ute efter att få en lite mer optimerad kurva och bli av med det satans varv stoppet för en billig peng. Hade jag mycket pengar hade jag inte köpt en linhai från början utan roadkills maskin..
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #21 skrivet: 19 maj 2006 kl. 10:24:47 »
Men jag åker inte bara fullgas hehe

Att programmera in signal från en MAP eller TPS är inte mer jobb än att få in signalen från vevaxeln.

Man behöver bara räkna minus på förtändning vid högre värde på TPS.
(Jag är programmerare själv på hobbynivå och skulle kunna lösa detta om jag bara förstod mig på C eller assembler eller vad man nu skulle koda en PIC i*s*)

Va glad att du inte ska koda ett insprutningssystem, där e det lite mer o räkna på:)

EDIT: Du behöver endast TPS:en, ingen lambda eller sånt. att optimera för endast fullgas e ju ingen större vits om du endast behöver lägga ner lite tid på att koda resten o optimera skiten helt.
Lambda kan man köra externt o mäta under testperioden sen behövs den inte.
/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #22 skrivet: 19 maj 2006 kl. 10:57:45 »
Map-sensor 780 kr .
"Ger olika voltvärden beroende på vilket undertryck insuget har."

Troligen är det denna vi ska jobba med i så fall.
Vi saknar spjällaxel och kaninte använda TPS:er.


Jag kan lägga ut 780:- om du är villig att koda:)
(Och har tiden)

Edit: Hittade billigare variant för 500:-

/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Bygga CDI trim
« Svar #23 skrivet: 19 maj 2006 kl. 13:04:02 »
Hej igen:)

Jag fick veta att en TPS tydligen är vettigast att bygga på, men då måste man ju göra om insuget... å DET är overkill!!

Så en MAP blir bra, den signalen, som är volt, skall göras om till pulssignal, sen är det "bara" att plocka in den i systemet.

tändningen har redan pulser.

Stene, kan jag koda detta i annan form för att göra en simulator som är PC-baserad som du sen gör om att passa en PIC(eller likn)

/B
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3 ... 12  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Bygga CDI trim
 


Online just nu.

1649 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 1840. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • christopher: söker höger fotstöd till linhai 300 2006, nÃ¥gon?
    17 september 2025 kl. 14:31:25
  • Gregee: NÃ¥gon som vet hur man fÃ¥r sitt konto med inlägg raderat?
    12 augusti 2025 kl. 19:00:16
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info