Citat från: meko skrivet 12 november 2008 kl. 19:31:18Hoppas du menar det med en gnutta ironi?! eller menar du verkligen ALLA??En del fyrhjulingar håller inte måttet, det sticker jag inte under stolen med, OCH det är klassningen av dessa som ska ifrågasättas.. För vad är det för stollar som godkänner en del maskiner??!! Sen är det omdömmeslöst att inte ha skydd på sig, men är huvudet dumt får kroppen lida!! Vissa fyrhjulingar funkar som pendlingsredskap (min inräknad), och jag är villig att ta en kurs eller liknande för att få köra på gatan, om det nu skulle bli aktuellt.. Nej, jag är helt seriös. Jag menar, hur jävla smart är det att åka ut på gatan med en stor tung Rapor, som har sämt bromsar, den är vinglig, smal och med CROSSDÄCK ? hur tänker man då !? Det finns ju en anledning till att vi somtävlar sätter på riktiga däck, sänker och breddar. Men visst, det finns ju självklart dom som sänker sina fyhjulingar mm. Men det är fortfarande en Minoritet.
Hoppas du menar det med en gnutta ironi?! eller menar du verkligen ALLA??En del fyrhjulingar håller inte måttet, det sticker jag inte under stolen med, OCH det är klassningen av dessa som ska ifrågasättas.. För vad är det för stollar som godkänner en del maskiner??!! Sen är det omdömmeslöst att inte ha skydd på sig, men är huvudet dumt får kroppen lida!! Vissa fyrhjulingar funkar som pendlingsredskap (min inräknad), och jag är villig att ta en kurs eller liknande för att få köra på gatan, om det nu skulle bli aktuellt..
Citat från: LAHA skrivet 12 november 2008 kl. 19:52:12Om du menar en som har tagit A eller B körkort för oerfaren så förstår jag ingenting, för om man inte är på gatan så tycker du alltså det är OK att köra en helt ostrypt maskin utan erfarenhet.... Beträffande skyddsutrustning så är det bara krav på hjälm och det har nog alla om de ger sig ut i trafiken.Citat från: meko skrivet 12 november 2008 kl. 19:31:18Ja, det är vad jag menar, fick du lära dig att burka i kurvor med din bil i körskolan ? Och om någon kör med sin ostrypta Dinli som har hela 50 HK!!!!!!!! WOHO!! utanför vägen skiter jag i, där kan dom bara göra sig själva illa. Men på gatan är det inte så. Där måste man ta hänsyn till alla andra med.Visst, hjälm ja. Men resten då ? tänkt på det någon gång ? Men visst, där är det bara ni själva som kan skada er på grund av det. Men klaga för fan då inte på att media slänger skit på er sen när någon har dött!Hoppas du menar det med en gnutta ironi?! eller menar du verkligen ALLA??En del fyrhjulingar håller inte måttet, det sticker jag inte under stolen med, OCH det är klassningen av dessa som ska ifrågasättas.. För vad är det för stollar som godkänner en del maskiner??!! Sen är det omdömmeslöst att inte ha skydd på sig, men är huvudet dumt får kroppen lida!! Vissa fyrhjulingar funkar som pendlingsredskap (min inräknad), och jag är villig att ta en kurs eller liknande för att få köra på gatan, om det nu skulle bli aktuellt.. Nej, jag är helt seriös. Jag menar, hur jävla smart är det att åka ut på gatan med en stor tung Rapor, som har sämt bromsar, den är vinglig, smal och med CROSSDÄCK ? hur tänker man då !? Det finns ju en anledning till att vi somtävlar sätter på riktiga däck, sänker och breddar. Men visst, det finns ju självklart dom som sänker sina fyhjulingar mm. Men det är fortfarande en Minoritet.
Om du menar en som har tagit A eller B körkort för oerfaren så förstår jag ingenting, för om man inte är på gatan så tycker du alltså det är OK att köra en helt ostrypt maskin utan erfarenhet.... Beträffande skyddsutrustning så är det bara krav på hjälm och det har nog alla om de ger sig ut i trafiken.
Ja, det är vad jag menar, fick du lära dig att burka i kurvor med din bil i körskolan ? Och om någon kör med sin ostrypta Dinli som har hela 50 HK!!!!!!!! WOHO!! utanför vägen skiter jag i, där kan dom bara göra sig själva illa. Men på gatan är det inte så. Där måste man ta hänsyn till alla andra med.Visst, hjälm ja. Men resten då ? tänkt på det någon gång ? Men visst, där är det bara ni själva som kan skada er på grund av det. Men klaga för fan då inte på att media slänger skit på er sen när någon har dött!Hoppas du menar det med en gnutta ironi?! eller menar du verkligen ALLA??En del fyrhjulingar håller inte måttet, det sticker jag inte under stolen med, OCH det är klassningen av dessa som ska ifrågasättas.. För vad är det för stollar som godkänner en del maskiner??!! Sen är det omdömmeslöst att inte ha skydd på sig, men är huvudet dumt får kroppen lida!! Vissa fyrhjulingar funkar som pendlingsredskap (min inräknad), och jag är villig att ta en kurs eller liknande för att få köra på gatan, om det nu skulle bli aktuellt..
Kravet på vilka maskiner som får räggas borde bli bättre tycker jag. Vissa maskiner som direkt blir vägreggade i Sverige är ju rent livsfarliga att köra.
Citat från: Olle_deak skrivet 12 november 2008 kl. 23:30:44Citat från: LAHA skrivet 12 november 2008 kl. 19:52:12Om du menar en som har tagit A eller B körkort för oerfaren så förstår jag ingenting, för om man inte är på gatan så tycker du alltså det är OK att köra en helt ostrypt maskin utan erfarenhet.... Beträffande skyddsutrustning så är det bara krav på hjälm och det har nog alla om de ger sig ut i trafiken.Citat från: meko skrivet 12 november 2008 kl. 19:31:18Ja, det är vad jag menar, fick du lära dig att burka i kurvor med din bil i körskolan ? Och om någon kör med sin ostrypta Dinli som har hela 50 HK!!!!!!!! WOHO!! utanför vägen skiter jag i, där kan dom bara göra sig själva illa. Men på gatan är det inte så. Där måste man ta hänsyn till alla andra med.Visst, hjälm ja. Men resten då ? tänkt på det någon gång ? Men visst, där är det bara ni själva som kan skada er på grund av det. Men klaga för fan då inte på att media slänger skit på er sen när någon har dött!Hoppas du menar det med en gnutta ironi?! eller menar du verkligen ALLA??En del fyrhjulingar håller inte måttet, det sticker jag inte under stolen med, OCH det är klassningen av dessa som ska ifrågasättas.. För vad är det för stollar som godkänner en del maskiner??!! Sen är det omdömmeslöst att inte ha skydd på sig, men är huvudet dumt får kroppen lida!! Vissa fyrhjulingar funkar som pendlingsredskap (min inräknad), och jag är villig att ta en kurs eller liknande för att få köra på gatan, om det nu skulle bli aktuellt.. Nej, jag är helt seriös. Jag menar, hur jävla smart är det att åka ut på gatan med en stor tung Rapor, som har sämt bromsar, den är vinglig, smal och med CROSSDÄCK ? hur tänker man då !? Det finns ju en anledning till att vi somtävlar sätter på riktiga däck, sänker och breddar. Men visst, det finns ju självklart dom som sänker sina fyhjulingar mm. Men det är fortfarande en Minoritet.Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att man ska ha en utbildning som lär folk burka i kurvorna, Tror du man lär sig köra med ställ och vänsterbromsning när man tar bilkörkort åxxå då eller.... Du måste förstå att man inte förutsätter att alla kör som det gäller tävling i trafiken, men som man känner sig själv känner man kanske andra. : Jag kör min Raptor sänkt, breddad och med vägdäck samt att jag alltid har antingen komplett skyddsväst eller MC kläder med inbyggda skydd och skulle vilja se den bil som har samma väghållning och bromskapacitet.....
Är det inte så rent kasst att vilken maskin du kör spelar egentligen ingen roll för olycksstatistiken? Det är ju personen bakom styret som ställt till det såvitt jag kan förstå av all statistik osv.- Personer som har fullt med promille i blodomloppet skall inte ut i trafiken ens på sina egna fötter.- Barn skall inte köra överhuvudtaget, framförallt inte såna maskiner som är ämnade för vuxna personer med iaf lite vett innanför pannbenet.Att sedan dra kammen genom allas hår och tro att man blir av med lössen(problemet) känns lite snett, det vet vi ju alla att det inte fungerar. Faktum är att 9 dödsfall på 30.000 maskiner motsvarar att 0,03% avlider i en olycka och av de är 76% påverkade av alkohol och de hade förmodligen kört ihjäl sig på vilket fordon som helst. Räknar vi bort de packade så återstår det 0,007% dödliga olyckor och av de är förmodligen minst hälften inte berättigadade att framföra någon maskin överhuvudtaget i trafiken. Vilket gör att den återstående 1,08 personen som avlider i trafiken på en fyrhjuling förmodligen hade förtjänat det genom sin vansinnesfärd genom gator och torg och dog förmodligen till följd av att någon slagit ihjäl stackarn för den brist på respekt för människoliv som förevisats. Jag tycker vi borde förbjuda allt som är dödligt! Statistik visar att livet slutar garanterat alltid med död på något sätt, vem skall vi skriva till för att förbjuda det?