ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?  (läst 10311 gånger)

Utloggad fyrre

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
    • Visa profil
fyrre
Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« skrivet: 8 november 2008 kl. 18:56:39 »
Hej. Har problem med att batterivarnar-lampan i displayen lyser efter en stunds körning med min sportsman 450 -07. Lättaste problemet skulle ju vara om det visade sig att batteriet är kasst, men jag tror att det är okej. Skall min maskin gå att starta utan batteri via magnepullen? Det funkar inte på min! När maskinen är igång och jag tar bort batteriet så slocknar den också.

Skall den verligen behöva batteri när den är igång? Det borde väll tyda på att laddningen är dålig? När jag mäter spänningen på batteriet när maskin står på tomgång pendlar den mellan 14,5-14,7 Volt. Borde vara okej eller? En maskin med insprutning kanske behöver batteri för dessa grejjer, men min har ju bara enkel förgasare. Nån som vet vad som är knas? Eller skall det vara så? Jag är lite lur på att den tjuvdrar ström nånstans..  :hmmm:


MVH
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #1 skrivet: 8 november 2008 kl. 19:50:19 »
Ingen av de större fyrhjulingar jag haft (Dinli 450 och CF Moto 500) har gått att köra utan batteriet.  På dinli´n hade jag en gång ett fel i form av dålig gång och förgasarsmällar pg.a en glappande batterikabelsko. Klämde åt batterikabelskon ordentligt runt positiva batterikabeln igen, och hojen gick som en klocka, även när det blev stötigt. (då problemet visade sig värst)   

De flesta CDI-boxar eller ECU-er idag på större hojar, 2 som 4-hjulsförsedda, är likströmsburna. Dvs, utan spänning från batteriet, så fungerar de inte. På crossar och vissa mopeder som saknar batteri är de däremot växelströmsburna direkt från statorn.  Detta är dels pg.a att ECU´er och CDI´er vanligtvis byggs såhär idag, och varför man gör detta är även en ren säkerhetsdetalj.
Batteriet funkar nämligen som ett stort motstånd, tänkt att ta hand om den effekt som kommer från generatorn/statorn via laddningsregulatorn. Har strömeffekten ingenstans att ta vägen, så brinner laddningsregulatorn sönder snabbare än en avlöning, och likaså löper motorstyrningsboxarna (ECU eller CDI beroende på insprut eller ej) stor risk att gå sönder totalt då effekt som inte kan ta vägen någonstans riskerar att överbelasta hela hojens elsystem och orsaka överslag i sagda delar av elsystemet. 

Helt enkelt så ska det inte gå att köra motorn utan batteriet inkopplat. Då det är allt annat än bra...det är likadant på din bil om du har någon...den lär stendö om du kopplar ur batteriet med motorn igång.
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #2 skrivet: 8 november 2008 kl. 20:09:33 »
Ta aldrig bort batteripolerna när motorn är igång,
du kan pajja generatorn då.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Mickev

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1257
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mickev
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #3 skrivet: 8 november 2008 kl. 21:00:58 »
Hmm... låter lite som min var ett tag, fast den var inte lika illa som din. Jag hade problemet att den inte alltid ville starta då man varit ute och kört och den var varm. Dock inga problem att starta då den stått en vecka eller så.

Hade en av 5wattarna (lampa alltså) trasig och misstänker att den låg och kortslöt lite olyckligt. Efter att jag bytt den funkade det bra igen. Så kan vara idé att kolla efter kortis om du har liknande problem. Alternativt är att någon av dina grova kablar har dålig kontakt vid generator/relä/batteri.

Bara några tips som kan vara värda att kolla på.
Anmäl till moderator   Loggat
---~----~----~----~----
-:Polaris Sportsman 500 Touring -08:-

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #4 skrivet: 8 november 2008 kl. 21:08:47 »
Du får ju inte tillräckligt med ström fram till tändningen
när motorn inte går, när du försöker rycka igång den
så genereras endast en svag spänning.

Det kan va laddningsregulatorn som är trasig.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #5 skrivet: 8 november 2008 kl. 22:08:35 »
Jasså.
Fungerar batteriet som motstånd.
Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?
Brinner laddningsregulatorn upp då?
Håller inte riktigt med om det resonemanget.
Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.

Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.
Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.
Svårt att förklara så här på en fredagkväll.
Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.
Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.
Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.
Dom har inte stannat eller tagit skada av det.
Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???
Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.
Till problemet.
Tippar på laddningsregulatorn/reläet.
När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.



Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #6 skrivet: 8 november 2008 kl. 22:47:43 »
Citat från: Martin skrivet  8 november 2008 kl. 22:08:35
Jasså.
Fungerar batteriet som motstånd.
Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?
Brinner laddningsregulatorn upp då?

Håller inte riktigt med om det resonemanget.
Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.

Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.
Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.
Svårt att förklara så här på en fredagkväll.
Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.
Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.
Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.
Dom har inte stannat eller tagit skada av det.
Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???
Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.
Till problemet.
Tippar på laddningsregulatorn/reläet.
När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.
Regulatorn skall bryta laddningen vid ung 14.4 volt, och all överflödig ström blir
till värme. det är därför det sitter kylflänsar på den.

Och det är inte meningen att det ska gå att starta utan batteri,
eftersom det skadar generatorn. Men även ett slut batteri räcker
för att du ska kunna starta den med handstarten.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #7 skrivet: 9 november 2008 kl. 00:49:49 »
Citat från: gurra-g skrivet  8 november 2008 kl. 22:47:43
Citat från: Martin skrivet  8 november 2008 kl. 22:08:35
Jasså.
Fungerar batteriet som motstånd.
Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?
Brinner laddningsregulatorn upp då?

Håller inte riktigt med om det resonemanget.
Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.

Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.
Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.
Svårt att förklara så här på en fredagkväll.
Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.
Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.
Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.
Dom har inte stannat eller tagit skada av det.
Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???
Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.
Till problemet.
Tippar på laddningsregulatorn/reläet.
När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.
Regulatorn skall bryta laddningen vid ung 14.4 volt, och all överflödig ström blir
till värme. det är därför det sitter kylflänsar på den.

Och det är inte meningen att det ska gå att starta utan batteri,
eftersom det skadar generatorn. Men även ett slut batteri räcker
för att du ska kunna starta den med handstarten.


Man får skilja på spänning och strömstyrka.
Den reglerar SPÄNNINGEN ja. Strömstyrkan reglerar varje enskild del i elsystemet helt på egen hand.
Kylflänsarna sitter där för att det KAN gå stora strömmar genom den dvs ampere och då blir den varm. Jag lovar att det blir mycket varmare om du tex kör winshen mycket än om du står utan någon belastning på,vilket det skulle bli enligt ditt resonemang.
Kapaciteten finns i generatorn men det säger inte att den levererar fullt hela tiden. Det behövs en sluten krets för att det ska uppstå ström. Spänningen ligger där hela tiden.
Jag orkar inte med att försöka köra ellära på ett forum så jag slutar där, för i kväll iallafall.

Batteriet ska inte vara kritiskt för att maskinen ska fungera. ¨
Det är ju ingen el-atv.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #8 skrivet: 9 november 2008 kl. 10:43:18 »
Hur ska du kunna få ström till cdi-boxen utan batteri då?
Motorn står ju stilla, och genererar ingen ström då. Det är
först när motorn går igång som generatorn ger ström till
tändningen, därför så behövs batteriet vid handstart.

Med gammal brytarteknik så funkar det däremot.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad namn

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 311
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
namn
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #9 skrivet: 9 november 2008 kl. 10:50:33 »
generatorn alstrar växelström- batteriet vill ha likstöm, därför sitter det en likriktare som består av en grupp dioder- när du lygter av batteri polen som du verkar ha gjort då har du haft en sagolik tur att du inte brännt någon av dessa, felet en bondmeck gärna gör då farafar lärt dom det, dom hade likströmsgeneratorer och då kunde man göra så.....

andvänd utrustning och mät, gör rätt från början så slipper du gissa var alla siffror du får fram betyder!!!! ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad CathastrophiX

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 196
  • Total likes: 0
    • Visa profil
CathastrophiX
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #10 skrivet: 9 november 2008 kl. 12:55:52 »
Citat från: gurra-g skrivet  9 november 2008 kl. 10:43:18
Hur ska du kunna få ström till cdi-boxen utan batteri då?
Motorn står ju stilla, och genererar ingen ström då. Det är
först när motorn går igång som generatorn ger ström till
tändningen, därför så behövs batteriet vid handstart.

Med gammal brytarteknik så funkar det däremot.

"Batterilösa" snöskotrar med CDI har ju bara dragstart?
Anmäl till moderator   Loggat
-Failure is always an option"

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
« Svar #11 skrivet: 9 november 2008 kl. 14:13:09 »
Citat från: namn skrivet  9 november 2008 kl. 10:50:33
generatorn alstrar växelström- batteriet vill ha likstöm, därför sitter det en likriktare som består av en grupp dioder- när du lygter av batteri polen som du verkar ha gjort då har du haft en sagolik tur att du inte brännt någon av dessa, felet en bondmeck gärna gör då farafar lärt dom det, dom hade likströmsgeneratorer och då kunde man göra så.....

andvänd utrustning och mät, gör rätt från början så slipper du gissa var alla siffror du får fram betyder!!!! ()p

Vet inte om strömmen räcker i dragögonblicket till cdi`n.
Kan ju var så att det behövs spänning från ett batteri för att det ska fungera. Har aldrig haft det problemet.
Ok. Att lyfta en pol när motorn är igång är inget man rekomenderar men i vissa fall har jag gjort det för att kunna hitta fel på mina egna gamla häckar. Inget jag skulle göra på andras eller på nya bilar med mer känslig elektronik. Nya bilar vågar man knappt starta med startkablar.
Ville poängtera med det att motorn inte stannar då som någon påstod.
Den drivs av egen strömförsörjning.
Detta gäller bilar och väldigt ot.
Sen är jag ingen jävla bondmek som fattar noll vad siffrorna betyder.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Skall min sportsman gå att starta utan batteri? Vad är fel?
 


Online just nu.

586 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info