Jasså.Fungerar batteriet som motstånd.Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?Brinner laddningsregulatorn upp då?Håller inte riktigt med om det resonemanget.Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.Svårt att förklara så här på en fredagkväll.Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.Dom har inte stannat eller tagit skada av det.Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.Till problemet.Tippar på laddningsregulatorn/reläet.När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.
Citat från: Martin skrivet 8 november 2008 kl. 22:08:35Jasså.Fungerar batteriet som motstånd.Vad händer när batteriet är fullt och inte kan ta mot mer laddning?Brinner laddningsregulatorn upp då?Håller inte riktigt med om det resonemanget.Polerna sitter inte i serie och alla positiva poler sitter på positiv och tvärtom.Det är ju inte så att det alstras en massa spänning till ingen nytta som överbelastar systemet.Den alstras efter behov upp till en viss nivå där generatorn inte klarar av mer.Svårt att förklara så här på en fredagkväll.Kortsluter man batteripolerna så brinner laddningsregulatorn upp.Plocka av en batteripol borde inte ställa till nått men det är kanske dumt att testa. Känslig elektronik på en fyrhjuling.Jag har för övrigt plockat en pol på mina bilar många gånger för att kolla vad generatorn ger i spänning.Dom har inte stannat eller tagit skada av det.Vad har man dragstarten till om man inte ska kunna köra utan batteri???Pajar batteriet ska man ju kunna få igång skiten med den.Till problemet.Tippar på laddningsregulatorn/reläet.När den laddar batteriet efter start så fungerar den men sen lägger den av när batterit fått nog och ger felsignal till laddningslampan.Regulatorn skall bryta laddningen vid ung 14.4 volt, och all överflödig ström blirtill värme. det är därför det sitter kylflänsar på den.Och det är inte meningen att det ska gå att starta utan batteri,eftersom det skadar generatorn. Men även ett slut batteri räckerför att du ska kunna starta den med handstarten.
Hur ska du kunna få ström till cdi-boxen utan batteri då?Motorn står ju stilla, och genererar ingen ström då. Det ärförst när motorn går igång som generatorn ger ström tilltändningen, därför så behövs batteriet vid handstart.Med gammal brytarteknik så funkar det däremot.
generatorn alstrar växelström- batteriet vill ha likstöm, därför sitter det en likriktare som består av en grupp dioder- när du lygter av batteri polen som du verkar ha gjort då har du haft en sagolik tur att du inte brännt någon av dessa, felet en bondmeck gärna gör då farafar lärt dom det, dom hade likströmsgeneratorer och då kunde man göra så.....andvänd utrustning och mät, gör rätt från början så slipper du gissa var alla siffror du får fram betyder!!!!