ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Raptor 700 turbo eller trim??
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 ... 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Raptor 700 turbo eller trim??  (läst 24633 gånger)

Utloggad LinusE

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 230
  • Total likes: 2
  • Skånsk som fan
    • Visa profil
LinusE
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #36 skrivet: 16 november 2008 kl. 15:32:57 »
vet inte hur mycket man ska blanda sig men har byggt endel både trimade sugmotorer,
kompressor konvertering och turbo konverteringar. alla på hondas bilmotorer.
och har då så klart lärt mig ett o annat. både inlärning via böker och egen erfarenhet.

en sugtrimad motor slits ALLTID mer än en turbo motor med samma effekt
då du måste gå hårt på kammar/kam o komp med en sugmotor för att få
samma effekt som en turbo, detta ger då att en motor som är sugtrimad och körs "lungt"
får jobba hårt då oxå. hårda ventiler, höga nockar på kammar mm.
en likadan turbo motor går snällt då den körs "lungt" efter som där sitter just orginal saker.

sen är turbo vs sug(NA) väldigt beroende på vad man ska ha motorn till.
kör jag gata med min bil så kör jag hälldre turbo än NA men på bilar jag
brukar på bana (asfalt typ mantorp, knutstorp mm) så kör jag hälldre NA
just för att de ger gämnare och likadant var gång kurva efter kurva
men framförallt mindre värme. turbomotorer utväcklar en enorm värme
som i en bil drar med sig så mycket då där är begränsat med luft till motorumet.
tubonbyggen innehåller desutom fler "lösa" hårdvarudelar som kan lossna eller gå sönder

de där med ketchup beror till 100 på vad man har för kompresor-/avgashus.
och helt var man vill ha effekten. så att säga att alla har ketchup är totalt fel
men JA ska man ha MASSOR av effekt typ 500hk i 240 så blir de stort agregat
för att "lura" till sig volymen, och då så klart massa ketchup/lag.
att de sen skulle lsita mer på lådan vid ketchup  är nog de jag blev mäst förvånad över.
då det finns inget som dödar lådor så mycket som för mycket vrid på låga varv.
så enkelt sagt:
ta en cykel lägg i högsta växlen o trampa, kedjan belastas som hel*ete....
ha en lägreväxel och växla upp med farten, kedjan skonas o håller längre.
precis likadant kan man säga lådanfunkar..

så ja till trådskaparen.
kör på turbo och då med rätt agregat.
skulle du trötna eller ska sälja så kan man bara hänga av sakerna
och allt är som innan du börja. lika så avgasvärden inför ev bes mm
skruva bort o bes...
« Senast ändrad: 17 november 2008 kl. 19:51:04 av LinusE »
Anmäl till moderator   Loggat
-Raptor 700R (Igen)
-Suzushi LTZ400 (såld)
-Raptor 700R (såld)
-Raptor 350R (såld)

medlem i skånequad.se

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #37 skrivet: 28 november 2008 kl. 20:58:51 »
Citat från: LinusE skrivet 16 november 2008 kl. 15:32:57

de där med ketchup beror till 100 på vad man har för kompresor-/avgashus.
och helt var man vill ha effekten. så att säga att alla har ketchup är totalt fel


Ekar det här eller??  :hmmm: :)

Bra skrivit  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Psy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 514
  • Total likes: 0
  • Can Am DS450 X MX
    • Visa profil
Psy
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #38 skrivet: 9 februari 2009 kl. 12:24:25 »
Hmm Nu är jag rätt novis egentligen men har haft lite turbo bilar. impreza mm..

Så här har jag upplevt detta med turbo kontra sugmotorer

Turbo= Mer vrid.
Turbo = bra mycket mer "bang for the buck". 

Ju större turbo desto slöare är bilen utan ladd.
så liten turbo = lite "ketchup effekt"

Och raptorn lär ju inte ha nån monster snigel direkt misstänker jag =)

Rå trimmade sugmotorer låter å andra sidan riktigt elakt ;)

Det var mina högst amatörmässiga åsikter i frågan.
Anmäl till moderator   Loggat
Burka bör man annars dör man!

Nu: DS450 X MX -09
Förr: Raptor 700SE -07

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #39 skrivet: 9 februari 2009 kl. 19:29:25 »
bör väl även tilläggas att kammar och sånt skulle slita mer är bara nonsens... Hotcams kammarna lyfter inte HÖGRE utan bara längre, vilket inte sliter mer på någonting, fjädrar behöver man inte hårdare heller... gällande hur mycket själva kompressionen sliter så visst sliter en sugmotor lite lagomt jämnt... en turbomotor borde slita mer på högre varven och mindre på lägre varven gentemot sugmotorn, eftersom du får mer tryck i cylindern med överladdning mot vanlig kompression

Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak*  :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad zupe

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 685
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zupe
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #40 skrivet: 10 februari 2009 kl. 13:08:54 »
Citat från: Narmasil skrivet  9 februari 2009 kl. 19:29:25

Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak*  :headbang:

Håller med. Är tveksam om ic och turbo håller för lite tuffare terräng. Speciellt ic:n den sitter ju helt oskyddad. Ligger man bakom någon och får en grus kaskad mot sig då är den garanterat trasig. Borde åtminstone sitta ett galler framför som skyddar mot flygande stenar. Sen att den sitter där framme gör ju att den blir slaktad väldigt lätt om man kör i skogen. en pinne eller gren förstör den lätt. Samt om man skulle ta sig över ett brant dike. VAd tycker turbon om att åka i lera/vatten? Den blir väl galet varm sen om man badar lite så kyls den ju av snabbt vilket aldrig kan vara bra.

Jag tror inte på turbo om man skall köra lite tuffare terräng.


Anmäl till moderator   Loggat
Can am outlander 1000 xtp -18

Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #41 skrivet: 10 februari 2009 kl. 16:48:34 »
Citat från: zupe skrivet 10 februari 2009 kl. 13:08:54
Citat från: Narmasil skrivet  9 februari 2009 kl. 19:29:25

Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak*  :headbang:

Håller med. Är tveksam om ic och turbo håller för lite tuffare terräng. Speciellt ic:n den sitter ju helt oskyddad. Ligger man bakom någon och får en grus kaskad mot sig då är den garanterat trasig. Borde åtminstone sitta ett galler framför som skyddar mot flygande stenar. Sen att den sitter där framme gör ju att den blir slaktad väldigt lätt om man kör i skogen. en pinne eller gren förstör den lätt. Samt om man skulle ta sig över ett brant dike. VAd tycker turbon om att åka i lera/vatten? Den blir väl galet varm sen om man badar lite så kyls den ju av snabbt vilket aldrig kan vara bra.

Jag tror inte på turbo om man skall köra lite tuffare terräng.

word
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2009 kl. 17:04:50 »
Citat från: zupe skrivet 10 februari 2009 kl. 13:08:54
Citat från: Narmasil skrivet  9 februari 2009 kl. 19:29:25

Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak*  :headbang:

Håller med. Är tveksam om ic och turbo håller för lite tuffare terräng. Speciellt ic:n den sitter ju helt oskyddad. Ligger man bakom någon och får en grus kaskad mot sig då är den garanterat trasig. Borde åtminstone sitta ett galler framför som skyddar mot flygande stenar. Sen att den sitter där framme gör ju att den blir slaktad väldigt lätt om man kör i skogen. en pinne eller gren förstör den lätt. Samt om man skulle ta sig över ett brant dike. VAd tycker turbon om att åka i lera/vatten? Den blir väl galet varm sen om man badar lite så kyls den ju av snabbt vilket aldrig kan vara bra.

Jag tror inte på turbo om man skall köra lite tuffare terräng.




Ang att köra in en gren i ic:en!
Råkar du kröka gaveln på ic:en så att det spricker, Ja då får du en läcka,
Kör man in en gren eller får en sten mitt på ic:en så beror det helt och hållet på vart den träffar, Hela området (Ej gavel) på ic:en är inte trycksatt, Den delen som är trycksatt skulle jag tippa på är rätt svår att spräcka med en sten eller en gren!
När man pratar om vad en ic klarar så menar man oftast (Självklart effektmässigt) men även hur högt laddtryck skarven mellan cellpaket och gavel klarar av!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #43 skrivet: 10 februari 2009 kl. 18:28:29 »
Just intercoolern på Yakahosus kit sitter lite oskyddat, ja.
Stenskott och elaka grenar utgör en risk helt klart, smärre ungträd tar dock bumpern fint, likaså om man doppar nosen i ett dike.

Det blir nog till att TIG:a fast nåt nät eller ribbor av något slag i bumpern framför ic:n...

Vatten, lera och annat kladd har ännu inte orsakat några problem, och angående att alla med turbo har superputs så vet jag iaf EN som sänker det genomsnittet rätt rejält.
 :lol:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #44 skrivet: 10 februari 2009 kl. 21:24:29 »
hehe jo mest farliga för IC'n tänker jag är att bröta sig över ett kalhygge eller liknande. Roligt om någon grisar med turbo, hade vart roligt att se HUR grisigt dock, endel anser sig ju inte grisat förrän hjulingen är helt borta under nån sankmark och andra anser ju julingen som jättegrisig bara man fått lite ljusbrunt vattenstänk på bakskärmarna  :dntknow:

Plocka upp filmkameran och grisa ner turbon! :D
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #45 skrivet: 10 februari 2009 kl. 22:05:28 »
Vissa är intresserade av att köra, andra av att filma.
Vi filmar inte.
Och vissa älskar att tro massa.
Vi tror inte.

Tex så snackar vi här om den skogsmark i gränsbygderna Småland-Skåne-Blekinge som drev "Karl-Oskar och Kristina" till USA för X antal år sen, så värre terräng finns knappast.
Sen att inte maskinen dagligen är dränkt så endast backspegeln sticker upp är ju en annan sak, men det "brötas" en del både på kalhyggen, "vägar", diken, ALLT.
Och det handlar INTE om lite ljusbrunt vatten på insidan av en bakskärm...

Bla så byts nu däcken (Maxxis Razr1) ut mot dem med grövre mönster, just för att framkomligheten dämpats lite bla pga det (mot min Renegade med 27:or tex...) så imorgon monteras Razr2.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad _Firm

  • Firm
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 82
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
_Firm
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #46 skrivet: 11 februari 2009 kl. 11:04:35 »
Ständigt detta tjat om att turbo raptor inte klarar av att köras i terräng...

Håller med Hydrolift helt när det gäller den frågan... Jag vet en som helt klart lever upp till det vissa verkar tro är omöjligt med en turbo raptor... man blir lika imponerad varje gång...  ()p
Och när man provkör den blir man nästan rädd... obeskrivligt drag... och det kommer bli värre när Razr2:orna kommer på  :headbang:

Problemet med intercoolern löser man lätt genom att svetsa på ett nät där fram... det behövs då ägaren blev lite tjurig när jag spruta grus/sten på hans maskin  ::)
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ 400 -07

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #47 skrivet: 11 februari 2009 kl. 11:39:20 »
tja det kanske funkar hur fint som helst, bara att jag alltid varit skeptiskt för jag har sett 6 olika turbo raptorer live och ungefär 10 olika på film och allihopa har verkat vara folk som har massor med pengar och inte varken vågar eller kan köra för fem öre, det där med intercoolern har jag inte tänkt något på faktiskt och det går ju att dra ett nät framför så är det ju inga problem.

men Aulawabel som jag tror ni tänker på kanske använder sin maskin riktigt ordentligt... det vet ju bara ni och han :)
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 ... 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Raptor 700 turbo eller trim??
 


Online just nu.

670 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 674. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info