ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Raptor 700 turbo eller trim??
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3] 4 ... 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Raptor 700 turbo eller trim??  (läst 24594 gånger)

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #24 skrivet: 5 november 2008 kl. 19:38:01 »
ja men självklart spelar plenum, avstånd till det, storlek på intercooler etc också roll men har du redan den biten BRA så är enda sättet att få bättre respons ett mindre hus men då förlorar du effekt istället (om du nu pressar turbon) finns ingen mening med att köra lastbilsturbo och 200hk t.ex på BIL

Men det funkar väl inte samma på raptor kan jag tänka mig, och angående lätttrycks turbo så finns det visst en så kallad turbokick bara att den är så liten så du märker det antagligen inte eftersom det just är LÄTT tryck, pressar du in 0.3 bar jämfört med 1.3 bar är det en rejäl skillnad såklart.

Bilen jag körde med 2.3 bar laddtryck var bra klen innan du fick något tryck, kunde ligga på 4'an och köra full gas och den accade ungefär som en vanlig bil och när turbotrycket kom så släppte bakänden.

Diskuterar bara lite hur turbo fungerar och det tenderar väl lite till off-topic men jag vet

Men du kan aldrig få bra respons med jätteturbo om du inte kör med anti-lag system och det funkar ju mest i start när man kör utan last.

Skulle bra gärna villa prova en med turbo för att se om dom går så fyttirakkarn som folk säger. Och det där med bakslangarna på vilken växel osv, jag tog det ju bara som ett exempel mot original, för visst finns det folk som tycker raptorn går helt sjuuuuukt original, inte för den är dålig eller så men

Hur som helst så har jag aldrig nytta för min effekt mer än när jag ska åka bakhjul på 4'an - 5'an eller rejsa med någon

Hur mycket laddar turbo raptor rekomenderat jämfört med max vad det håller "någålunda" för i alla fall? äre inte typ 0.4 typ som är rekomenderat?
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Aulawabel

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Aulawabel
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #25 skrivet: 5 november 2008 kl. 22:00:13 »
Laddtrycket ska vara 0,8bar orginal! Jag har en turbo Raptor och den har fullt flås från tomgång till fullgas. turbon är med DIREKT från början! Man märker inte av att den börjar ladda helt plötsligt, som vissa verkar tro! ()p Det största problemet yakahosu har med kittet är att få mapningen rätt på bränsleboxen. skiljer ju lite från maskin till masin. Men efter några breväxlingar med boxar så blir det bra! ()p ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha raptor 700SE Turbo

Utloggad Motoya

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1723
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Motoya
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #26 skrivet: 5 november 2008 kl. 22:17:51 »
Turbo verkar ju vara det bästa sättet. Fast båda är ju inte helt gratis. Men vart ligger det största virdet på trim/turbo ? Ett maskin trim ligger väl runt 5000-6000 varv? En turbo borde väl få snurr på maskineriet vid ca 6000-7000 ?  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #27 skrivet: 5 november 2008 kl. 22:28:28 »
Turbo ger alltid det högsta vridmomentet vs en sugmotor. Den får
effekten genom ett högt varv medan en turbomotor får det
på ett mycket lägre, eftersom den får luften serverad sas.

Effekt är ju resultatet av vridmomentet vid ett visst varvtal,
så en motor som har 50nm vid 6000rpm ger samma effekt
som en motor med 100nm vid 3000rpm.
« Senast ändrad: 5 november 2008 kl. 22:32:27 av gurra-g »
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #28 skrivet: 5 november 2008 kl. 22:39:28 »
Detta med vrid, ja...

Hur många vet egentligen vad det är, och skillnaden/sambandet med effekt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://patric.20m.com/effekt.html


De fem nedre punkterna i sista länken sammanfattar ju fint... men nu blir det väl massa OT om detta också kanske?
 :-\
« Senast ändrad: 5 november 2008 kl. 22:46:11 av Hydrolift »
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

shivaxl

  • Gäst
shivaxl
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #29 skrivet: 5 november 2008 kl. 23:16:30 »
Citat från: Hydrolift skrivet  5 november 2008 kl. 22:39:28
Detta med vrid, ja...

Hur många vet egentligen vad det är, och skillnaden/sambandet med effekt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://patric.20m.com/effekt.html


De fem nedre punkterna i sista länken sammanfattar ju fint... men nu blir det väl massa OT om detta också kanske?
 :-\

Precis! När folk pratar bilar så pratar man oftast hur mycket Hk bilen har men det pratas aldrig vrid,
Varför är det bra klös i raptorn!
Många förstår nog inte att vridet spelar in lika mycket om inte mer än Hk!

Är GLT på turbo raptorn 0,8Bar?  :-\
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #30 skrivet: 5 november 2008 kl. 23:59:32 »
jo visst glöms ofta NM och Vikt bort i alla "vilken går bäst" grejer. Turboraptor är kanske bra, det låter ju iallafall som det är super. Med bil tänker ju jag om man börjar trimma och så så har ju Sugmotor/skruvkompressor mycket bredare register än något med turbo eftersom dom flesta turbo saker med kräm i faktiskt inte har någon effekt runt 2000-3000 varv för det är först vid ca 3000 som du faktiskt får något tryck

Kompressor är egentligen bättre på många vis, visst snor den effekt men så länge du inte ska ta ut 100% av vad motorn klarar av så är faktiskt kompressor bättre, men dyrare etc så folk tar hellre turbo.

Hade plan om att bygga skruv på min raptor men fick inte tag på någon såpas liten, fanns bara centrifugalkompressor :(

Låter som om trådskaparen ska köpa sig turbo och jag har gått på en nit :)
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Nicki

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Cam Am Max 1000xt Skepplanda
    • Visa profil
Nicki
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #31 skrivet: 6 november 2008 kl. 00:13:31 »
jag har funderat på turbo men jag kör ganska mycket och vet inte om det är rätt för mig ,, täker på hållbarheten O0
Anmäl till moderator   Loggat
Porsche 911 C2 Cab -92
Can Am 800 max xt-p såld
Polaris 850 xps -10 såld
Can Am Renegade 800X -08 svart såld
Can Am Renegade 800 gul -08 såld
Yamaha Raptor 700R svart/svart
Dinli 450 nitroedition -07 svart såld
smc 250 blå -05 såld

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #32 skrivet: 7 november 2008 kl. 19:07:56 »
vet inte vad som sliter mest men all form av trim sänker ju hållbarheten, inte för det direkt kommer skjuta ut kolven eller så men service blir ju lite tätare om du utnyttjar effekten ofta.

bäst vore ju om du fick prova en trimmad, för egentligen behöver man inte trimma :) det är bara roligt ibland så typ. jag har nog ingen direkt nytta av mitt trim. Men mycket vill ju ha mer :(
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #33 skrivet: 7 november 2008 kl. 20:37:09 »
Citat från: Narmasil skrivet  7 november 2008 kl. 19:07:56
...jag har nog ingen direkt nytta av mitt trim...


Nytta?

Hehe, vem har egentligen NYTTA av en Raptor?
Inte jag iaf...

 :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad LAHA

  • Spyderryder
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2060
  • Total likes: 0
  • Teckomatorp Skåne
    • Visa profil
LAHA
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #34 skrivet: 7 november 2008 kl. 20:45:44 »
Jag har nytta av min, den är rent av livsviktig.... ()p btw jag har nöjt mig med konventionellt trim, tror det räcker ganska långt  :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Spyder RS

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Raptor 700 turbo eller trim??
« Svar #35 skrivet: 8 november 2008 kl. 02:22:58 »
Citat från: Hydrolift skrivet  7 november 2008 kl. 20:37:09
Citat från: Narmasil skrivet  7 november 2008 kl. 19:07:56
...jag har nog ingen direkt nytta av mitt trim...


Nytta?

Hehe, vem har egentligen NYTTA av en Raptor?
Inte jag iaf...

hehe ja egentligen kan man dra ett strå länge och inte ha nån quad alls :)
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3] 4 ... 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Raptor 700 turbo eller trim??
 


Online just nu.

581 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas
Flest online idag: 647. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info