Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstÄnd

Författare Ämne: Laddning ?  (lĂ€st 2069 gĂ„nger)

Utloggad Jozzer

Laddning ?
« skrivet: 3 oktober 2008 kl. 01:13:10 »
Det verkar vara nÄgot vajsing med laddningen pÄ min Linhai 300. Den drar ur batteriet efter hand. Jag har nyligen bytt batteri, sÄ det Àr det inget fel pÄ.
Det Ă€r lite knepigt, för den lilla "laddlampan" (som ser ut som ett batteri) som sitter i under hastighetsmĂ€taren lyser ibland, men slocknar Ă€ven ibland... Verkar vara olika efter nĂ€stan varje gĂ„ng jag stoppat den och sedan startat den igen, sĂ„ det kĂ€nns nĂ€stan som det skulle kunna vara nĂ„got glapp pĂ„ nĂ„got stĂ€lle..? Är det nĂ„gon som har haft liknande problem och/eller vet om det Ă€r vanligt med nĂ„gon typ av glapp pĂ„ nĂ„got stĂ€lle, som kan pĂ„verka laddningen ?
Linhai 300 4x4 -06

Utloggad Blizzter

SV: Laddning ?
« Svar #1 skrivet: 8 oktober 2008 kl. 19:53:42 »
Det verkar vara nÄgot vajsing med laddningen pÄ min Linhai 300. Den drar ur batteriet efter hand. Jag har nyligen bytt batteri, sÄ det Àr det inget fel pÄ.
Det Ă€r lite knepigt, för den lilla "laddlampan" (som ser ut som ett batteri) som sitter i under hastighetsmĂ€taren lyser ibland, men slocknar Ă€ven ibland... Verkar vara olika efter nĂ€stan varje gĂ„ng jag stoppat den och sedan startat den igen, sĂ„ det kĂ€nns nĂ€stan som det skulle kunna vara nĂ„got glapp pĂ„ nĂ„got stĂ€lle..? Är det nĂ„gon som har haft liknande problem och/eller vet om det Ă€r vanligt med nĂ„gon typ av glapp pĂ„ nĂ„got stĂ€lle, som kan pĂ„verka laddningen ?

Hade ingen laddning alls pÄ min nÀr den var ny, fick nytt batteri och laddningsrelÀ. Det sÀgs att det i mÄnga fall Àr kina batterierna som det Àr fel pÄ och det Àr bÀttre att byta till nÄgot mera kÀnt mÀrke, för min del sÄ var det laddningsrelÀt som var paj. i ditt fall dÀr du bytt batteri sÄ Àr laddningsrelÀt nÀsta grej att prova. har du garanti pÄ den sÄ kostar det ju inget att fÄ det fixat.

NÀr det gÀller laddningslampan sÄ har Linhai lika taskig laddning som mÄnga andra fyrhjulingar, kör du med samtliga lysen tÀnda sÄ kan laddningslampan blinka eller lysa lite ibland. har sjÀlv inte haft nÄgra problem (efter byte av laddningsrelÀ) med laddningen oavsett om jag haft fullt ljus pÄ eller inte. Men laddningslampan kan som sagt lysa lite ibland sÀrskilt vid lÄga varv eller tomgÄng. Om du kör maskinen pÄ vintern vilket dom flesta utav oss sÀkert gör, sÄ bör du skaffa dig en CTEK laddare. CTEKŽs laddare Àr det hÀftigaste du kan hitta nÀr det gÀller laddning utav batterier! Dom fungerar lite annorlunda vilket innebÀr att laddaren alltid kan vara inkopplad nÀr du inte kör, den tar inte slut pÄ batteriet som vanliga laddare gör. Om du plogar pÄ vintern sÄ suger vinchen en jÀkla massa krÀma och dÄ bör man definitivt ha en CTEK laddare som fixar upp krÀman pÄ max efter plogningen. Jag köpte en billig CTEK Zafir pÄ clas ohlson för 500 spÀnn och den funkar guld, har Àven laddat bilen med den. Man fÄr Àven med kablar som du skruvar fast direkt pÄ batteriet med en snabbkontakt, man slipper alltsÄ stÄ dÀr i kylan och grÀva efter batteriet.

CTEK Àr vad jag vet svenskt och har Àven uppmÀrksammats utav Ferrari som har problem med att deras bilar ofta stÄr lÄnga tider nÀr det Àr vinter eller för uppvisning, Ferrari monterar CTEK laddare numera som standard i sina bilar och det Àr vÀl betyg som Àr gott nog.

/Blizzter

Utloggad Jozzer

« Svar #2 skrivet: 8 oktober 2008 kl. 23:27:53 »
Tack för tipsen Blizzter ! Jag har faktiskt lÄnat en CTEK laddare bÄde av svÀrfar och en kompis och laddat den med ett par gÄnger. Hade faktiskt redan tÀnkt köpa mig en egen ! Som du sÀger; bra grejer !
Men det Ă€r ju just det, att jag ska ju ploga med den till vintern. Det Ă€r liksom en av anledningarna att jag köpte den, och dĂ„ vore det bra att fĂ„ sĂ„ bra ordning pĂ„ laddningen som möjligt.... Var sitter laddningsrelĂ€et pĂ„ den, och vad kostade det nĂ€r du köpte ditt ? Är det en stor operation att byta sjĂ€lv ?

Edit: Jag köpte hjulingen begagnad, sÄ jag har tyvÀrr ingen garanti att utnyttja.
« Senast Ă€ndrad: 9 oktober 2008 kl. 01:19:35 av Jozzer »
Linhai 300 4x4 -06

Utloggad Blizzter

« Svar #3 skrivet: 9 oktober 2008 kl. 08:46:32 »
Tack för tipsen Blizzter ! Jag har faktiskt lÄnat en CTEK laddare bÄde av svÀrfar och en kompis och laddat den med ett par gÄnger. Hade faktiskt redan tÀnkt köpa mig en egen ! Som du sÀger; bra grejer !
Men det Ă€r ju just det, att jag ska ju ploga med den till vintern. Det Ă€r liksom en av anledningarna att jag köpte den, och dĂ„ vore det bra att fĂ„ sĂ„ bra ordning pĂ„ laddningen som möjligt.... Var sitter laddningsrelĂ€et pĂ„ den, och vad kostade det nĂ€r du köpte ditt ? Är det en stor operation att byta sjĂ€lv ?

Edit: Jag köpte hjulingen begagnad, sÄ jag har tyvÀrr ingen garanti att utnyttja.

Fick min bytt pĂ„ garanti sĂ„ jag Ă€r nog inte till mycket hjĂ€lp dĂ€r.. Men om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt sĂ„ sitter den pĂ„ vĂ€nster sida och jag tror du ser den i övre delen utav hjulhuset. Troligtvis har den kylflĂ€nsar för det var det pĂ„ min. Du bör ha fĂ„tt med en sprĂ€ngskiss/reservdels lista med maskinen och dĂ€r kan du se varenda pryl som finns. Om inte sĂ„ finns det lĂ€nkar pĂ„ forumet dĂ€r du kan ladda ned den. Även om man köpt en maskin begagnad sĂ„ har man vĂ€l garanti förutsatt att garantin inte gĂ„tt ut förstĂ„s. Tror inte heller den kostar mĂ„nga spĂ€nn sĂ„ byt den nu innan det blir kallt ute.

Har man en CTEK laddare och friskt batteri sÄ gÄr det att ploga kanske 30-60 min utan laddning, fick göra sÄ sjÀlv nÄgra veckor innan jag fick min laddning fixad. StÀng inte av maskinen bara innan du parkerat för det kan bli problem att starta om det Àr dÄligt med ström i den. CTEK laddaren Àr att rekomendera Àven om laddningen fungerar perfekt, vinchen drar rÀtt mycket ström om man kör den kontinuerligt vid plogning. Ofta stÀller man ju in maskinen direkt efter plogning sÄ den hinner inte ladda upp batteriet dÄ.

/Blizzter

Utloggad Rickard Marklund

« Svar #4 skrivet: 9 oktober 2008 kl. 09:20:48 »
Jag sÄlde min Linhai delvis p.g.a. den dÄliga laddningen.
Det gick tyvÀrr inte att ploga just mer Àn 2 smÄ villauppfarter (Typ dÀr det ryms 4 bilar pÄ uppfarten) innan batteriet var slut.
LÀmnade in den pÄ koll och allt var tydligen ok, sÄ det var bara att bita i det sura Àpplet...

Jag satte pÄ handtags och tumvÀrmare pÄ den ocksÄ, och körde jag med lyset pÄ och ahndtags/tumvÀrmare pÄ sÄ sög den ur batteriet, generatorn ger alltsÄ inte sÄ att det rÀcker för bÄde lyse och hand/tumvÀrmare...

I vart fall om min verkstad kollade upp allt ordentligt.

Det jag inte gillade med Linhaien:

DĂ„lig laddning
StartrelÀt frös sÄ att den inte startade, speciellt nÀr det varit plusgrader ute och blivit minusgrader (förmodligen frost pÄ kontaktytorna i startrelÀt)
Knappen för vinschen frös ocksÄ vilket gjorde det svÄrt eller omöjligt att ploga med den utan att tina upp knappen med hÄrfönen...
För hög utvÀxling pÄ backen, svÄrt att komma sig bakÄt om man hamnat dÄligt till utan att remmen överhettades/slirade.

"Frysproblemen" hade sÀkert varit mindre om jag kunnat ha den inomhus nÀr den inte anvÀndes, men det gick tyvÀrr inte den vintern utan den fick stÄ ute.

Det jag gillade:
Skapligt snÄl pÄ bensin
Bra vÀghÄlling
RĂ€tt snygg
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Jozzer

« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2008 kl. 11:35:12 »
Ja det blir vĂ€l till att byta laddrelĂ€et, och köpa en CTEK laddare och hoppas pĂ„ det bĂ€sta innan snön kommer. Jag fĂ„r ringa min lokala ÅF och höra med dem om det Ă€r besvĂ€rligt att komma Ă„t laddrelĂ€et pĂ„ den.
En kompis har en likadan maskin som min, och han har plogat med sin, men han har aldrig haft nÄgra problem med strömmen, sÄ nÄgot fel Àr det ju.
Det Àr vÀl troligt att det Àr laddrelÀet som Blizzter sÀger, för annars Àr det ju bara generatorn kvar sen, och den Àr vÀl sÀkert bÄde svindyr och nödjÀvlig att byta, sÄ den vill man vÀl helst inte byta om man slipper... :-\
Tack för tipsen iaf.
Linhai 300 4x4 -06

Utloggad Blizzter

« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2008 kl. 18:03:34 »
Ja det blir vĂ€l till att byta laddrelĂ€et, och köpa en CTEK laddare och hoppas pĂ„ det bĂ€sta innan snön kommer. Jag fĂ„r ringa min lokala ÅF och höra med dem om det Ă€r besvĂ€rligt att komma Ă„t laddrelĂ€et pĂ„ den.
En kompis har en likadan maskin som min, och han har plogat med sin, men han har aldrig haft nÄgra problem med strömmen, sÄ nÄgot fel Àr det ju.
Det Àr vÀl troligt att det Àr laddrelÀet som Blizzter sÀger, för annars Àr det ju bara generatorn kvar sen, och den Àr vÀl sÀkert bÄde svindyr och nödjÀvlig att byta, sÄ den vill man vÀl helst inte byta om man slipper... :-\
Tack för tipsen iaf.

Pratade med en ÄterförsÀljare angÄende batterier, han sa att det ofta Àr skitdÄlig kvalité pÄ kina batterierna. SÄ man ska inte bara skylla pÄ laddningen om man tycker att strömmen tar slut fort eller efter plogning utav 2 uppfarter. Har man en laddning som fungerar sÄ kan ett batteri utav bra kvalité göra stor skillnad.

Normalt sett behöver inte jag ladda mitt batteri heller, men blir det vÀldigt kallt sÄ Àr jag sÀker pÄ att maskinen alltid startar och att det Àr fullt krÀma i det om jag laddat. Förra vintern sÄ Äkte jag 15 mil innan jag kom pÄ att inte laddningen fungerade nÀr maskinen var ny. En utav svÀngarna var med polarn 5 mil in i skogen, hade bara parkeringslyset pÄslaget som tur var, bli stÄende dÀr ute hade ju inte varit nÄgot vidare.

/Blizzter

Online just nu.

141 gÀster, 1 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
JR_700
Flest online idag: 150. Flest online nÄgonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vĂ€nster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av nĂ„gra medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, dĂ€r de kunde köra sitt race och hacka fritt pĂ„ alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlĂ€gg men förstĂ„r vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att fĂ„ en Ă„teruppsving. FB sina sidor Ă€r ju inte sökbara pĂ„ samma sĂ€tt som ett forum. SvĂ„rt att hitta kategorier och liknade. DĂ€r vinner forumen. Folk tröttnar pĂ„ FB sitt dĂ„liga utbud och letar sej tillbaka. Chatten Ă€r svĂ„rare det innebĂ€r att folk Ă€r inloggade och lĂ€ser konstant samt svarar. Ser fĂ„ den trenden pĂ„ andra forum dĂ€r jag Ă€r aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja mĂ„nga Ă€r pĂ„ facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten Ă€r sĂ„ lĂ„g, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera sĂ„ bra som möjligt. Senaste mĂ„naderna har vi gjort en stor satsning pĂ„ att öka anvĂ€ndbarheten pĂ„ mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejĂ€lt. KĂ€nns inte som att jag kan göra sĂ„ mycket mer. Tror att mĂ„nga som Ă€r aktiva har skapat grupper pĂ„ facebook dĂ€r de gör upp om körningar och sĂ„nt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: TrĂ„kigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det kĂ€nns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser pĂ„ parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den sĂ„ Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som vet eller hört nĂ„got kan dom gĂ€rna fĂ„ höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar pĂ„ Ă€r om förra Ă€garen har varit pĂ„ och stĂ€llt kamaxeln fel. Problemet Ă€r dĂ„ att det inte kommer nĂ„gon sopp till tĂ€ndstiftet. Jag har fin gnista och fĂ„r sopp in i flottörskĂ„len. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkĂ„pan hĂ€romdagen och tĂ€nkte kolla pĂ„ kammen och kolla sĂ„ att den stĂ„r rĂ€tt men det som kan vara Ă€r att den kan stĂ„ 180 grader fel? Jag tĂ€nker dĂ„ om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: NĂ„gon som vet bra skogsvĂ€gar att köra i BĂ„lsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus pĂ„ en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmĂ€taren Ă€r riktigt sliten sĂ„ jag har bestĂ€llt en annan, dĂ„ Ă€r min frĂ„ga. Har nĂ„gon koll pĂ„ elschema eller vilka fĂ€rger som gĂ„r till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tĂ€ndstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tĂ€ndkabel,tĂ€ndhatt,cdibox men ingen gnista Ă€ndĂ„ ...nĂ„gon som Ă€r kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora dĂ€ck jag kan sĂ€tta pĂ„ utan spacers? Sitter nu pĂ„ 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat vĂ€xellĂ„dan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt nĂ€r jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sĂ€lja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: TĂ€nkte starta igĂ„ng den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det stĂ„r att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istĂ€llet? Eftersom att jag inte kan hitta nĂ„gon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vĂ€nta nĂ„got/nĂ„gra Ă„r innan du köper en, kolla dĂ„ pĂ„ en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips pĂ„ barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3Ă„ring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar sĂ„ tyvĂ€rr men det kanske Ă€ndras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart fĂ„r jag tag i spop fas 1 till cforce 850? NĂ„gon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten Ă€r verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri pĂ„ 3 gĂ„nger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? NĂ„gon som vet nĂ„gon lösning pĂ„ det problemet?  Innan nĂ€r batterierna var helt nya sĂ„ startade den men efter andra till tredje gĂ„ngen man startar fyrhjulingen sĂ„ startade den inte och dĂ„ kollade ja sĂ€kringarna och dom hade brunnit av, dĂ„ köpte ja sĂ€kringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det nĂ„gon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad Ă€r det för fel nĂ€r 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 lĂ„st seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strĂ„lkastare men hittar ingen stans att bestĂ€lla ifrĂ„n ,nĂ„gon som vet nĂ„tt bra stĂ€lle ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonĂ„ring: hallĂ„
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstÄnd