Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?
Citat från: Onlyhenke skrivet 27 september 2008 kl. 21:28:12Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?En kompis till mig fick en lysande idé som vi ska testa under hösten/vinter.Han har tidigare smackat på en turbo på en XR650 och bike gjorde ett reportage om monstret.Dakar gurun PG Lundmark var dit och provkörde, han ansåg att det var den värsta offroad hoj han någonsin kört.Men tyvärr så har nållagret i veven gått i bitar ett antal gånger pga av att han har laddat på för mycket med turbon.I vinter så ska han skicka i veven och byta till glidlagrat istället, förhoppningsvisså kommer han att kunna plocka ur "massor" med kusar ur XR´n utan att vevlagret sticker.Här är en film på Youtube med Xr650 turbon:När jag har bytt vev i motorn så ska han hjälpa mig att sätta dit en turbo på Dinlin, vi tänker sikta på ca 80 - 90 hk´s för det bör Falicon veven och lagret tåla hur bra som helst i längden.Men vi får väl se i bromsbänken sen hur mycket vi måste ladda på för att för att hamna där, blir det för högt tryck få vi väl sänka ribban lite för det viktigaste är att motorn håller ihop.Det ska i alla fall bli väldigt intressant och se hur resultatet blir i slutändan, jag kommer att starta en tråd här på forumet med bilder när vi sätter igång med bygget.
Citat från: Jimbo66 skrivet 28 september 2008 kl. 14:08:05Citat från: Onlyhenke skrivet 27 september 2008 kl. 21:28:12Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?En kompis till mig fick en lysande idé som vi ska testa under hösten/vinter.Han har tidigare smackat på en turbo på en XR650 och bike gjorde ett reportage om monstret.Dakar gurun PG Lundmark var dit och provkörde, han ansåg att det var den värsta offroad hoj han någonsin kört.Men tyvärr så har nållagret i veven gått i bitar ett antal gånger pga av att han har laddat på för mycket med turbon.I vinter så ska han skicka i veven och byta till glidlagrat istället, förhoppningsvisså kommer han att kunna plocka ur "massor" med kusar ur XR´n utan att vevlagret sticker.Här är en film på Youtube med Xr650 turbon:När jag har bytt vev i motorn så ska han hjälpa mig att sätta dit en turbo på Dinlin, vi tänker sikta på ca 80 - 90 hk´s för det bör Falicon veven och lagret tåla hur bra som helst i längden.Men vi får väl se i bromsbänken sen hur mycket vi måste ladda på för att för att hamna där, blir det för högt tryck få vi väl sänka ribban lite för det viktigaste är att motorn håller ihop.Det ska i alla fall bli väldigt intressant och se hur resultatet blir i slutändan, jag kommer att starta en tråd här på forumet med bilder när vi sätter igång med bygget.Fränt Lycka till