ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Falicon Vs Orginal!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Falicon Vs Orginal!  (läst 5407 gånger)

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
Falicon Vs Orginal!
« skrivet: 17 september 2008 kl. 18:14:01 »
Nu har jag fått vevstaken från Falicon och det är betydligt mer material i
den veven än den som sitter där orginal.
Det är även bronsinlägg där kolvbulten ska gå igenom!
Till vintern så blir det vevstaksbyte, men jag ska först skaffa ett 560cc
Big Bore Kit innan jag sätter igång så jag slipper en massa onödigt
skruvande.
Om den här veven smäller av så kommer jag nog att gräva ner Dinlin på
10m djup och plantera taggbuskar ovanför  ;D

* Vev.JPG (116 kB, 586x924 - visat 744 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad bulten_al

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 440
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
bulten_al
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #1 skrivet: 17 september 2008 kl. 20:24:41 »
Detta karnske kan vara något,,,, O0 O0 O0

http://www.hotseatperformance.com/psp/showdetl.cfm?&DID=29&Product_ID=2883&CATID=248
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------
Goes 520 :)
Raptor 700 se :-) Såld...

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #2 skrivet: 17 september 2008 kl. 20:50:44 »
bulten_al, den cylindern skulle man verkligen haft, det är bara synd att den är så dyr :(
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad bulten_al

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 440
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
bulten_al
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #3 skrivet: 17 september 2008 kl. 21:08:24 »
Ja den är lite dyr :cry:,,,men ack va grymm...

Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------
Goes 520 :)
Raptor 700 se :-) Såld...

Utloggad MrGoose

  • Live forever or die trying!
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 311
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Bor i Avesta, kör en Dinli Centhor 700
    • Visa profil
MrGoose
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #4 skrivet: 18 september 2008 kl. 10:17:20 »
Citat från: bulten_al skrivet 17 september 2008 kl. 20:24:41
Detta karnske kan vara något,,,, O0 O0 O0

http://www.hotseatperformance.com/psp/showdetl.cfm?&DID=29&Product_ID=2883&CATID=248


Sådana här gånger drömmer man sig iväg.... Tänk om pengar inte var ett problem...  :djump:
Anmäl till moderator   Loggat


Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #5 skrivet: 18 september 2008 kl. 14:01:31 »
Det bästa med 600cc cylinder är att den är belagd med nikasil i loppet.
Dinli´n har  ett "vanligt" stålfoder och det är lite stenålder idag, men det
är väl för att hålla ner priset.
Jag trodde ett tag att det skulle gå att pressa ur fodret och skicka in cylinder
till England för borrning (560cc) och nikasilbehandling.
Men det går tyvärr inte, man kan bara borra upp cylindern till drygt 520cc, borrar
man mer så blir väggarna till vattenkanalerna för tunna.
Så enda lösningen är ett stålfoder för att få den på 560cc.

Nikasil är helt suveränt, man kan ha mindre tolerans mellan kolv och cylindervägg.
Dessutom så blir det mindre friktion vilket gör att motorn inte blir lika varm som den
blir med stålfoder.

Men man kommer väldigt långt med ett vanligt "Stål" 560cc Big Bore, dessutom så
är priset rätt ok!
På Ebay så kostar 560cc kit ca 2114 inkl frakt + eventuell tull och moms, så man
hamnar väl på drygt 2600/2700:- innan man har det hemma!

 


Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad 4wheel

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
4wheel
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #6 skrivet: 18 september 2008 kl. 15:52:39 »
Ett sådant 600cc Big Bore Kit har jag på min Polaris 04a
Dyrt är det, men den går som fan....
Är ju som sagt en helt ny cylinder, fördelen med de är att dom har gjort vattenkanalerna större!
Lyckades med bragden att skada låsblecket till kolvbulten, med resultat två krokiga ventiler, sprucken kol och nikasilen blev skadad, men cylidern har varit en sväng till England för om nikasil!
Men vevstaken satte jag dit orginal och den håller bra, men det är kanske inte samma på Dinli?

Stefan"Quaden"Åberg
Anmäl till moderator   Loggat
Stefan"Quaden"Åberg
www.4wheel.se

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #7 skrivet: 18 september 2008 kl. 19:24:19 »
4wheel, det är samma vevstake på Dinlin som på Predator/Outlaw 500!
Jag har snackat med några på Predatorowners forum och det är inte helt
ovanligt att veven sticker, flera där hade varit med om samma elände
som mig.
Om man har högre effekt och högre kompression än orginal så är ju risken
ännu större pga av den högre påfrestningen som veven får stå ut med.
Då är det bättre att byta till en vev som tål effekten i längden och inte mattas ut
i materialet som orginalveven gör.
Det är en billig försäkring som kan rädda en motor från ett framtida total haveri som
kan kosta skjortan.
« Senast ändrad: 18 september 2008 kl. 19:28:29 av Jimbo66 »
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #8 skrivet: 18 september 2008 kl. 20:14:55 »
Största risken att den kan haverera är väl om man kör på övervarv (typ ökar varvskyddet från original)

Dinli är bra grejer
Hoppas du får ihop din nu så du kan gasa igen Jimbo66.
Tycker det är kul med lite Dinli entusiaster här på forumet dem växer konstigt nog inte på träd  :headbang:
Men det är ju bra, finns nog med träskallar här ;D


Helt klart skulle det vara skoj att testa bigbore grejer till dinlin (Är lite sugen på det faktiskt)
Får se vad framtiden får utvisa

/Henke

Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #9 skrivet: 18 september 2008 kl. 21:16:23 »
Onlyhenke, helt klart så är risken för ett motorhaveri mycket stor om
man ökar varven.
Enligt entusiasterna på predatorowners forum så sticker den vid drygt
10000 varv, men den kan även sticka på betydligt lägre varv om man
har höjt kompressionen!
Om man höjer från orginal 11.5:1 till 12.5:1 (560cc) så blir det  högre
belastning på veven vilket orsakar materialutmattning i längden.
Men gör man som mig och köper en maskin med en plågad motor, så får
man nog räkna med att veven eller någonting annat kan sticka vid vilket
varv som helst och det har ingenting med dålig kvalité att göra.
Dinlin har en väldigt bra motor med hög potential och bra kvalité, det är det
inget snack om.
Men det är vissa saker som jag tänker åtgärda i motorn så att den håller
i längden för betydligt högre effekt.

En sak som verkligen kommer att åka ur motorn är kamkedjan, jag tror
att Roffes Motor har en Regina-kedja som passar.
Det enda man får göra är att kapa den till rätt längd och nita ihop
den med ett nitlås.
Det har ju som sagt varit lite bristfällig kvalité på kamkedjorna på vissa
maskiner och jag tänker inte riskera att den tar slut efter några ynkliga
hundra mil!

Men det ska bli intressant att se hur den går med 560cc när jag är klar,
det lär nog bli betydligt bättre vrid under tanken än tidigare  :D


 

« Senast ändrad: 18 september 2008 kl. 21:27:12 av Jimbo66 »
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

Utloggad 700++

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 227
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dinli 700
    • Visa profil
700++
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #10 skrivet: 27 september 2008 kl. 13:43:01 »
600 cc skulle smaka fågel. Undrar hur många hästar det gör??/Är det ett helsike att byta själv tror ni om man inte är helt hemma i ett garage/men inte helt borta heller??   :P :P
Anmäl till moderator   Loggat
DINLI 700(SÅLD)
DINLI 450SS(SÅLD)
BADBOY(SÅLD)
PGO X-RIDER(SÅLD)

Utloggad Jimbo66

  • Dönäs Swamp Riders
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Jimbo66
SV: Falicon Vs Orginal!
« Svar #11 skrivet: 27 september 2008 kl. 18:51:48 »
450 ss, det blir en stor skillnad med en 600cc cylinder.
Bottenvridet kommer med all säkerhet att bli betydligt bättre, dessutom så
blir det en hel del hk´s upp, man får helt enkelt en roligare maskin  ()p
Det är inte alls svårt att byta cylinder om man har lite erfarenhet av
motorer och det finns ju en hyfsad servicemanual till Dinlin!
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 -08
Dinli 450 *såld* (Bra maskin ända tills vevstaken flög genom motorblocket på motor nr1 och kamkedjan klättrade på motor nr2.)
Adly 300 *såld* (Inga större problem förutom diverse elfel.)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Falicon Vs Orginal!
 


Online just nu.

521 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 661. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info