Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ingen olja i motorn!!!  (lĂ€st 5497 gĂ„nger)

Utloggad tros-kaffe

Ingen olja i motorn!!!
« skrivet: 14 september 2008 kl. 20:51:38 »
Efter att jag bytt framdrev olja och oljefilter "1,5L i motorn + 1,5L i tanken"till Hyosungen sÄ skulle jag testa om jag mÀrkte nÄgon skillnad pÄ drevningen.
Det gjorde jag, sÄ efter att jag kom hem igen efter en kort vÀnda 1-1,5km pÄ vÀgen sÄ fick jag för mig att kolla oljenivÄn i tanken.
DĂ„ var tanken helt full!! :o
Kollade ner i pÄfyllningen till motorn och dÄ var det tomt pÄ olja dÀr :-\

Nu ber jag er att bara kolla oljenivÄn i tanken pÄ era Rapier nÀr den stÄtt ett tag, och starta den och lÄt den gÄ i ca en halv minut.
StÀng av och kolla oljan i tanken igen, hur ser det ut för er dÄ?

Tacksam om ni vill testa detta.    :help:
HYOSUNG 450TE

Utloggad egerskog

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #1 skrivet: 15 september 2008 kl. 07:07:35 »
Hm lÄter inget vidare jag lÀste för ett lÀngre tag sedan under dinli tror jag sök lite.
nÀr man fyllde med olja skulle man blokera vevhus ventilations slangen böja ihop den "pÄ plats"
sedan nÀr man fyllt skulle det startas och lyssna efter ett slurpande ljud dÄ kunde man slÀppa pÄ den vikta slangen
och man hade fyllt hela systemet utan att fÄ nÄgra luft fickor eller vacum i motorn..
har ju ingen sÄdan maskin sjÀlv men det lÀt vÀldigt trovÀrdigt.

SUN 350 "fake Raptor"
(*******)

Utloggad hijack

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #2 skrivet: 15 september 2008 kl. 09:27:46 »
Efter att jag bytt framdrev olja och oljefilter "1,5L i motorn + 1,5L i tanken"till Hyosungen sÄ skulle jag testa om jag mÀrkte nÄgon skillnad pÄ drevningen.
Det gjorde jag, sÄ efter att jag kom hem igen efter en kort vÀnda 1-1,5km pÄ vÀgen sÄ fick jag för mig att kolla oljenivÄn i tanken.
DĂ„ var tanken helt full!! :o
Kollade ner i pÄfyllningen till motorn och dÄ var det tomt pÄ olja dÀr :-\

Nu ber jag er att bara kolla oljenivÄn i tanken pÄ era Rapier nÀr den stÄtt ett tag, och starta den och lÄt den gÄ i ca en halv minut.
StÀng av och kolla oljan i tanken igen, hur ser det ut för er dÄ?

Tacksam om ni vill testa detta.    :help:
Har ju inte samma maskin som du men sĂ„ blir det pĂ„ min oxĂ„. Kör man motorn riktigt varm, stĂ€nger av och kontrollerar direkt sĂ„ Ă€r det för mycket i tanken. Tror dock inte att det Ă€r tomt i motorn, bara lite mindre.  Anledningen till detta Ă€r vĂ€l att oljan slutar att pumpas runt i motorn nĂ€r man stĂ€nger av. Kontrollerar man nivĂ„n direkt efter avstĂ€ngning sĂ„ kan det kanske bli fel dĂ„?
Jag brukar lÄta maskinen stÄ nÄgra minuter innan jag kontrollerar, dÄ stÀmmer nivÄn. Jag inbillar mig att det beror pÄ att nivÄn i motor/tank dÄ har hunnit jÀmna ut sig till det rÀtta
Allt detta Àr egna teorier...

Utloggad tros-kaffe

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #3 skrivet: 15 september 2008 kl. 12:57:14 »

Hm lÄter inget vidare jag lÀste för ett lÀngre tag sedan under dinli tror jag sök lite.
nÀr man fyllde med olja skulle man blokera vevhus ventilations slangen böja ihop den "pÄ plats"
sedan nÀr man fyllt skulle det startas och lyssna efter ett slurpande ljud dÄ kunde man slÀppa pÄ den vikta slangen
och man hade fyllt hela systemet utan att fÄ nÄgra luft fickor eller vacum i motorn..
har ju ingen sÄdan maskin sjÀlv men det lÀt vÀldigt trovÀrdigt.


Jag vet vad du menar, med Hyosungen har ingen sÄn slang.



[/quote]
Har ju inte samma maskin som du men sĂ„ blir det pĂ„ min oxĂ„. Kör man motorn riktigt varm, stĂ€nger av och kontrollerar direkt sĂ„ Ă€r det för mycket i tanken. Tror dock inte att det Ă€r tomt i motorn, bara lite mindre.  Anledningen till detta Ă€r vĂ€l att oljan slutar att pumpas runt i motorn nĂ€r man stĂ€nger av. Kontrollerar man nivĂ„n direkt efter avstĂ€ngning sĂ„ kan det kanske bli fel dĂ„?
Jag brukar lÄta maskinen stÄ nÄgra minuter innan jag kontrollerar, dÄ stÀmmer nivÄn. Jag inbillar mig att det beror pÄ att nivÄn i motor/tank dÄ har hunnit jÀmna ut sig till det rÀtta
Allt detta Àr egna teorier...
[/quote]



Men det blir ju tomt till vÀxellÄdan och till kopplingen?
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #4 skrivet: 15 september 2008 kl. 13:04:41 »
??????
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008 kl. 21:43:18 »
Kom igen nu,,,,, det tar inte lĂ„ng tid att kolla pĂ„ era Hyosunger. 
HYOSUNG 450TE

Utloggad Narmasilℱ

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #6 skrivet: 15 september 2008 kl. 22:47:59 »
Jag kanske fattat fel men annars sÄ kanske ni ska ta och kolla upp vad Torrsumpen verkligen gör, varför tror ni det Àr en tank dÀr framme? för att kunna ha mycket olja?

sÄhÀr!

Tanken dÀr framme (Torrsump) gör att du kan ha minimalt med olja i motorn, ju mindre olja som finns i motorn desto mindre behöver vevhuset "skvalpa runt" det vill sÀga MER EFFEKT, har kört en och annan bil med lite trim specs och kör du vid lÄg nivÄ strecket eller fullt nivÄ strecket sÄ har jag pÄ nÄgra av bilarna mÀrkt effekt skillnad.

2. Oljan kan hÄllas svalare, eftersom du har mer olja, ungefÀr som en stor hydraulolje tank pÄ en grÀvare/borr-rig etc

SÄ torrsumpens jobb Àr att se till sÄ du har sÄ lite olja som möjligt i motorn, men ÀndÄ inte för lite!.

Vet inte exakt nÀr oljan ska kollas egentligen, men jag skulle tro att kollar du direkt du stÀnger av sÄ fÄr du fel vÀrden, jag vill ju tro att oljan ska kollas pÄ kall motor nÀr den typ stÄtt över natten och oljan ligger lite var stans, dÄ blir det ju mer exakt mÄtt istÀllet för 15,30,45 eller vad nu sekunder efter du stÀngt av du ska kolla.

sÄ tror jag
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad tros-kaffe

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #7 skrivet: 16 september 2008 kl. 17:17:17 »
Jag kanske fattat fel men annars sÄ kanske ni ska ta och kolla upp vad Torrsumpen verkligen gör, varför tror ni det Àr en tank dÀr framme? för att kunna ha mycket olja?

sÄhÀr!

Tanken dÀr framme (Torrsump) gör att du kan ha minimalt med olja i motorn, ju mindre olja som finns i motorn desto mindre behöver vevhuset "skvalpa runt" det vill sÀga MER EFFEKT, har kört en och annan bil med lite trim specs och kör du vid lÄg nivÄ strecket eller fullt nivÄ strecket sÄ har jag pÄ nÄgra av bilarna mÀrkt effekt skillnad.

2. Oljan kan hÄllas svalare, eftersom du har mer olja, ungefÀr som en stor hydraulolje tank pÄ en grÀvare/borr-rig etc

SÄ torrsumpens jobb Àr att se till sÄ du har sÄ lite olja som möjligt i motorn, men ÀndÄ inte för lite!.

Vet inte exakt nÀr oljan ska kollas egentligen, men jag skulle tro att kollar du direkt du stÀnger av sÄ fÄr du fel vÀrden, jag vill ju tro att oljan ska kollas pÄ kall motor nÀr den typ stÄtt över natten och oljan ligger lite var stans, dÄ blir det ju mer exakt mÄtt istÀllet för 15,30,45 eller vad nu sekunder efter du stÀngt av du ska kolla.

sÄ tror jag


Har du lÀst igenom dokumentet jag bifogade i mitt förra inlÀgg?
DÀr stÄr det bla att "jag citerar, vÀnta tre minuter efter du har stÀngt av motorn innan du kontrollerar oljenivÄn,motorn rymmer 2500ml. slut citat"

Jag tror inte att det Àr torrsump pÄ Hyosungen, det Àr ju vÄtskivekoppling och olja i vÀxellÄdan skadar nog inte?
HYOSUNG 450TE

Utloggad Narmasilℱ

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #8 skrivet: 16 september 2008 kl. 18:32:23 »
Citera
Har du lÀst igenom dokumentet jag bifogade i mitt förra inlÀgg?

nĂ€, jag kan inte engelska  ;D
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad kyozo

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #9 skrivet: 17 september 2008 kl. 22:28:42 »
om du har slaigt i 1,5L i tanken och 1,5L i motorn tot 3,0l sÄ har du gjort en skaplig över fyllning !!!!

Det skall vara 2,5L tot vid endast oljebyte 2,6L vid oljebyte+filte och 2,7L vid över fyllning  :rtfm:

ett tips till dig Àr att slÄ en pling till din generalagent (Jofrab) sÄ fÄr du se vad dom sÀger (garanterar till 99%) att dom sÀger samma som vi angÄende oljetanken funktion ;)
« Senast Ă€ndrad: 17 september 2008 kl. 22:40:19 av kyozo »
Goes 450X 07 SÅLD

***************************************

Utloggad tros-kaffe

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #10 skrivet: 20 september 2008 kl. 21:23:20 »
har kört en och annan bil med lite trim specs och kör du vid lÄg nivÄ strecket eller fullt nivÄ strecket sÄ har jag pÄ nÄgra av bilarna mÀrkt effekt skillnad.


Hur menar du nu? vad Àr det för motor dÀr veven Àr och skvÀtter i oljan?? :rtfm: :banghead:
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #11 skrivet: 20 september 2008 kl. 21:30:18 »

Det skall vara 2,5L tot vid endast oljebyte 2,6L vid oljebyte+filte och 2,7L vid över fyllning  :rtfm:

ett tips till dig Àr att slÄ en pling till din generalagent (Jofrab) sÄ fÄr du se vad dom sÀger (garanterar till 99%) att dom sÀger samma som vi angÄende oljetanken funktion ;)


Nu var det ju inte funktionen pÄ tanken jag var ute efter, sÄ mycket motorhaveri du har haft skulle du kanske "överfylla" lite.

Jag bad folk att starta sin maskin och lĂ„ta den gĂ„ en liten stund och sedan stĂ€nga av den och kolla nivĂ„n, inget annat.  tack
HYOSUNG 450TE

 


Online just nu.

182 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 201. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme