ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Hyosung (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ingen olja i motorn!!!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Ingen olja i motorn!!!  (läst 8432 gånger)

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
Ingen olja i motorn!!!
« skrivet: 14 september 2008 kl. 20:51:38 »
Efter att jag bytt framdrev olja och oljefilter "1,5L i motorn + 1,5L i tanken"till Hyosungen så skulle jag testa om jag märkte någon skillnad på drevningen.
Det gjorde jag, så efter att jag kom hem igen efter en kort vända 1-1,5km på vägen så fick jag för mig att kolla oljenivån i tanken.
Då var tanken helt full!! :o
Kollade ner i påfyllningen till motorn och då var det tomt på olja där :-\

Nu ber jag er att bara kolla oljenivån i tanken på era Rapier när den stått ett tag, och starta den och låt den gå i ca en halv minut.
Stäng av och kolla oljan i tanken igen, hur ser det ut för er då?

Tacksam om ni vill testa detta.    :help:
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad egerskog

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
egerskog
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #1 skrivet: 15 september 2008 kl. 07:07:35 »
Hm låter inget vidare jag läste för ett längre tag sedan under dinli tror jag sök lite.
när man fyllde med olja skulle man blokera vevhus ventilations slangen böja ihop den "på plats"
sedan när man fyllt skulle det startas och lyssna efter ett slurpande ljud då kunde man släppa på den vikta slangen
och man hade fyllt hela systemet utan att få några luft fickor eller vacum i motorn..
har ju ingen sådan maskin själv men det lät väldigt trovärdigt.

Anmäl till moderator   Loggat
SUN 350 "fake Raptor"
(*******)

Utloggad hijack

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 481
  • Total likes: 0
    • Visa profil
hijack
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #2 skrivet: 15 september 2008 kl. 09:27:46 »
Citat från: tros-kaffe skrivet 14 september 2008 kl. 20:51:38
Efter att jag bytt framdrev olja och oljefilter "1,5L i motorn + 1,5L i tanken"till Hyosungen så skulle jag testa om jag märkte någon skillnad på drevningen.
Det gjorde jag, så efter att jag kom hem igen efter en kort vända 1-1,5km på vägen så fick jag för mig att kolla oljenivån i tanken.
Då var tanken helt full!! :o
Kollade ner i påfyllningen till motorn och då var det tomt på olja där :-\

Nu ber jag er att bara kolla oljenivån i tanken på era Rapier när den stått ett tag, och starta den och låt den gå i ca en halv minut.
Stäng av och kolla oljan i tanken igen, hur ser det ut för er då?

Tacksam om ni vill testa detta.    :help:
Har ju inte samma maskin som du men så blir det på min oxå. Kör man motorn riktigt varm, stänger av och kontrollerar direkt så är det för mycket i tanken. Tror dock inte att det är tomt i motorn, bara lite mindre.  Anledningen till detta är väl att oljan slutar att pumpas runt i motorn när man stänger av. Kontrollerar man nivån direkt efter avstängning så kan det kanske bli fel då?
Jag brukar låta maskinen stå några minuter innan jag kontrollerar, då stämmer nivån. Jag inbillar mig att det beror på att nivån i motor/tank då har hunnit jämna ut sig till det rätta
Allt detta är egna teorier...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #3 skrivet: 15 september 2008 kl. 12:57:14 »

Citat från: egerskog skrivet 15 september 2008 kl. 07:07:35
Hm låter inget vidare jag läste för ett längre tag sedan under dinli tror jag sök lite.
när man fyllde med olja skulle man blokera vevhus ventilations slangen böja ihop den "på plats"
sedan när man fyllt skulle det startas och lyssna efter ett slurpande ljud då kunde man släppa på den vikta slangen
och man hade fyllt hela systemet utan att få några luft fickor eller vacum i motorn..
har ju ingen sådan maskin själv men det lät väldigt trovärdigt.


Jag vet vad du menar, med Hyosungen har ingen sån slang.



[/quote]
Har ju inte samma maskin som du men så blir det på min oxå. Kör man motorn riktigt varm, stänger av och kontrollerar direkt så är det för mycket i tanken. Tror dock inte att det är tomt i motorn, bara lite mindre.  Anledningen till detta är väl att oljan slutar att pumpas runt i motorn när man stänger av. Kontrollerar man nivån direkt efter avstängning så kan det kanske bli fel då?
Jag brukar låta maskinen stå några minuter innan jag kontrollerar, då stämmer nivån. Jag inbillar mig att det beror på att nivån i motor/tank då har hunnit jämna ut sig till det rätta
Allt detta är egna teorier...
[/quote]



Men det blir ju tomt till växellådan och till kopplingen?
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #4 skrivet: 15 september 2008 kl. 13:04:41 »
??????

* olja.jpg (108.63 kB, 700x719 - visat 1119 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008 kl. 21:43:18 »
Kom igen nu,,,,, det tar inte lång tid att kolla på era Hyosunger. 
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #6 skrivet: 15 september 2008 kl. 22:47:59 »
Jag kanske fattat fel men annars så kanske ni ska ta och kolla upp vad Torrsumpen verkligen gör, varför tror ni det är en tank där framme? för att kunna ha mycket olja?

såhär!

Tanken där framme (Torrsump) gör att du kan ha minimalt med olja i motorn, ju mindre olja som finns i motorn desto mindre behöver vevhuset "skvalpa runt" det vill säga MER EFFEKT, har kört en och annan bil med lite trim specs och kör du vid låg nivå strecket eller fullt nivå strecket så har jag på några av bilarna märkt effekt skillnad.

2. Oljan kan hållas svalare, eftersom du har mer olja, ungefär som en stor hydraulolje tank på en grävare/borr-rig etc

Så torrsumpens jobb är att se till så du har så lite olja som möjligt i motorn, men ändå inte för lite!.

Vet inte exakt när oljan ska kollas egentligen, men jag skulle tro att kollar du direkt du stänger av så får du fel värden, jag vill ju tro att oljan ska kollas på kall motor när den typ stått över natten och oljan ligger lite var stans, då blir det ju mer exakt mått istället för 15,30,45 eller vad nu sekunder efter du stängt av du ska kolla.

så tror jag
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #7 skrivet: 16 september 2008 kl. 17:17:17 »
Citat från: Narmasil skrivet 15 september 2008 kl. 22:47:59
Jag kanske fattat fel men annars så kanske ni ska ta och kolla upp vad Torrsumpen verkligen gör, varför tror ni det är en tank där framme? för att kunna ha mycket olja?

såhär!

Tanken där framme (Torrsump) gör att du kan ha minimalt med olja i motorn, ju mindre olja som finns i motorn desto mindre behöver vevhuset "skvalpa runt" det vill säga MER EFFEKT, har kört en och annan bil med lite trim specs och kör du vid låg nivå strecket eller fullt nivå strecket så har jag på några av bilarna märkt effekt skillnad.

2. Oljan kan hållas svalare, eftersom du har mer olja, ungefär som en stor hydraulolje tank på en grävare/borr-rig etc

Så torrsumpens jobb är att se till så du har så lite olja som möjligt i motorn, men ändå inte för lite!.

Vet inte exakt när oljan ska kollas egentligen, men jag skulle tro att kollar du direkt du stänger av så får du fel värden, jag vill ju tro att oljan ska kollas på kall motor när den typ stått över natten och oljan ligger lite var stans, då blir det ju mer exakt mått istället för 15,30,45 eller vad nu sekunder efter du stängt av du ska kolla.

så tror jag


Har du läst igenom dokumentet jag bifogade i mitt förra inlägg?
Där står det bla att "jag citerar, vänta tre minuter efter du har stängt av motorn innan du kontrollerar oljenivån,motorn rymmer 2500ml. slut citat"

Jag tror inte att det är torrsump på Hyosungen, det är ju våtskivekoppling och olja i växellådan skadar nog inte?
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad Narmasil™

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3216
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Narmasil™
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #8 skrivet: 16 september 2008 kl. 18:32:23 »
Citera
Har du läst igenom dokumentet jag bifogade i mitt förra inlägg?

nä, jag kan inte engelska  ;D
Anmäl till moderator   Loggat
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad kyozo

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 465
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kyozo
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #9 skrivet: 17 september 2008 kl. 22:28:42 »
om du har slaigt i 1,5L i tanken och 1,5L i motorn tot 3,0l så har du gjort en skaplig över fyllning !!!!

Det skall vara 2,5L tot vid endast oljebyte 2,6L vid oljebyte+filte och 2,7L vid över fyllning  :rtfm:

ett tips till dig är att slå en pling till din generalagent (Jofrab) så får du se vad dom säger (garanterar till 99%) att dom säger samma som vi angående oljetanken funktion ;)
« Senast ändrad: 17 september 2008 kl. 22:40:19 av kyozo »
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 450X 07 SÅLD

***************************************

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #10 skrivet: 20 september 2008 kl. 21:23:20 »
Citat från: Narmasil skrivet 15 september 2008 kl. 22:47:59
har kört en och annan bil med lite trim specs och kör du vid låg nivå strecket eller fullt nivå strecket så har jag på några av bilarna märkt effekt skillnad.


Hur menar du nu? vad är det för motor där veven är och skvätter i oljan?? :rtfm: :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

Utloggad tros-kaffe

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tros-kaffe
SV: Ingen olja i motorn!!!
« Svar #11 skrivet: 20 september 2008 kl. 21:30:18 »
Citat från: kyozo skrivet 17 september 2008 kl. 22:28:42

Det skall vara 2,5L tot vid endast oljebyte 2,6L vid oljebyte+filte och 2,7L vid över fyllning  :rtfm:

ett tips till dig är att slå en pling till din generalagent (Jofrab) så får du se vad dom säger (garanterar till 99%) att dom säger samma som vi angående oljetanken funktion ;)


Nu var det ju inte funktionen på tanken jag var ute efter, så mycket motorhaveri du har haft skulle du kanske "överfylla" lite.

Jag bad folk att starta sin maskin och låta den gå en liten stund och sedan stänga av den och kolla nivån, inget annat.  tack
Anmäl till moderator   Loggat
HYOSUNG 450TE

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Hyosung (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ingen olja i motorn!!!
 


Online just nu.

875 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Breeelin
Flest online idag: 896. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info