Inte helt fel det där, men hur dyr är den att äga
Citat från: g-power skrivet 4 december 2008 kl. 12:43:11Inte helt fel det där, men hur dyr är den att äga Spelar det nån roll?Knappast.
Om man ska bygga turbo så kan det vara värt att "räkna" lite först.För att räkna ut hk vid turbokonvertering så är det följande sätt man räknar på... det naturliga trycket i en sug motor är 1bar och om vi vill ladda på med tex 0,5 bar så blir det 1 (bar) + 0,5 (bar) X HK så om vi har en motor på 50hk så blir det 1 + 0,5 X 50 = 75hk i och med det så vet jag att jag måste dimentionera för en 25hk ökning i systemet...tänktet att det kanske kunde vara till hjälp för turbobygge...
jo men så ökar ju effekten mer av massa annat också, insprutsystemet är ju äckligt viktigt att det är rätt mappat så får man ju massor med HK. Som min bil t.ex har 2.5 Liter och tål väl ungefär 2 bars ladd... den är på 200hk original, och nog orkar den med mer än 600hk som det slutar på då. Men det är ett lätt och bra sätt att tänka på