Om maskinen har många timmar så har den förmodligen legat i lerinpackning större delen av dess livstid eller dragit timmer.Många mil, ja, den har åkt på relativt släta vägar större delen av dess livstid.Vilken hade du tagit?Om man köper en Kawasaki VN800 Classic MC, inte exakt samma motor men det skiljer typ 59cc & några hästar, där är det ju inte ett problem att maskinen gått 3200mil, men om motorn sitter i en ram med fyra hjul, då är den troligen slut....Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil. Lite märkligt är det ju. Det kommer nog att ändras nu när det blir vanligare & vanligare att man kör väg med dom.
En maskin som varit lerinpackad eller gått MX skvallrar nog själv om detta med repor och andra skavanker. En maskin som har gått över 1000 mil o fortfarande är snygg o hel är ju utan tvekan välskött så den skulle iaf jag välja :idea:
Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil.
Citat från: "larsostman"Om maskinen har många timmar så har den förmodligen legat i lerinpackning större delen av dess livstid eller dragit timmer.Många mil, ja, den har åkt på relativt släta vägar större delen av dess livstid.Vilken hade du tagit?Om man köper en Kawasaki VN800 Classic MC, inte exakt samma motor men det skiljer typ 59cc & några hästar, där är det ju inte ett problem att maskinen gått 3200mil, men om motorn sitter i en ram med fyra hjul, då är den troligen slut....Tror att vi är vana att se på 4hjulinar som en variant av skoter, dom har ju inte en lung stund. Där vill man väl kanske inte köpa en som gått 6700mil. Lite märkligt är det ju. Det kommer nog att ändras nu när det blir vanligare & vanligare att man kör väg med dom.Fast att jämföra en motorcykel med en quad/atv som körs på landsväg är väl inte helt lika? Jag menar, problemet med en atv/quad är väl att den körs hårdare genom att varvet konstant blir högre (framförallt på landsväg) mot en motorcykel. Ligga i 90 km/h meden atv/quad måste ju genera avsevärt mer slitage på motorn mot att ligga i motsvarande fart med en motorcykel just pga varvet.
Citat från: "LAHA"En maskin som varit lerinpackad eller gått MX skvallrar nog själv om detta med repor och andra skavanker. En maskin som har gått över 1000 mil o fortfarande är snygg o hel är ju utan tvekan välskött så den skulle iaf jag välja :idea:Även där skulle jag dra öronen åt mig, saker är till för att användas och kommer därmed att få skavanker.En som kör MX är förmodligen rätt kunnig och sköter om sin hoj (motor, lager, koppling o.s.v ) men däremot så har en hoj gått 1000mil och inte har en repa på plasten så börjar man ju undra varför. Visst kan den hojen vara i jätte bra skick men den kan ju och vara körd av en "noob" som inte vet vad oljebyte är.Var faktiskt med om en sån grej då jag skulle köpa en 2-hjulig cross. Var iväg och kollade på en CR250 som vid första anblick såg jättefin ut. Efter lite mer grankskning så syntes ett halvtskuret bakhjulslager, glappsving, glappstyrkrona sen vid frågan hur ofta oljebyte sker, fick då som svar : nä har nog inte bytt olja den här går så bra så det behöver man inte...(han hade då haft den i 3 år! gissa om jag köpte den.Hojen jag köpte var en hoj som gått en heldel bana som var ful i plasten och var lite äldre MEN han om hade haft den visste dock vad han pratade om och hade renoverat motor och bytlager lite över allt och skött om sin leksak även om den gått hårt så var den i bra skick förutom plasten då. (jag vet detta eftersom att det var en kompis kompis som jag köpte den av. Säljaren visste dock inte det, utan det var jag som komfram till vem det var och fick lite opartisk andrahands info)Vad jag vill ha sagt egentligen är nog att då man köper en hoj så ska man inte stirra sig blind på mil, timmar och utseende även om det kan vara en bra hint om hur väl en vara är skött. Utan kolla på vilket verkligt skick den är i.