Jag har inga invändningar emot att Raptorn lämpar sig bäst för den som inte har som huvudsakliga mål att tävla.Det jag invände emot var att YZF 450:n och Raptor 700 var samma Quad, inget annatHar du verkligen kontrollerat att sprutet klarar annat system och öppet filter? Många gatcyklar med insprutning gör det nämligen inte, utan måste mappas om för att ge sitt bästa./Jocke
Jag har aldrig sagt att det är samma maskin, men mer likt en YFZ än vad Raptor är, blir det inte helt enkelt inte.
det är ju nästan samma hoj
Mer identiskt än så går väl endå inte att komma utan att det är samma maskin?
Men nog bjäbbat om det, jag tror nog att vi egentligen håller med varandra fast på olika sätt. Vad det gäller mappning så vet jag bara att sprutet inte klarar de stora fluktationer som ett byte av avgas och insug medför. Om det fungerar på Raptorn vet jag inte, men det är värt att kolla. Men det borde ju snurra några XT660:s med de modifikationerna nu så det ska väl inte vara så svårt att hitta./Jocke
Kan bara flika in att Raptor 700 klarar öppen burk och öppet GYT-R system utan att behöva mappas om i sprutet. (Klart från fabrik).Klarar ECU´n det så klarar den nog allt andra avgas/insugsförändringar också...Info hämtad från Dirtwheels och ATV Rider.
Citat från: "Outlander"Kan bara flika in att Raptor 700 klarar öppen burk och öppet GYT-R system utan att behöva mappas om i sprutet. (Klart från fabrik).Klarar ECU´n det så klarar den nog allt andra avgas/insugsförändringar också...Info hämtad från Dirtwheels och ATV Rider.jag har läst en del forum i usa om detta - detta stämmer INTE- motorn går redan ganska snålt från fabrik en extra styrbox måste monteras om man ska mod. ngt .styrenheten kan bara korrigera efter vilken temp det är på luften -inte mängden luft motorn förbrukar.Hmf tex.har en egen styrbox (dobeck )som de säljer . finns flera andra oxå.
Iroc: Det gäller USA. Vi har FORTFARANDE bättre bensin och svalare insugstemperaturer. Jag är inte expert på 700R heller, men en sak kan jag, och det är motorer & motorstyrsystem.Och som du säkert vet så är Amerikanarna inte sena på att stämma varandra så fort dom har en fis på tvären, du tror inte att det har lite grann med det att göra ochså? För att slippa behöva betala mångmiljonbelopp till missnöjda kunder, vars maskin KANSKE har rasat pga. handhavande fel. Jag är iallafall personligen övertygad om att det är som jag säger, då Yamaha själva säger så i deras annonsering av maskinen, varför skulle Yamaha själva säga det om det inte stämmer!? Jag lusläser det mesta, och på Yamaha är det bluetraxx, Raptorforum, och YFZCentral som jag läser mest på, men även en massa mindre Yamahaforum.
Kanske jag som är lite seg men vad har mappningen, i förhållande luft/bränsle, att göra med vilket oktan du kör på? Oktan hör ju ihop med hur hög kompression du kan köra innan det självantänder.Det är ju inte aktuellt i vårt exempel då vi bara byter rör och insug, kompressionen är konstant. Det är alltså mängden luft/bränsle som behöver ändras (sen kan man säkert behöva optimera tändningen också). Med det i åtanke hänger jag inte med i resonemanget kring att de kan ha lägre oktan i staterna... Men jag kanske missar något?/J