Köpte nyligen en LT50 -05 av en firma. Vid lite "hård" körning, men på planmark börjar den ryka. Se film: Det är alltså 2-takt med separat oljesmörjning.Lämnade in den och de kollade, och oljesmörjningen verkar fungera. Men har efter det själv hittat foruminlägg som säger att onljekanalen lätt kan sättas igen - särskilt i strypt utförande. Min teori är nu att den går varm och då börjar ryka?I kväll stannade den dessutom, och gick inte att starta. Nöp den tro? Skador?Testade tre timmar senare och då gick den igen...Några ideér om vad som kan vara fel?MVH. Tomas
Vilken oljekanal skulle det vara som sätter sig? Det är ju en 2-takt, Det verkar ju som pumpen till smörjningen får spratt vid hårdare körning, Den rycker ju mycket och det måste ju betyda att den öser på med mer 2-taks olja till bränsleblandningen.Blandas olja bensin i flotörhuset på förgasaren?När den stanna förra gången, Gick det kicka eller var den helt stumm i kicken?Provat att koppla bort blandningen och blanda direkt i dunken?
En japansk miniquad tål mer än väl en vuxen.Men i ditt fall låter det nästan som att det är variomaten som slirar. En tvåtaktare "kan inte" börja bolma på det sätt du beskriver.Jag väger också 80kg och piskar på sonens Eton hur mycket som helst. Långa sträckor när det varvar så man tror man ska få en kolv i hakan, men inga problem./J
Citat från: "Jocke72"En japansk miniquad tål mer än väl en vuxen.Men i ditt fall låter det nästan som att det är variomaten som slirar. En tvåtaktare "kan inte" börja bolma på det sätt du beskriver.Jag väger också 80kg och piskar på sonens Eton hur mycket som helst. Långa sträckor när det varvar så man tror man ska få en kolv i hakan, men inga problem./JJa, det låter inte otroligt, den luktar illa när det blir varmt. Och idag körde sambon den en sväng, lugnt och fint och efter kanske 800 m stannade den och gick inte att få igång. Flera timmar senare gick den däremot igång!?Hur fungerar en sån Variomat och vad kan va fel om man nu antar att det är den som strular?