om det inte är ett tvåkretssystem...vilket jag inte tror det är på SMC250.../johan
Oj helt livsfarligt!!!Du får gärna berätta lite mer när du undersökt vad som hänt, kanske kan rädda livet på nån annan med lite förebyggande kontroll...
Citat från: "johan_SMC250"Oj helt livsfarligt!!!Du får gärna berätta lite mer när du undersökt vad som hänt, kanske kan rädda livet på nån annan med lite förebyggande kontroll...Är inte riktigt klar över varför det blev som det blev. Men min teori är att belägget av någon anledning har hamnat snett och "checkat i" vilket skapade kraft nog att trycka isär oket, grundar detta på att det var ojämnt slitet. Nästan blankt på främre delen medans bakre delen hade kunnat gå ett tag till. Konstigt nog så är det inga som helst skador på skivan och jag har inte hört några missljud innan som skulle ha kunnat tyda på att något var fel.Har heller inte märkt någon drastiskt försämrad bromsförmåga innan det hände.Tvåkrets är det inte iaf, det märkte jag när jag sopade in handbromsen i bottläge...Visste visserligen om att det var så men första tanken när man är på väg ut i en korsning i 40 blås är inte "Hmm, jag undrar om det var tvåkrets bromssystem på denna?" :wink: Reptilminnet tar över och alla alternativ för att stanna betas av per automatik, hade jag inte haft nerfbars så hade jag säkert satt ner fossingarna också och hoppat omkring på kryckor idag.
Fast handbromsen går väl helt mekaniskt på bakbromsen?Så en viss form av simpel "tvåkrets" blir det ju...dock funkar det ju inte om bakbromsen ramlat sönder helt o hållet...
Citat från: "johan_SMC250"Fast handbromsen går väl helt mekaniskt på bakbromsen?Så en viss form av simpel "tvåkrets" blir det ju...dock funkar det ju inte om bakbromsen ramlat sönder helt o hållet...Exakt, att den är mekanisk är ju inget problem, men så länge det inte är vars en krets så falerar båda bromsarna om det bara är fel på en utav dom, och hur bra är det? :!: Nä, en fram, och en bakbroms, på separata hydraulledningar, så slipper vi fyrhjulingsentusiaster att påverka nollvisionen negativt. :wink:
[...Nä, en fram, och en bakbroms, på separata hydraulledningar, så slipper vi fyrhjulingsentusiaster att påverka nollvisionen negativt. :wink:
Dette skjedde med meg også. Løsemutteren til bakdrevet skruvade seg ut och hela bakakselen flyttade seg flere cm mens jag kjørte. Da falt det ena bromsbelegget ur och inget hendte når jag bromsade. For dom med hydrauliska bromsor finnes ingen 2. bromskrets, hvis man titter ner på huvedsylynderen ser man at fram och bak bromseslangarne et koblat i samen. Jag har forut detta bestelt en motorcykel handbroms pumpa for at kunna ha två system samt at inta låsa bakhjulene først ved en ev. panickbroms. Tenk på når det bliver vinter...... :idea: