Vad menar du med "Vi ser att det ligger lite olja över oljetanken"?Har du gnista? Har du bensin? Har du kollat kablar till tändspole och dödmansgrepp om du har ett sånt?
Ok tänkte om det var mycket olja men då låter det bara som om det var ett normalt olje spill.Min första tanke är att det är nåt med tändningen som blivit fel och då spelar det ingen roll om stiftet är nytt eller ej, Har man ingen tändstifts nyckel så brukar man kunna kolla om det är gnista genom att stoppa in en skruvmejsel eller liknande sak som leder ström i tändhatten och sedan hålla den nära blocket på hojen. (håll i tändhatten då du drar runt motorn så du inte för ström i dig, inte så farligt men väldigt obehagligt)Har man då gnista så är tändstiftet nästa steg i felsökningen, även om det är nytt så kan det gå sönder. Funkar stiftet så får man börja kolla på bensin/luftHar man inte gnista så får man börja gå baklänges från stiftet och kolla tändhatt, tändkablar, tändspole o.s.v
TjenaOm du har gnista.Skulle jag kolla ventilspelet ,ev har du tappat det .kamkedjankan ha gått av el dyl.har den gått långt ?Om du skulle ha soppa problem skulle han nog ha poffat och smullit,ett tag innan den stannade.Lycka till
ja kolla gnista etc etc... MEN!sitter det någon nivåvakt på den? många finare grejer har ju en nivåvakt som dödar motorn om du har för lite olja/kylarvatten, och du säger ju att det är på minimistrecketDet lär inte va kamkedjan som rasat i alla fall, då skulle du högst troligt höra massivt missljud om du klarar dra runt motorn, även skulle den mer "smälla" ihop när den dog inte bara stendö så sägaOm den bara tvärdog utan något missljud före så kan jag till 99% säga att det är nogot elfel (nivåvakt etc). Fyll på olja, kolla kylarsåsen så det är bralycka till
sen så undrar jag en sak. Oljenivån, blir den högre eller lägre när motorn är varm/kall?MVH