Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nervös/vinglig på asfalten  (läst 12870 gånger)

Utloggad tros-kaffe

Nervös/vinglig på asfalten
« skrivet: 23 januari 2008 kl. 20:57:45 »
Jag får ingen stabilitet på min hjuling, den kan få för sig att helt plötsligt dra till vänster som fan, in på halva vänster körbanan, känns nervös på asfalten åxå även när man åker normalt på rak väg.
Jag har testat olika inställningar på toein/out till ingen nytta, enligt boken ska det vara 0-5mm toein belastad, då blev den som en självmordsmaskin, totalt okörbar.
Det som hjälpte mest var att sänka trycket i hjulen, åker på 0,30 nu.
Nån som har några tips?

Kan tillägga att jag åker på orginal hjulen "roadgo"
HYOSUNG 450TE

Utloggad zupe

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2008 kl. 21:10:08 »
Har du kollat så det inte är något glapp i framvagnen? Ryck i ramhjulen och kolla.
Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

Utloggad tros-kaffe

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2008 kl. 21:24:11 »
Citat från: "zupe"
Har du kollat så det inte är något glapp i framvagnen? Ryck i ramhjulen och kolla.


Japp, inget allvarligt,, liiiitet liiiitet tillstymelse till glapp i en styrled, men inget allvarligt som sagt.
HYOSUNG 450TE

Utloggad GUEST

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2008 kl. 21:44:31 »
Tjena!!!

Har samma bekymmer, hjulen pekar lite ut på min 4hjuling, ska
åtgärda det, däckslitage med andra ord.

Vid körning på asfalt hamnar man ganska ofta i bekymmer då
man har en tendens till att vingla lite emellan hjulspåren(spårig asfalt).
Detta problem försvann nästan efter breddningen och sänkt däckstryck, den blev lite stabilare, min åsikt.
kolla goes forum, spacer rubrik.

Goesen har kenda som org däck och hyosong roadgo, hörde av
min åf att bägge dessa däck var riktiga skitdäckdet,
kostnadsfråga tänkte jag.
Jag har kört 135mil och måste byta däck innann sommaren.

Mvh tompas

Utloggad Turbo

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2008 kl. 22:06:36 »
Däcken suger :( , hade likadana på min smc 250, var helt omöjlig att köra rakt med, livsfarliga däck, de där "roadgo",  byt ut de mot riktiga vägdäck så ska du få se vilken skillnad det blir :wink:
Quadbikes are not dangerous, Riders are!

Utloggad kyozo

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2008 kl. 23:01:47 »
gölm inte att även justera fjädrar och dämpare
på min Goes var dämpare och fjädrar olika instalda på varje sida fram då var den inte kul att köra på vägen då var det mest spänande att se om man kom fram.....
Goes 450X 07 SÅLD

***************************************

Utloggad Cummins

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2008 kl. 23:44:24 »
Varför inte åka in till en däck verkstad och få en riktig hjulinställning för 500 kr med lazer och allt. Bara en tanke än nya däck om du trivs med dom du har nu. :)
Ltr 450 Egen design Ny besiktad dä ni.

Utloggad ImuN

tjernare
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2008 kl. 23:51:54 »
hjulinställning är inte en fel ide i detta sammanhang.. min va också sån ibörjan men de va bara för att jag va kass i början.. hålla i styret lite hårdare bara
obin Blücher
----------------
Hyosung 450
Rullgas
trottel kit
dragen insats
öppen luftburk

Utloggad Stamper

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2008 kl. 11:09:20 »
Jag kan bara tala för Raptorn men den ska, likt de flesta quaddar ha toe in. Några millimeter, har inte i huvudet exakt. Om man inte har det räcker det med att tänka att den ska svänga så bär det iväg.
Det borde stå i verkstadshandboken. Jag vet att nåt märke inte skulle ha toe in. Kanske var Hyosung??
Att köra Suzuki är som att tävla i paraolympics, spelar ingen roll om du vinner, du är ändå handikappad*

Yamaha Raptor 700R SE -07
PCIII
ProFlow
 *IROC Duals*
Qmax gatdäck & fälg
CRJ sänkningskit
16/36 Drevning
5" spacers bak

Utloggad tros-kaffe

Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2008 kl. 15:13:46 »
Citat från: "Tompas"
Tjena!!!

Har samma bekymmer, hjulen pekar lite ut på min 4hjuling, ska
åtgärda det, däckslitage med andra ord.

Vid körning på asfalt hamnar man ganska ofta i bekymmer då
man har en tendens till att vingla lite emellan hjulspåren(spårig asfalt).
Detta problem försvann nästan efter breddningen och sänkt däckstryck, den blev lite stabilare, min åsikt.
kolla goes forum, spacer rubrik.

Goesen har kenda som org däck och hyosong roadgo, hörde av
min åf att bägge dessa däck var riktiga skitdäckdet,
kostnadsfråga tänkte jag.
Jag har kört 135mil och måste byta däck innann sommaren.

Mvh tompas


Jag har sänkt min åxå, jag har dock inte breddat den än.

Citat från: "Turbo"
Däcken suger :( , hade likadana på min smc 250, var helt omöjlig att köra rakt med, livsfarliga däck, de där "roadgo",  byt ut de mot riktiga vägdäck så ska du få se vilken skillnad det blir :wink:


Jag funderar på en uppsättning crossdäck till den, då får jag ju svart på vitt om det är hjulen som ställer till det.

Citat från: "Cummins"
Varför inte åka in till en däck verkstad och få en riktig hjulinställning för 500 kr med lazer och allt. Bara en tanke än nya däck om du trivs med dom du har nu. :)



Åka å mäta med laser låter som lite overkill, det är ju inte så avancerat att mäta avståndet mellan fälgarna på fälgkanten fram å bak på fälgen.


Citat från: "Stamper"
Jag kan bara tala för Raptorn men den ska, likt de flesta quaddar ha toe in. Några millimeter, har inte i huvudet exakt. Om man inte har det räcker det med att tänka att den ska svänga så bär det iväg.
Det borde stå i verkstadshandboken. Jag vet att nåt märke inte skulle ha toe in. Kanske var Hyosung??


Hyosung ska ha 0-5mm toein enligt instruktionsboken.
HYOSUNG 450TE

Pete

  • Gäst
Pete
Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2008 kl. 20:36:18 »
Prova att ställa toe in mycket mer.... typ 20 mm..... det enda som händer är att den blir stadigare men sliter däcken väldigt fort.... om den fortfatande är ostadig så är det däcken.... att ha toe in på noll är livsfarligt... lycka till....

Utloggad folke33

Re: Nervös/vinglig på asfalten
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2008 kl. 05:00:39 »
Citat från: "tros-kaffe"
Jag får ingen stabilitet på min hjuling, den kan få för sig att helt plötsligt dra till vänster som fan, in på halva vänster körbanan, känns nervös på asfalten åxå även när man åker normalt på rak väg.
Jag har testat olika inställningar på toein/out till ingen nytta, enligt boken ska det vara 0-5mm toein belastad, då blev den som en självmordsmaskin, totalt okörbar.
Det som hjälpte mest var att sänka trycket i hjulen, åker på 0,30 nu.
Nån som har några tips?

Kan tillägga att jag åker på orginal hjulen "roadgo"


Bästa tipset för din del är nog att lägga av med spriten...eller i alla fall dra ber på konsumtionen. :wink: Fulhjuling o brännvin hör INTE ihop !! :lol:

Vad är det för bultcirkel till Hyosung ? Är det samma som till Smc , så kom en sväng i helgen o lägg på mina vägdäck ? Bara för att testa om det blir nån skillnad ?....

Hör av dig på msn eller mail... andersfol@yahoo.se
.R.P.

SMC cbw 250 -08

 


Online just nu.

166 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rudolphi, PeterDer,
Flest online idag: 185. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme