Dom maskiner du snackar om är oftast importerade och inte sålda av Yamahas återförsäljare. Dom döps om i papperna och stryps för att klara vägverkets krav. För dessa maskiner gäller inte Yamahas garantier även fast det är en maskin tillverkad av Yamaha. Den garantin som gäller är den som försäljaren/importören lämnar.
Ja precis så då alltså är det väl egentligen ganska onödigt att lämna in den till en Yamaha mek om man nu har en maskin strypt av en firma i andra hand. Eller det något som försäljare/importör kräver ändå? Borde väl räcka om det är gjort av nån tillräckligt kunnig person.
Eftersom jag arbetar med Yamaha så kanske jag kan klargöra lite vad som gäller för garantier.För maskiner sålda av en Yamaha återförsäljare så gäller från 2005, 1 års garanti för Quads och 2 år för Arbetsmaskiner. Arbetsmaskinerna har även 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda. Så totalt har dom 5 års garanti.För att garantin ska gälla så måste du serva din fyrhjuling hos en auktoriserad Yamaha verkstad. Dvs, det behöver inte vara hos ett Yamahacenter utan det räcker med att verkstaden har en mekaniker som är utbildad av Yamaha och som får sätta en stämpel i din servicebok.Beta: Dom maskiner du snackar om är oftast importerade och inte sålda av Yamahas återförsäljare. Dom döps om i papperna och stryps för att klara vägverkets krav. För dessa maskiner gäller inte Yamahas garantier även fast det är en maskin tillverkad av Yamaha. Den garantin som gäller är den som försäljaren/importören lämnar.blaise: På förstaservicen byter man främst olja, oljefilter, kontrollerar ventilspel, gör rent luftfilter, ser över stift, byter om det är dåligt. Man smörjer eventuella fettnipplar, man undersöker även lite fästen, kontrollerar så det inte är några läckage, gör funktionskontroll på bromsar, fjädring, lysen osv.