Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Tillverkninsfel och slut på tålamod  (läst 5007 gånger)

Utloggad Blizzter

Tillverkninsfel och slut på tålamod
« skrivet: 4 januari 2008 kl. 11:29:16 »
När man ändå är igång och skriver så är det väl lika bra att fortsätta. :)

Har haft problem med framvagnen på min 4x4 300 sedan den var ny, problemet är att framhjulen lutat innåt och dessutom varit glappa i lagren som en gammal fiskebåt.. Efter inrådan från försäljaren så justerade jag muttern för lagren till hjulen, dock så glappade det fortfarande plus att hjulen fortsatte att luta.

Lämnade in maskinen till återförsäljaren som kontaktade Scandimoto, dom talade om att det inte var helt ovanligt att hjulen kunde luta och att detta kunde bero på lite taskig tolerans på grejorna från början. Lösningen var att sätta en distans mellan lagren och sedan dra åt det hela hårdare än normalt eftersom distansen i sig ska avlasta lagren. Återförsäljaren bytte lager som var blåanlöpta dvs paj, satte dit distanser och det både kändes och såg ok ut när jag hämtade maskinen igen.

Efter 20 mils körning så kändes det som om hela maskinen mer eller mindre ville välta, den krängde och gick inte rakt för på något vis. Hissade upp framvagnen och konstaterade att hjulen var så glappa att dom höll på att ramla av, det såg åtminstone så ut..

Eftersom axeln är konisk så är jag skeptisk till åtgärden från början med en bricka mellan lagren, tanken är god men är brickan en bråkdel av en millimeter för tjock så snurrar antagligen lagren direkt på axeln. Den första åtgärden borde nog istället ha varit att byta ut hela mcperson benen om det nu är dom som har fel längd från fabrik, kan även vara så att ramen är felsvetsad så att lutningen kommer sig utav detta. Problemet finns trots allt på båda sidorna utav maskinen, varav glappet varit mest problematiskt på vänster sida.

Eftersom jag haft alla andra fel på min maskin från start som det går att räkna upp på det här forumet, så innebär det att jag bara kunnat köra en bråkdel utav vad jag hade tänkt det här året jag haft maskinen, 230 mil hittils resten utav tiden har varit reparation... Scandimoto har varit väldigt trevliga och hjälpt återförsäljaren med det som behövts, frågan är ska man behöva drabbas utav så mycket som nu hänt utan att dom ens betänkt att byta ut maskinen?
-----------------

Följande små och stora fel har jag haft sedan jag fick maskinen i februari -07:

1. Olja ska vara kollad vid leverans, men som tur var kollade jag redan efter 2 mils körning och oljan i motorn räckte inte ens upp till stickan.. Fyllde 8 deciliter!!

2. Ingen laddning, batteri kasst och laddningsrelät trasigt. Återförsäljare har åtgärdat.

3. Höger reflex bak sprucken vilket jag ignorerat men retat mig på, ingen åtgärd.

4. Värmeskydd vid främre rör och det som satt under höger bakskärm rammlade av efter 2 veckor. Troligtvis så var inte plasten tvättad innan montering utav skydden.

5. Backlampan med pip låg i fast högväxel var ilagd, fixat det det själv.

6. växellstagen ligger mot motorn och skaver, vet inte hur detta ska kunna justeras.

7. Växelstag fram skramlat, demonterat det själv justerat och skjutit in nytt fett.

8. Upphängningen inuti bakljuset var sönderdraget från fabrik så att lampan ramlat ned och nästan bränt sönder nummerplåts belysnings plasten, fixat detta själv.

9. Glapp i främre parkeringslyse, åtgärdat själv.

10. Sönderdragna skruvar vid fotplatta och luftfilter, Scandimoto skulle skicka skruv till återförsäljaren men glömde nog detta, ingen åtgärd.

11. Vänster kylarfäste har släppt helt i lödningen, åtgärdat utav återförsäljaren som lödde om kylaren.

12. Höger bakhjul har läckt ut luft från början, ca 2-3 hekto i veckan, ingen åtgärd fast jag nämnt detta till återförsäljaren. Inget tältande utan att ha pump med sig alltså.

13. Vid 65 mil så påpekade kompisen att mina framhjul lutar innåt, det gör det inte på hans Lnhai konstaterar vi. Hjullagren är dessutom slut och däcken onormalt slitna på insidan. Reparationen tar en längre tid och löser inte problemet som jag skrev om. Inte heller några nya däck..

14. Skrammel från avgassystemet uppstår vid 70 mil, fjädrar kollas, hittar inga fel, återförsäljaren sätter på en till starkare fjäder mellan rör och dämpare utan att det avhjälps. Blir till sist så vansinnig och besviken på ljudet att jag köper ett Wileyco system för 4000:- som löser problemet, efter att jag fått monterings järnen 2 veckor senare som saknades vid leverans.. Detta ger även mer effekt eftersom originalsystemet var felmonterat fram så att avgaspackningen täppte till halva röret och satt där helmosad. Förhoppningsvis utan skador på cylinder vilket jag inte kunde se vid tillfället. Scandimoto skickade inte med någon ny avgaspackning fast dom lovat detta. Wileyco systemet hade väldigt hög precision och läcker inte trots att det är monterat utan avaspackning.

15. Glapp i tändningslåset, ibland stängs tändningen av under färd i ett gupp, känns inget vidare. Måste bytas.

16. Går ej att starta ibland särskilt om det är kallt, klickar bara i startrelät trots fullt batteri som underhålls laddats med en CTek laddare.

17. Problem med framhjulen igen och där står jag nu..
-------

Maskinen har stått ca 4 månader på reparation sammanlagt, plus den tiden jag inte kunnat köra innan den kommit på reparation.. Jag har haft maskinen i 11 månader sedan den var ny och nu så måste den in igen på reparation. Maskinen var en 40 års present och jag kör väldigt beskedligt med den, har inte ens hunnit få en repa i plasten. :) Kompisen har 2st Linhai maskiner som för det mesta fungerat utan problem, så min maskin är vad man kan kalla ett måndags exemplar.

Frågan är hur långt det ska behöva gå innan man ska kunna kräva att få maskinen utbytt mot något som kan komma närheten utav det man betalat för? Jag tycker att jag haft ett oändligt tålamod men någon gång tar det slut och där är jag nu..

Skulle jag få några glada nyheter så kommer jag att skriva om detta i forumet, men just nu så känns det mest som uppförsbacke.

/Blizzter

Utloggad QL

« Svar #1 skrivet: 4 januari 2008 kl. 11:39:41 »
Jag har för mig att om inte leverantören kan åtgära ett väsentligt problem (samma problem återkommer) tre gånger under garantitiden har man rätt att häva köpet.
Inte helt säker men jag har för mig att ha hört detta gällande fordon.

(Din ÅF verkar slarvat kraftigt med leveransservicen om det inte fanns tillräckligt med olja i motorn och batteriet inte laddats...)
GB Blade 425 4x4
SYM TrackRunner 200 2x4

Tidigare ATV innehav:
Suzuki KingQuad 700
Linhai Allroad 300
Lifan 250 kopia

Utloggad Arke

« Svar #2 skrivet: 4 januari 2008 kl. 11:49:09 »
Scandi Moto borde lösa in den som en tröst i allt detta så att du kan köpa en ny. Dom kan ju i sin tur skicka tillbaka den till Kina eller var dom nu kommer ifrån. Scandi Moto såg jag har ok ekonomi så det borde inte vara några bekymmer för deras del att upprätthålla förtroendet för märket i det här fallet.
Men rent generellt kan man väl säga att lite bekymmer får man nog räkna med på dom billigare maskinerna. Men det som du har fått uppleva på din är oacceptabel nivå.
Kawasaki Bruteforce 750efi 2008 cammo
Everything will be okay in the end.
If it´s not okay,
it´s not the end.

Utloggad Blizzter

« Svar #3 skrivet: 4 januari 2008 kl. 11:55:41 »
Citat från: "QL"
Jag har för mig att om inte leverantören kan åtgära ett väsentligt problem (samma problem återkommer) tre gånger under garantitiden har man rätt att häva köpet.
Inte helt säker men jag har för mig att ha hört detta gällande fordon.

Om det gäller tillverksningsfel så är det väl 2 års garanti på detta? I vilket fall somhelst så måste hjul problemet fixas eftersom det är en defekt redan från fabrik. Har inte personligen talat med Scandimoto (maskinen är levererad utav dom) om detta eftersom det i första hand är försäljaren man skall försöka att lösa problemen med. Men eftersom Scandimoto sannolikt läser posterna på detta forumet så är dom välkomna att PM'a mig om hur man bäst löser det här.

/Blizzter

Utloggad knipp

« Svar #4 skrivet: 4 januari 2008 kl. 12:18:06 »
Det var tydligen inte bara min linhai som hade en massa fel då. jag tycker nog att du ska fråga din åf om det inte börjar bli tid att lösa in den nu. speciellt de där hjulproblemet måste du få fixat, det är ju livsfarligt att åka omkring med lösa hjul som pekar hit och dit.

försök först få den utbytt, går inte det så måste du på nåt vis få fixat hjulen å sen säljer du den å köper en ny. själv fick jag såld min för en vecka sen, ganska skönt egentligen :) men jvla tråkit att inte ha nån maskin att åka ut med. men ska spara lite pengar nu så blir det snart en Polaris. hoppas det löser sig för dig på nåt vis.

Utloggad banarne71

« Svar #5 skrivet: 4 januari 2008 kl. 12:45:56 »
Jag tycker at du ska ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun. Prata med dem om vad som är fel på maskinen, vad återförsäljaren gjort och vad som fortfarande är fel. De kan hjälpa dig i kontakten med återförsäljaren och importören. De kan också hjälpa dig om du behöver komma i kontakt med Allmänna reklamationnämnden för att kunna få lite fart på återförsäljaren att häva köpet. Konsumentköplagen säger att man har tre års reklamationsrätt. http://www.dovinfo.nu/konsumentverket/html/36.htm

Lycka till!

/Banarne
dly 300 -07
Duncan fat Boy 4
Spacers fram & bak
Aluminiumfälgar Q-max med vägdäck 255X60X10 bak, 10" fram
Ombestyckad förgasare
Öppet filter
Svart

Utloggad Blizzter

« Svar #6 skrivet: 4 januari 2008 kl. 13:40:16 »
Citat från: "banarne71"
Jag tycker at du ska ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun. Prata med dem om vad som är fel på maskinen, vad återförsäljaren gjort och vad som fortfarande är fel. De kan hjälpa dig i kontakten med återförsäljaren och importören. De kan också hjälpa dig om du behöver komma i kontakt med Allmänna reklamationnämnden för att kunna få lite fart på återförsäljaren att häva köpet. Konsumentköplagen säger att man har tre års reklamationsrätt. http://www.dovinfo.nu/konsumentverket/html/36.htm

Lycka till!

/Banarne

Tackar för upplysningen!

Eftersom ÅF är trevlig och alltid försöker att fixa problemen så har jag velat ge det en chans, i det här fallet ett flertal sådana.. Jag gillar Linhai maskinen i sig men det fungerar inte med alla dom här problemen.

Min förhoppning är att försäljaren med Scandimoto nu ska lösa det här engång för alla på ett eller annat vis, skulle det visa sig inte fungera så finns det ju givetvis grövre artilleri att ta till.

Jag har hört mestadels bra saker om Scandimoto, så dom ska få en chans att visa att det här går att fixa till, även min ÅF är angelägen om att få det här ur världen. Ingen annan än jag skulle bli gladare över att få en fullt fungerande maskin.

/Blizzter

Utloggad BucketMan

« Svar #7 skrivet: 4 januari 2008 kl. 15:33:42 »
Vad tråkigt att få en maskin som man får så mycket krångel med. Har nog haft tur med min. En säkring har pajat och så har ja kört bort en bakblinkers.

Jobbar enbart med min o den får smaka rejält med tukt i skogen. Får dra tungt o gå i eländig terräng med timmervagn efter.

Men ja tycket verkligen att ÅF ska fixa alla dina problem med hojen, annars så får dom byta ut den. Man ska inte behöva stå ut med så mycket problem. De gäller att ligga på bara.

Lycka till!!!
inhai 260 4x4 -07

Skyddsplåt i 5mm Alu-durk.
Skydd för A-armar i 5mm Alu-durk.
Låda bak med plats för motorsåg, kombidunk och övrig utrustning.
ITP Mud Gear 26" däck med Q-Max 12" fälg.
Vedboggievagn med kran och vinsch.

Utloggad Musicman

« Svar #8 skrivet: 4 januari 2008 kl. 20:48:43 »
Jobbigt när det strular. hoppas att du får hjälp av åt.försäljaren
Jag köpte min 300 2x4 på Funride. är bara nöjd.
Dom bytte olja det första dom gjorde när dom satte ihop den och
bra monterad och skruvkoll.
Enligt dom (Funride) är det lite strul med Linhai.

/ Musicman

Utloggad QL

« Svar #9 skrivet: 4 januari 2008 kl. 21:28:43 »
Citat från: "Blizzter"
Eftersom ÅF är trevlig och alltid försöker att fixa problemen så har jag velat ge det en chans, i det här fallet ett flertal sådana.. Jag gillar Linhai maskinen i sig men det fungerar inte med alla dom här problemen.

Kanon att din ÅF är trevlig, men jag tycker inte du skall acceptera en felaktig maskin för det!
GB Blade 425 4x4
SYM TrackRunner 200 2x4

Tidigare ATV innehav:
Suzuki KingQuad 700
Linhai Allroad 300
Lifan 250 kopia

Utloggad TGB425

« Svar #10 skrivet: 6 januari 2008 kl. 20:59:39 »
Fan man blir ju arg själv, tråkigt men du måste fått ett riktigt måndagsex... så jävla dåligt får inte Kineserna montera en maskin! Hade man själv köpt en maskin där hjulen lutade innåt så och ÅF i princip hävdar att det är en konstruktionsmiss och försöker själv lösa problemet med brickor då är det dags att häva det köpet!! om jag nu fattat detta rätt?? Du får skaffa dig en TGB 425 som jag, inga konstruktionsmissar där inte... hihi :D  :(

Utloggad Blizzter

« Svar #11 skrivet: 17 januari 2008 kl. 07:44:49 »
Citat från: "TGB250"
Fan man blir ju arg själv, tråkigt men du måste fått ett riktigt måndagsex... så jävla dåligt får inte Kineserna montera en maskin! Hade man själv köpt en maskin där hjulen lutade innåt så och ÅF i princip hävdar att det är en konstruktionsmiss och försöker själv lösa problemet med brickor då är det dags att häva det köpet!! om jag nu fattat detta rätt?? Du får skaffa dig en TGB 425 som jag, inga konstruktionsmissar där inte... hihi :D  :(

Förra torsdagen så åkte maskinen in på sevice, den fick nytt startrelä och så försökte ÅF fixa framhjuls problemet. Han upptäckte då ytterligare ett fel som  sitter uppe i infästningen för vänster Mcperson ben, det glappar rätt bra just på vänster sida. Har inte fått all information ännu, men det kan vara så att kineserna svetsat infästningen helt fel redan från fabrik och det skulle förklara varför vänster sida glappar och lutar mera än höger sida.

Jag har iaf tur som har en ÅF som är trevlig och som verkligen försöker att åtgärda problemen. Börjar kännas som om det är meningen att jag inte ska ha någon fyrhjuling.... Är verkligen sugen på att få åka lite nu, men när fyrhjulingen snart stått ett halvår på service sammanlagt så det är inte så lätt.

/Blizzter

Online just nu.

117 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 145. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd