Jag var och talade med killarna på Denada i går om just kvalitet och måndagsexemplar.Enligt de på Denada så har det mycket med att göra hur ÅF monterar ihop fordonet. Alla ÅF får tydligen sina maskiner i lådor, omonterade. Sedan är det upp till ÅF hur bra sakerna ska hålla. De sa även att vart man än handlar (inklusive Denada) så lyder den bittra sanningen att man ska gå över så många skruvar man kan hitta och dra åt själv när man fått hem sin maskin. De sa att de inte var mer än människor och att det förekommer att man missar att dra någon skruv här eller där då och då. Jag är hyffsat övertygad om att detta gäller ALLA mekaniska verkstäder världen över. Jag arbetar själv delvis med montering och jag vet hur slarvig man kan vara en måndags morgon eller fredag eftermiddag.Det känns ju faktiskt mycket rimligare än att det skulle vara generellt bristande kvalitet på samtliga tillverkare som inte är lika etablerade som de stora märkena.Innan alla stormar mig med frågor som "-Varför har jag sällan fel på min svindyra Polaris då?" Så lyder min teori till svar på dessa frågor som följer;Det känns rimligt att montören i fråga är snäppet mer noggrann och metodisk i ihopsättandet av en dyrare maskin jämnfört med en billigare kinamaskin. Vet jag att saken jag skruvar med på mitt jobb är speciellt dyr så är jag mer eller mindre omedvetet mer precis i mitt arbete.Tänk efter nu... Förutsatt att man kan lita på de personer som skriver att deras kinamaskiner praktiskt taget faller i sär (någons bakaxel gick åt skogen av vanlig vägkörning?). Så tycker iallafall jag att det känns föga troligt att det skulle vara bristande materialkvalitet som är boven i dramat. Delen i fråga kanske skulle gå sönder så lätt om den var gjord i plast, vilket den inte är. Snarare så låter det ju sjukt rimligt att det skulle vara en skruv eller två som inte åtdragits med rätt mängd kraft eller någon skruv som inte behandlats med loctite etc.Jag misstänker att användare efter användare köper sin maskin, drar ut och kör lite för hårt istället för att ta sig en timme och sitta ner och gå över maskinen med ett par mejslar och nycklar. En väldigt enkel och förebyggande åtgärd som jag tror kan ge dig många fler mil innan du behöver lämna in den för slitagereparation.My 2 cents.(Jag har aldrig ägt en atv/quad eller annat arbets/lek-fordon på fyra hjul och har bara provkört en maskin än så länge, så risken finns ju att detta bara är en massa svammel från min sida. Tolka det då hellre som en teori än ett påstått faktum om det mot förmodan inte skulle ha någon som helst realitet i sig.)
Tänk efter nu... Förutsatt att man kan lita på de personer som skriver att deras kinamaskiner praktiskt taget faller i sär (någons bakaxel gick åt skogen av vanlig vägkörning?). Så tycker iallafall jag att det känns föga troligt att det skulle vara bristande materialkvalitet som är boven i dramat. Delen i fråga kanske skulle gå sönder så lätt om den var gjord i plast, vilket den inte är. Snarare så låter det ju sjukt rimligt att det skulle vara en skruv eller två som inte åtdragits med rätt mängd kraft eller någon skruv som inte behandlats med loctite etc.
Men kom igen nu då är det bara jag som tycker att 70 000 är en helvetets massa pengar och att man inte ska behöva efterdra någa bultar o gå igenom maskinen efter pröjsat 70 k.Nä fy fan bättre kvallitet får man fan efterfråga.Sen att pröjsa 110 000 - 130 000 vet jag inte om det är så mycket bättre eller det är samma kontroll av bultar o elände.Det ligger nog nått i det folk skriver att det klagas inte på "dyrare" maskiner för man skäms att man bet. så in i helsikes med stålar så funkar det inte efter för hoppningar.Men jag kör oxå bara mjölken
Själv har jag på ett knappt år kört nästan 1000 mil med min 700 Raptor utan att efterspänna en skruv, inte ens kedjan har jag behövt justeras och det måste väl vittna om kvalitet om nåt.