Citat från: "corba"Då tror jag att jag förstår. Jag tänkte närmast på att om skoterled är = terräng så borde väl alla snöskotrar åka överrallt, men sen kom jag ihåg att det finns en klausul som säger att det ska vara uppenbart att körningen inte skadar naturen. Och det är här skoterleder kommer in, dessa markerar helt enkelt att man inte förstör naturen. Om jag då har tolkat allting rätt så är det fritt fram (lagligt) för alla vägreggade (och terrängreggade) att köra skoterled på vintertid. Eller hur?Du tänker i stort rätt. Men...Det är upp till kommun, stat eller länstyrelse att lägga ut "riktiga" skoterleder, men detta sköts oftast (på delegering?) av någon skoterklubb (motsv.). Detsamma gäller regler och begränsningar kring användat av lederna. T ex kan man förbjuda trafik med hjulburna fordon eller ha hjälmtvång. Jag skulle kontakta den lokala skoterklubben eller kommunen och fråga om det finns några begränsningar på "deras" leder.Med tanke på att vi blir allt fler som vill åka hjulburet även på vintern är det ganska dödsdömt att förbjuda dessa fordon om skoterklubbarna vill överleva på sikt...TA DET INTE SOM EN SJÄLVKLARHET ATT KÖRA VAR DU VILL PÅ VINTERN!Citat från: "STENE"Frågan är väl om det är en led som markerar (precis som du säger) en anvisad plats där man inte skadar naturen.Något allmänt terrängkörningsstråk är det inte fråga om. Snarare en led som är lagd med tanke på främst snöskotertrafik, men som visst gör det lättare för dig att avgöra om din framfärd skadar underlaget. I övrigt se ovan.Ser man framåt kommer nog fyrhjulingarnas roll i denna fråga bli allt större. Vinterkörning (på snö) är det enda någotsånär enkla och lagliga sättet att komma ut i "obanad terräng". Börja bearbeta snöskoterklubbarna!
Då tror jag att jag förstår. Jag tänkte närmast på att om skoterled är = terräng så borde väl alla snöskotrar åka överrallt, men sen kom jag ihåg att det finns en klausul som säger att det ska vara uppenbart att körningen inte skadar naturen. Och det är här skoterleder kommer in, dessa markerar helt enkelt att man inte förstör naturen. Om jag då har tolkat allting rätt så är det fritt fram (lagligt) för alla vägreggade (och terrängreggade) att köra skoterled på vintertid. Eller hur?
Frågan är väl om det är en led som markerar (precis som du säger) en anvisad plats där man inte skadar naturen.
Som det verkar så är ju en terräng maskinganska svår att framföra på ett lagligt sätt.Men en vägreggad med bortplockade strypningar, vilket förmodligen 90% av maskinerna har. Vilka regler bryter man då?Vilket är mest olagligt??En vägreggad som inte håller sig till de lagstadgade 20hk får väl inte framföras förutom i inhängnat område, eller??Vilken ska man egentligen ha om man vill köra så lagligt som möjligt??Själv kör jag en vägreggad Can-am 400 utan pluggar. Jag verkar vara den enda i min kommun som har köpt vägreggad Can-am, de andra kör ju på vägar de med & jag i skog & mark, mest väg men ändå. Vem av oss är "olagligast"