Enligt lagen om sotning får enast ny sotat fordoN med max brännar effekt om 18kw brukas på almmän väg med förgasare .Förgaseren skall vara i bruklig skick och sotnings intervall var ner skriven.Bak däck skall minst innehålla ett mönster som kan spåras till det utsprungliga däcket ocr nr.Inte Prd nr! Prd nr gäller bara i nedre öst.Gas ska kunna dras i bott med efter slakande mojäng i bakstyret.OBS INTE LÅNG GÄNG.
Enligt allemansrätten får vägägare förbjuda motortrafik, men måste du märka ut väl med t.ex bom OCH skylt. (ingen märkning så har allmänheten fritt fram)
Så ett väg-reggat fordon får köra på alla ställen där motorfordon får framföras. (väg + terräng + inhägnat område)Ett terräng reggat får (med vissa undantag som nämts tidigare) INTE köras på väg. (terrängen + inhägnat område)Ett oreggat fordon får endast köras på inhägnat område.Så tolkar jag det iaf.
SFS 1975:1313 (Terrängkörningslag)SFS 1978:594 (Terrängkörningsförordning)NFS 2005:1 (Naturvårdsverkets "Allmänna råd till 1975:1313")
Skoterled är terräng.Citat från: "transatlantic"SFS 1975:1313 (Terrängkörningslag)SFS 1978:594 (Terrängkörningsförordning)NFS 2005:1 (Naturvårdsverkets "Allmänna råd till 1975:1313")Speciellt §§ 4-14 i Terrängkörningsförordningen...
Om jag då har tolkat allting rätt så är det fritt fram (lagligt) för alla vägreggade (och terrängreggade) att köra skoterled på vintertid. Eller hur?
Då tror jag att jag förstår. Jag tänkte närmast på att om skoterled är = terräng så borde väl alla snöskotrar åka överrallt, men sen kom jag ihåg att det finns en klausul som säger att det ska vara uppenbart att körningen inte skadar naturen. Och det är här skoterleder kommer in, dessa markerar helt enkelt att man inte förstör naturen. Om jag då har tolkat allting rätt så är det fritt fram (lagligt) för alla vägreggade (och terrängreggade) att köra skoterled på vintertid. Eller hur?
Frågan är väl om det är en led som markerar (precis som du säger) en anvisad plats där man inte skadar naturen.
Citat från: "HerrC"Enligt allemansrätten får vägägare förbjuda motortrafik, men måste du märka ut väl med t.ex bom OCH skylt. (ingen märkning så har allmänheten fritt fram)Allemansrätten är en sedvanerätt som egentligen inte säger något i detalj. Det finns däremot en massa lagar som kan sägas reglera vårt allmänna umgänge med naturen, bl a Miljöbalken och ovan nämnda författningar.Vad har man att vinna på att ta sig förbi en vägbom som någon satt upp för att uppenbarligen slippa trafik? Även om det finns visst stöd för att det bör sitta både bom och förbudsmärke, så torde ett sånt beteende knappast göra det lättare för vår hobby i fortsättningen. Försök tänka liite längre...Ur Trafikförordning (1998:1276) 10 kap:10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt. Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Väghållningsmyndighetens befogenhet att meddela föreskrifter om förbud eller inskränkning av trafik med motordrivna fordon på enskild väg framgår av 41 § väglagen (1971:948). Förordning (1999:240).
Ur Trafikförordning (1998:1276) 10 kap:10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt. Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Väghållningsmyndighetens befogenhet att meddela föreskrifter om förbud eller inskränkning av trafik med motordrivna fordon på enskild väg framgår av 41 § väglagen (1971:948). Förordning (1999:240).